Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Biler ankommet forhandlere

Startet av arnejorg1, fredag 18. november 2011, klokken 21:43

« forrige - neste »

Ulrik

Vi i kommuniserer ikke til våre kunder at det er vanskelig å skaffe vinterhjul til Leaf.....

Og El Prado....håper det går bra med prøvekjøringen :)

Og arnejorg1! gratulerer med Leaf.... :)
Selger hos Witro Bil AS. Nissanforhandler i Trondheim.

Aspiranten

#16
Sitat fra: elektrolux på søndag 13. november 2011, klokken 12:19
Med tanke på hvor sjangs det statistisk er at du med billigere dekk skulle forulykke, vil jeg påstå at dette er langt fra den billigste livsforsikringen du kan få kjøpt.

Folk bryter vikeplikten. Folk kjører forbi i svinger. Trailerdekk faller av i fart. Det skjer flere viltpåkjørsler daglig i Norge.

Du kan kjøre så passivt du bare vil, men når du ligger i 80 kmt så er du nødt til å kunne bremse ned så raskt som mulig for å unngå ulykken, istedetfor å overleve den. Jeg er ganske ung, men likevel gammel nok til å ha opplevd ett stygt antall nestenulykker som har vært forårsaket av andre sjåfører. Erfaringsmessig resulterer det i å vurdere enhver fart over 10kmt som risikabel, og de fire små kontaktpunktene som livene våre avhenger av er virkelig verdt 3000,- ekstra. Totalt blir det 150 kr per person per år. Det er en billig livsforsikring. Når testvinnerene står stille på asfalten, holder testtaperne fremdeles 50kmt rett inn i bilen, eller elgen...

Du bør lese denne rapporten her, fra det store utlandet vedr. trafikksikkerhet. Frøken Magnild er ikke teit når hun foreslår å sette alle fartsgrenser til maks 70 kmt når det er delt kjøreretning og manglende midtrabatt.

http://www.fhwa.dot.gov/publications/research/safety/98154/speed.cfm

Her kan du se relativ sjans til å bli stygt skadet i forhold til farten. Som du ser, øker det proposjonalt over 65kmt, med ca. 400% høyere risiko for å dø for hver 10% økning i fart... Målet må derfor være å få redusert farten så hardt og raskt som overhodet mulig, før ulykken inntreffer.



Du ser det samme her i denne grafen, "effect on risk in change of speed":



Denne rapporten er skrevet fra det store utlandet, med bedre veier enn norske som bakgrunn.
Nissan Leaf

daggad

Uansett dyre eller billige dekk. Dette er et godt poeng av Electrolux:
SitatF.eks vil en noe mindre aggresiv kjørestil som en elbil likevel oppmunterer til, være en negativ utgift, med mye større utbytte når det gjelder økt sikkerhet.
Samtidig er vel gjerne elbilene mer brukt i bymiljø, og derfor mindre utsatt for alvorlige ulykker. Dette vises vel også på relativt rimelige forsikringspremier.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Aspiranten

Sitat fra: daggad på søndag 13. november 2011, klokken 13:29
Uansett dyre eller billige dekk. Dette er et godt poeng av Electrolux:
SitatF.eks vil en noe mindre aggresiv kjørestil som en elbil likevel oppmunterer til, være en negativ utgift, med mye større utbytte når det gjelder økt sikkerhet.
Samtidig er vel gjerne elbilene mer brukt i bymiljø, og derfor mindre utsatt for alvorlige ulykker. Dette vises vel også på relativt rimelige forsikringspremier.

Jeg vil påstå at dette endrer seg med Leaf. Buddy og alle disse andre blikkboksene har vært for spesielt interesserte. Nå når Leaf (ekte bil) kommer så vil vi se mer variert bruk. Jeg har f.eks. tenkt å pendle til fjells med ski på taket på denne, og det skal jeg jaggu videoblogge om også  ;) Egentlig har vi tenkt å bruke Leafen til all kjøring i distriktet her, og det betyr mye 60, 70 og 80 strekninger.
Nissan Leaf

arnejorg1

Sitat fra: Ulrik på søndag 13. november 2011, klokken 12:42
Vi i kommuniserer ikke til våre kunder at det er vanskelig å skaffe vinterhjul til Leaf.....

Og El Prado....håper det går bra med prøvekjøringen :)

Og arnejorg1! gratulerer med Leaf.... :)


Jeg mente du sa at noen kunder hadde problemer med og finne felg som passet, derfor var det greiest og kjøpe gjennom dere. Da tolket jeg det å finne felg selv som vanskelig. Felgene kan kanskje også avbestilles dersom jeg vil kjøpe selv? Uansett gleder jeg meg til og få min nye Leaf :)
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA