Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Re: Ladeuttakklumpkontakt10A16A

Startet av Kallagtunet, torsdag 24. november 2011, klokken 20:05

« forrige - neste »

mariowing

En av grunnene til at dette produktet har oppstått vel at noen ønsker å lease biler av andre grunner enn de rent økonomiske. Pga mva reglene så er det "umulig" å lease elektriske biler og sånn sett så er lån med gjennkjøpsavtale en måte for bedrifter å "lease" bilen allikevel.

Personlig så har jeg (privat) leaset mine siste biler fordi jeg anser en fast månedlig utgift (alt som eventuelt skulle være feil på bilen vil normalt være dekket av garantien) som fordelaktig og så har jeg fordeler som ny bil hvert 3. år og ikke noe "styr" med å få solgt en bruktbil.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

bobakka

Det er jo to ting som setter en bruktbilpris.
Det ene er jo slik det har vært diskutert i artikkelen tidligere - verdien av bilen gitt en nypris, en forringelse og en antatt restbruksverdi.
Det andre er konkurransesituasjonen i salgsøyeblikket. Da må også hva som finnes av bilmerker av samme og andre leverandører tas med - og tilhørende batteriteknologi og levetid.
Jeg vil tro at det andre elementet er viktig her. Vi ser nå at IMiev har gått ned 20.000 i pris. Gitt en pris for samme bil på $30k i USA er det fremdeles rom for betydelig nyprisreduksjon i Norge. Og prisen for leaf er vel ikke veldig annerledes i USA. Så får vi en ny Leaf for 150' i Norge om 3 år er det tungt å få solgt en 3 år gammel bil også for 117'...
Men en gang vil elbilgodene som moms- og engangsavgiftfrie biler forsvinne, og da vil prisen gå i været..
iMiev fra 8.2.11. 20 000 km per år med elbil siden. 23.10.17 passerte 135 000 km. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 hentet 18.10.17. 20 000 km per år. Mindre rekkeviddeangst.
Fossilbil kun for langtur og tilhenger.

Kallagtunet

Sitat fra: bobakka på fredag 18. november 2011, klokken 14:48
Men en gang vil elbilgodene som moms- og engangsavgiftfrie biler forsvinne, og da vil prisen gå i været..

Hvis en fjerner godene mhp parkering, kollektivfelt, parkering forsvinner først vil det trekke prisene ned. Men jeg vil tro at momsfitaket er det første som ryker, ett slik fritak må jo røske langt inni sjelen i finansdepartementet...

Hans Håvard Kvisle

Finansdep er happy om dagen. Bare de får litt skryt/støtte som i artikkelen «Ulv, ulv, elbil» på elbil.no. Var der seinest torsdag;-) 
Kanskje også en strategi som kan være smart i andre sammenhenger. Ikke bare pisk, men også litt kos?
St.Hanshaugen

Kallagtunet


mariowing

Hyggelig å høre at Finansdepartementet er fornøyd ;-)

Tror vi skal huske på at det er nylig registrert elbil nr 5000 og selv om det kanskje er solgt 1000 Leaf på de siste månedene så er det foreløpig en stund igjen til kollektivfeltet er fullt og at en så stor andel av nybilsalget er elbiler at det faktisk merkes i statsbudsjettet. En annen detalj er at med dagens avgifter på nybiler så ville for eksempel Leaf fått noen få tusen i engangsavgift (som er minimum i avgiftssystemet) så fritaket for engangsavgift har egentlig ikke så mye å si.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Aspiranten

Sitat fra: Hans Håvard Kvisle på fredag 18. november 2011, klokken 22:15
Kanskje også en strategi som kan være smart i andre sammenhenger. Ikke bare pisk, men også litt kos?

Viktig med kos når de koser med oss!  :D
Nissan Leaf

Hans Håvard Kvisle

Hva som har skjedd med elbil til nå, er intet annet enn musepiss. Ingen suksess ennå, men gode anslag som koster lite. Etter 2015 kan det kanskje bli litt volum å virkelig glede seg over, og litt dyrere for samfunnet. Får vi håpe. Inntil det kan Finans sove trygt.
St.Hanshaugen

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA