Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Reva NXR i rute til neste år?

Startet av herregud, torsdag 02. august 2012, klokken 11:48

« forrige - neste »

herregud

Klarte å få parkeringsbot på Leafen idag. En overivrig P-nisse som antakelig ikke har studert § 8a i forskrift om offentlig parkeringsregulering og parkeringsgebyr har vært på farten. Urskive er i bruk på parkering med 9 timers begrensing, blått og hvitt skilt. Skal bli artig å ringe dem i morra og spørre hvor de tror at man får registreringsnummer meg EL i begynnelsen, EL-salvador eller kanskje ELverum?
Leaf 2012
P85D 2015

Thomas Parsli

Det er kanskje ikke så mange elbiler i Tromsø :)
Så lenge bildet viser urskiven din frafaller de saken uten problemer, hvis han ikke har klart å få den med derimot...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Elmo

Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 06. juli 2012, klokken 09:26
Så lenge bildet viser urskiven din frafaller de saken uten problemer, hvis han ikke har klart å få den med derimot...
Det har alltid forundret meg at urskiva skal stå på høyre side av frontruta mens parkeringslappene skal ligge på førersiden ???
Sjansen for at P-nissene får med seg urskiva på bildet er svært liten. Og hvis urskiva hadde stått på samme side som lappen skal være så kanskje de hadde tenkt seg om en gang til ?? - selvom de burde fått aha-opplevelse god nok når de ser EL på skiltet da.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

vangli

Si i fra hvordan det går. Sitter det fornuftige mennesker i Tromsø parkering, frafaller de kravet umiddelbart, selv om forskriften faktisk krever at gebyret skal betales innen fristen uavhengig av klage.  ???

Mvh Bent
Leaf eier fra 24/1-2012

Thomas Parsli

Sitat fra: Elmo på fredag 06. juli 2012, klokken 09:55
Det har alltid forundret meg at urskiva skal stå på høyre side av frontruta mens parkeringslappene skal ligge på førersiden ???
Sjansen for at P-nissene får med seg urskiva på bildet er svært liten. Og hvis urskiva hadde stått på samme side som lappen skal være så kanskje de hadde tenkt seg om en gang til ?? - selvom de burde fått aha-opplevelse god nok når de ser EL på skiltet da.

Jeg har urskiven på førersiden -og har hatt det i snart åtte år...
Ante ikke at det fantes regler for hvor den skal plasseres, så jeg limte den på der den er mest praktisk for både meg og parkeringsvakten.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Oesse

Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 06. juli 2012, klokken 10:08
Sitat fra: Elmo på fredag 06. juli 2012, klokken 09:55
Det har alltid forundret meg at urskiva skal stå på høyre side av frontruta mens parkeringslappene skal ligge på førersiden ???
Sjansen for at P-nissene får med seg urskiva på bildet er svært liten. Og hvis urskiva hadde stått på samme side som lappen skal være så kanskje de hadde tenkt seg om en gang til ?? - selvom de burde fått aha-opplevelse god nok når de ser EL på skiltet da.

Jeg har urskiven på førersiden -og har hatt det i snart åtte år...
Ante ikke at det fantes regler for hvor den skal plasseres, så jeg limte den på der den er mest praktisk for både meg og parkeringsvakten.

Thomas



Har den på førersiden selv.. hvor står det at den skal stå på andre siden?
Horten

Aspiranten

Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 06. juli 2012, klokken 10:08
Sitat fra: Elmo på fredag 06. juli 2012, klokken 09:55
Det har alltid forundret meg at urskiva skal stå på høyre side av frontruta mens parkeringslappene skal ligge på førersiden ???

Jeg har urskiven på førersiden -og har hatt det i snart åtte år...
Ante ikke at det fantes regler for hvor den skal plasseres, så jeg limte den på der den er mest praktisk for både meg og parkeringsvakten.

Thomas

Samme her. Enklere for meg å stille inn tidspunkt og enklere for dem å både se og lese av.
Nissan Leaf

gbzdoc

Nå står det jo i denne boten at årsaken er "ikke synlig kvittering", og det faller jo på sin egen urimelighet når dette er en elbil som skal bruke urskive.

Så dette går nok fint. :-)

Elmo

Jeg vet sanderlig ikke hvor jeg har fått det fra at urskiven skal så på høyre side, men jeg trodde jeg har lest det er sted og de fleste har den jo faktisk der.

Oslo kommune - Bymiljøetaten skriver: "Ved tidsbegrenset parkering skal urskive benyttes som dokumentasjon på overholdt maksimaltid og innstilles på tidspunkt for ankomst."
elbil.no skriver:  "Alle elbileiere må ha en parkeringsskive i frontruta når de parkerer på p-plasser/ladeplasser med tidsbegrensning."
NAF skriver:  "Urskiven skal være plassert godt synlig bak frontruten i kjøretøyet."
www.elbiltips.no (som jeg forresten aldri har hør om før ??? men fant via Google) sier "Urskiven plasseres i frontruten på bilen"

Så da skal ikke jeg påstå at den skal være på høyre.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

herregud

Fornuftige folk hos Tromsø parkering ser til at denne boten blir makulert umiddelbart, trenger ikke først å betale for så å klage. De tok det med godt humør når jeg spurte om hvilken stasjon for biltilsynet som opererer med EL på sine skilter, ELverum, ELfenbenskysten eller EL Salvador?
En Mail skulle bli sendt til alle betjenter om at det kan være en elbil selv om den ikke ser ut som en golfbil eller mopedbil, og at alle biler med EL-skilt er elbiler. ;D
Leaf 2012
P85D 2015

Phuc

#10
Sitat fra: Elmo på fredag 06. juli 2012, klokken 15:13
Jeg vet sanderlig ikke hvor jeg har fått det fra at urskiven skal så på høyre side, men jeg trodde jeg har lest det er sted og de fleste har den jo faktisk der.
Stammer sikkert fra Danmark eller noe annet land.
Se §4
http://www.hillerod.dk/ForBorgere/Trafik_Veje/Parkering/Bekendtgoerelse%20om%20parkeringsskiver.aspx

Jeg har min plassert oppe til venstre (sett fra førerens synspunkt).
Følte at det var lettest å stille den der, samtidig som den ikke lå plagsomt i synsfeltet, men hvis jeg skal til Danmark, så må jeg kanskje flytte den..

Skjønner jo at det er lettere for parkeringsbetjenter å sjekke urskiven når den ligger nede til høyre hvis nå alle lukeparkerer parallelt på høyre side av gaten og fortauet er på den siden også. Da slipper man å gå i sikk-sakk for å sjekke urskiver og parkeringslapper. Men innbiller meg også at de som kjører fossilbiler plasserer parkeringsbilletten på dashboardet over rattet eller på førersiden med en sånn plastklemme, så da er det ikke noe poeng i å ha urskiven på høyre side.
Mitsubishi i-MiEV 2012 Amethyst Black (03.04.2012-) [11200 km @ 03.04.2013]
Honda Accord 2.0i 1996 - R.I.P. (18.06.1999-31.10.2012)

hens

Høyre side sett forfra. ::)

Enklere med styrbord og babord
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Elmo

Sitat fra: Phuc på fredag 06. juli 2012, klokken 21:42
Men innbiller meg også at de som kjører fossilbiler plasserer parkeringsbilletten på dashboardet over rattet eller på førersiden med en sånn plastklemme, så da er det ikke noe poeng i å ha urskiven på høyre side.
Jeg er veldig enig, men har altså trodd at det var krav å ha den på høyre side.

Sitat fra: hens på lørdag 07. juli 2012, klokken 11:10
Høyre side sett forfra. ::)   Enklere med styrbord og babord

I utgangspunktet snakker man vel om bilens høyre/venstre side (altså sett bakfra), så det skulle bli det samme som  styrbord/babord ;)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

cra

Sitat fra: Elmo på lørdag 07. juli 2012, klokken 12:01
I utgangspunktet snakker man vel om bilens høyre/venstre side (altså sett bakfra), så det skulle bli det samme som  styrbord/babord ;)

Fordelen (og vissnok poenget, lot jeg meg fortelle under en seilas fra Portsmouth ti Risør denne uka) er at med styrbord og babord er det ikke noe som heter "min høyre eller din høyre". Styrbord side på båten er entydig. Vi bruker jo også begrepet "førersiden" og "pasasjersiden" for å prøve å unngå forvirring.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Phuc

Sitat fra: cra på lørdag 07. juli 2012, klokken 13:40Vi bruker jo også begrepet "førersiden" og "pasasjersiden" for å prøve å unngå forvirring.
Hva med biler som kommer fra bakvendtland og hva med Mia Electric som har førersetet plassert midt på? :P
Mitsubishi i-MiEV 2012 Amethyst Black (03.04.2012-) [11200 km @ 03.04.2013]
Honda Accord 2.0i 1996 - R.I.P. (18.06.1999-31.10.2012)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA