Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: DIY EVSE

Startet av hens, lørdag 26. november 2011, klokken 15:27

« forrige - neste »

hens



   
   
Sv: Fotgjengerhorn ?

Nå er det prøvet, en 250 watt modellflymotor inne i Think radiatorviften.
lyden minnet sterkt om et jetfly under taxing.  ;D
Men etter en stund ville ikke motoren mer, og det ble en litt mistenkelig lukt.

http://www.ebay.com/itm/110746049609?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1439.l2649

Motoren så litt bortkommen ut inne i motorhuset, så vi må nok et lite hakk opp.

http://www.ebay.com/itm/400243799536?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1439.l2649

Nå skal vi forsøke å legge inn bilder igjen, det er alltid like spennende.
Til venstre originalvifte og ny erstatningsmotor, til høyre forsøksobjektet med trefasmotor og motorstyring og "Gasspedal".  I midten litt større motor på 650 W kontinuerlig 170 g.

Disse motorene lages med forskjellig karakteristikk, KV eller voltkonstant sier hvor mange omdreininger motoren gjør pr minutt pr volt, og leveres fra 200 til 8000.
De jeg prøver ligger på 750 til 800, eller 8-9000 o/min ved 12 volt ubelastet.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

PerBear

Disse RC outrunner motorene krever veldig god kjøling med luftgjennomstrømming i viklingene.  Vil ikke det være en utfordring mht. driftsikkerhet eller vil du få så lav belastning at motoren ikke trenger gjennomstrømming av luft?

Jeg har kjøpt tilsvarende motor fra www.hobbyking.com. Den hadde lavere KV så turtallet ble ikke så høyt.
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

El rayo

#2
Veldig interessant eksperiment, Hens!
Enig med Elektrolux, det må sikkert lages hull for kjøleluft til motoren. Da kommer regn og snø også inn. Outrunner motorene er beregnet på noen få minutters drift i gangen og tid til avkjøling før de startes igjen. Samme med regulatoren. Til dette bruket må alt garantert overdimensjoneres; kjøres på 30% av oppgitt konstant effekt, kanskje?

Ser at motoren til høyre har kjølvifte i enden, dette hjelper sikkert såfremt det er et sted den kan trekke inn kald luft. Man burde kanskje velge en vannkjølt motor beregnet til RC båt?

Noen som vet turtallet på original viftemotor?

Har du målt strømmen/effekten til regulatoren, Hens? En sliten, pipende orignal vifte trekker 3,1A ved 13,0V drivspenning, det blir 40W. Drivspenning i Th!nk er jo 13,8 - 14,1V minus tap i rele, ledninger og kontakter. Tipper vi kan regne med 50W når drivspenning og strøm er høyere.

Ville nok ikke brukt en outrunner med mindre enn 200W kontinuerlig oppgitt effekt. En annen ting som må tas i betraktning er effektiviteten. En billig kina-motor fra f.eks HobbyKing kan ha ned i 65 % effektivitet, mens en kvalitesmotor, f.eks. tsjekkiske AXI, gjerne har 85% effektivitet. Jeg har inntrykk av at effekten som oppgis er det som motoren trekker fra batteriet.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

hens

Originalmotoren har drøyt 5000 o/min ubelastet, og ca3.7- 4000 i drift.

Da huset på motoren roterer blir det kraftig turbulens inne i viftehuset, men motorstørrelsen må nok økes. Det er lite utvalg mellom 28Ø og 30L opp til 35Ø serien.  Da blir det nok en motor på 35Ø som blir løsningen. Det går akkurat in i huset, festehullene passer og den har tilstrekkelig kraft til at den kan kjøres på redusert effekt. Da blir også virkningsgraden bedre.  -Og så orker den å hyle litt sterkere.
Den lille motoren slet litt med å følge pådraget mot toppen. ;D

Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA