Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Avtagende Leaf-salg?

Startet av Onkel snodig, onsdag 28. desember 2011, klokken 10:45

« forrige - neste »

Onkel snodig

Jeg er en helfersk elbileier, men har i respekt for forumet forsøkt å lese gjennom gamle tråder for å finnne svar. Men lurer litt på et par ting allikevel: (Og merk, jeg er maskintekniker men uten bakgrunn fra el-fag, bær over med meg)

Bor i blokk, har tilgang på 16A kurs i garasje men må dele. Har derfor søkt og fått lov å legge egen kurs. Denne skal gå fra mitt eget sikringsskap.

Spørsmål 1, Når jeg allikevel skal trekke kabel, bør jeg likegodt gå for større tverrsnitt enn 2,5 mm. Strekket er nemlig over 20 meter og kabel skal ikke i trekkerør men ligge bak list. Har jeg rett i at et større tverrsnitt gir mindre fare for varmgang. Hva skal til for 25A kurs og vil det gi andre positive/negative effekter på ladingen?

2, Vil et vanlig vegguttak holde for 25 A. Og er det nødvendig med egen sikring/jordfeilsbryter ved uttaket? Jeg forstår av enkelte på forumet at det er den eneste riktige men det må da holde med kurssikringen siden kabelen legges uten skjøtepunkter?

3, Jeg har problemer med lading på jobben, ingen uttak større enn 10 A.  Og jeg vet at det er både farlig, feil og forbudt å  bruke stikket. Men finnes det ingeting jeg kan koble i mellom?. Skilletransformator? Dreietransformator? UPC? kondensator? Jeg kan akseptere betydlig lenger ladetid. Har lest om 8 tusenkroners kabelsystem for maks 10A men finnes det ikke noe alternativ?

Takker for alle seriøse svar, Frode T
Frode T, Tazzari zero

elektrolux

Ser du har Tazzari. Den bruker en Zivan NG3 lader. Mål hvor mye den trekker. Det er en 3000W lader, men ofte er de nedjusterte til ca 2500W. Kommer du ned i 2200W betyr det 10A fra nettet.

Dersom du kan akseptere lengre ladetid kan du derfor justere ned strømmen på et invendig potmeter i laderen.

Ellers bør det holde lenge å trekke 2,5mm2 kabel til garagen, om det bare er snakk om ladeuttak. Vil du ha mer strøm må de ha en fordelingstavle i garagen, da det ikke er lov å sikre en 16A sjoko stikk med 25A sikring.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Rav4_EV

Zivan laderen har ikke effektfaktor korrigering. Dermed trenger du kurs som kan levere 16A

Eks. Laderen er på 2200W. Dette blir 10A* cosphi 0,65 = 15,4A

AM
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Onkel snodig

Takk for tips til begge, Da blir det ett uttak og 2,5 mm - 16A sikring.

Har forsøkt å stille ladetid men med dårlig erfaring. Ladeboksen på tryvann viste seg å være 10A (jeg innbillte meg at alle kommunale ladestasjoner var 16) og sikringen gikk i løpet av minutter uansett hvilke stilling potmeteret hadde.
Frode T, Tazzari zero

Lynet

Sitat fra: Rav4_EV på søndag 11. desember 2011, klokken 11:29
Zivan laderen har ikke effektfaktor korrigering. Dermed trenger du kurs som kan levere 16A

Eks. Laderen er på 2200W. Dette blir 10A* cosphi 0,65 = 15,4A

AM

Har laderen så lav cosphi som 0,65?
Tror den ligger på 0,96 på Leaf (målt med dårlig Jula-instrument)
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Rav4_EV

Ja. I følge manualen har den 0,68, men under et besøk hos Zivan ble det innrømmet at den var "closer to 0,65" når jeg kommenterte egne målinger.
Det er flere år siden det kom direktiver på at alt utstyr over 300W skal ha effektfaktor korrigering. Buddy kunne muligens unnskylde seg at produktet var gammelt, men både siste Buddy og Tazzari er så nye produkt at de ikke oppfyller loven.
Med slike ladere vil overføringskapasiteten i nettet bli taperen.

Leaf bør vel ha 0,99, som alle nye elbiler. 

AM
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA