Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lading av elbil - 10A vs 16A

Startet av PLUTO, fredag 10. oktober 2008, klokken 17:04

« forrige - neste »

Thor Atle

En kan forsyne/  drive disp. + 1(siste) rem. Ved og koble inn spenning på sort  og rød ledning. Skal en hindre og driver rem. Sett inn diode På den RØDE. Signalet er ligger på den grønne og referansen for denne er  den sorte.
Peugeot 106 electric,, 1997

Thor Atle

Tips angående ir er å Åpne alle rem.(nye) Og lakere disse med spesial lakk for elektronikk. Dette hindrer at ir og vann kan kortslutte eller lage søppel data obs. IKKE lakker pluggend.
Peugeot 106 electric,, 1997

Elmo

Sitat fra: Thor Atle på tirsdag 13. juli 2010, klokken 23:08
Tips angående ir er å Åpne alle rem.(nye) Og lakere disse med spesial lakk for elektronikk. Dette hindrer at ir og vann kan kortslutte eller lage søppel data obs. IKKE lakker pluggend.
Jeg har som sagt ikke problem med irr og vann fordi jeg har trukket remotene ut av batterikassene. Se bilder tidligere i denne tråden - her

Sitat fra: Thor Atle på tirsdag 13. juli 2010, klokken 22:13
En kan forsyne/  drive disp. + 1(siste) rem. Ved og koble inn spenning på sort  og rød ledning. Skal en hindre og driver rem. Sett inn diode På den RØDE. Signalet er ligger på den grønne og referansen for denne er  den sorte.
Nå er vi omtrent tilbake til utgangspunktet ditt. Du nevnte tidligere at man kan klippe den røde ledningen mellom remotene uten å miste funksjonalitet.
Da kan jeg vel klippe den røde mellom siste remote og displayet og tilføre ekstern spenning tiil display der - uten å miste funksjonalitet og uten dioden ???
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Thor Atle

du kan klippe den. men den eksterne speningen må ikke vere tilkoblet bilens spenninger grunnet vis det oppstår overslag så FÅR remoten spenning tilbake på den sorte lederen.. :o og oppstår dette er sansynligheten for at remoten er defekt :'(

grunnen til at jeg prøver og få til å bruke deler av en remot er at remotene har et innebygd galvanisk skille på signalene og dermed kan en bruke 12volten i bilen, men med å redusere spenningen med en zenerdiode på min 5,6v :)

håper dette kan vere til hjelp..og er de noen som har spørsmål/eller komentarer så bruk pm for og få min oppmerksomhet. 
Peugeot 106 electric,, 1997

Elmo

#34
Som tidligere sagt syns jeg det største aberet med PakTrakr (når den først er montert) er at displayet blir uleselig når batterispenningen blir lav og man trenger PakTrakr'en mest.

Men jeg har allikevel utsatt montering av eksternt power til displayet pga usikkerheten med om det kan bli skadet.
Men her om dagen fikk jeg problem med blokken som tilfører spenning til dispayet (dvs den første i 3'er kassen) så da måtte jeg bare gjøre noe. Som Thor Atle har beskrevet klippet jeg den røde ledningen mellom Remote "D" og displayet og tilførte ekstern spenning mellom rød og sort ledning. For å slippe å tenke på galvanisk adskilt -12v og -120v på den sorte ledningen så brukte jeg ganske enkelt et 9v tørrelement (røykvarslerbatteri).
EDIT: Jeg ble redd for at 9v kunne være litt høyt i lengden så for sikkerhetsskyld byttet jeg til 6volt (4*AA). Displayet er like godt leselig da.

Dette er rett og slett GENIALT.
Nå er displayet supert å lese og alt fungerer 100% til tross for at blokk "D1" går ned mot 4volt (og rød ledning er klippet). Det gjenstår bare å se hvor ofte jeg må bytte batteriet, evt. lage til noe så jeg får spenningen fra bilens 12v.

PS: JA, jeg vet jeg må gjøre noe med D1 blokken før det smeller  :o
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Elmo

#35
Sitat fra: Elmo på torsdag 30. juni 2011, klokken 21:48
Dette er rett og slett GENIALT.  Nå er displayet supert å lese og alt fungerer 100%.
Det gjenstår bare å se hvor ofte jeg må bytte batteriet

AA-batteriene varte ikke så lenge :(  Byttet for andre gang igår. Dvs. de varer bare ca 3 uker.

Så jeg må nok få laget til noe så jeg får spenningen fra bilens 12v
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

El rayo

Antar at du kan bruke en BEC, som vi bruker til å regulere batterispenningen i elektro modellfly ned til 5V - 6V til mottakeren, for eksempel http://www.elefun.no/p/prod.aspx?v=5368
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Elmo

Det ble sagt noe om behov for galvanisk skille fordi -120V og -12v ellers blir sammenkoblet.

Sitat fra: El rayo på søndag 14. august 2011, klokken 06:50
for eksempel http://www.elefun.no/p/prod.aspx?v=5368
"Input Voltage (Min Max) 35V 4V* 35V."   Hva mener de egentlig med det ???
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

El rayo

Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

Jeg leser det som innspenning på 4-35V  med 35V som max.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

aalbork

#40
SitatAntar at du kan bruke en BEC, som vi bruker til å regulere batterispenningen i elektro modellfly ned til 5V - 6V til mottakeren, for eksempel http://www.elefun.no/p/prod.aspx?v=5368

Et par spørsmål som kanskje kan besvares av heftet, som ser ut til å følge med:  Hvis denne gir galvansik skille, hvor høy spenningsforskjell tåler i såfall dette skillet? Det kan være farlig om dette skillet kortslutter. Videre er det nok viktig hvordan kvaliteten er på 6 volten den leverer? Den bør nok være ganske støyfri for å forsyne Paktrakr-utrustningen. Men kan den brukes til mottakeren på modellfly er den muligens ganske bra.
Nordstrand i Oslo.
Bil nr.1 - Leaf Tekna 2015
Bil nr.2 - VW Caravelle 2002 7-seter når alle 6 skal på tur
Tidl. Renault Kangoo Electriqe 2002

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA