Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hva synes vi om Nissan/Santander sitt tilbud om garantert tilbakekjøp?

Startet av Lunde, fredag 18. november 2011, klokken 10:58

« forrige - neste »

Lunde

Mye snakk om rekkevidde, restlevetid etter år og tilbakelagte kilometer .
Kjemien er ikke sammenlignbar, men det kan være "hysteriet" ?  ::) rundt tema kan være det.
TH!NK har som kjent levert ZEBRA over noen år og i startfasen med rekkevidde på 180Km og 28,3kWh teoretisk tilgjengelig energi.
Da de ble konfrontert med fem års garanti ble det fra batterileverandøren satt en ny energigrense på ca 24kWh angivelig grunnet bekymringer om levetid, restkapasitet etc etc. Det ble også her snakket mye om grenseverdier  for å utløse garantiansver mm. De visste /vet ikke med sikkerhet om 180Km varianten ville gi problemer, men de valgt å begrense seg likevel for sikkerhets skyld. (minus 18%)

Nå har jeg et ZEBRA batteri som nærmer seg fire års alder, 70 000 Km og føler at jeg kan nærme meg en fasit på bekymringene som ble utvist i sin tid. Jeg fikk bilen med ca 2300Km bak seg i juni 2009. Tiltross for at jeg faktisk kan og bruker batteriets potensialet utover de begrensningene som ble satt har jeg ikke si at jeg har mistet så mye som en eneste prosent av opprinnerlig rekkevidde. Jeg har aldri noensinne kjørt til den er helt tom, men noen titalls ganger ned i mot og litt under ca 5% (hurtig blink på ladevarsel) For ikke lenge siden fikk den virkelig kjørt seg   http://elbil.no/mennesker/492-langtur-med-elbil Og forleden tok jeg dette bildet på vei fra Hagan i Nittedal til Elverum og noen kilometer mot Rena i Østerdalen. Totalt ca 137Km med en restkapasitet ved ankomst på ca 35% SOC Bildet ble tatt ca 75 minutter etter avreise noe som gir en snittfart på 80. Temperaturen var ca 0 grader dog brukte jeg ikke varmeapparat. Da er det hyggelig å registrere at man har litt mer enn 50% igjen etter 100Km kjøring i helt ordinær trafikk  ;D
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

Go-carter

#1
...dere er bortskjemte, dere som har den "snille" batterisoftwaren  :D Sliter med å nå 160km på fullt batteri jeg, men det er definitvt mulig  :) Får ta en vinter-test en dag snart.

Jeg tror og at Zebra batteriet tåler mye juling, og kommer til å vare en stund :)

Førstemann til 200.000? ;)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

commiesoft

Mulig jeg burde kjøpt Thinken med Zebra batteri da, men jeg er allikevel fornøyd med Li batteriet mitt. 110 km harrytur  i 22 blå med 20% rest på batteriet og fire voksne vikinger ombord sist februar holder for oss.

Hvor lenge batteriet varer aner jeg ikke, men det kan jo hende det er like bra om 10 år, ingen vet.

Carl Anton Stenling

Sitat fra: commiesoft på fredag 11. november 2011, klokken 19:41
Hvor lenge batteriet varer aner jeg ikke, men det kan jo hende det er like bra om 10 år, ingen vet.

Vi er jo med på et stort eksperiment - ny batteriteknologi er ikke fullstendig uttestet ennå. Zebra er relativt velprøvd, men likevel ikke uten problemer. Litium-mangan-teknologien er ekstra spennende siden denne teknologien har hatt blandet tilbakemelding fra de som har brukt den i elsykkel-batterier. Levetiden og redusert kapasitet er en usikkerhetsfaktor og for elsykler anbefaler man generelt litium-jern for bedre levetid - selv om litium-jern-kjemien er litt tyngre.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

commiesoft

#4
Så klart. men en ting er batterikjemi, en annen ting er hvordan de implementerer den i praksis.

Kinesiske sykkelbatterier er vel ikke siste ord i sakens anledning.

Batteriene i Think er så vidt jeg vet produsert i USA, og min erfaring er at cowboy-vennene våre er seriøse i hva de gjør.

Go-carter

Lithiumen er vel produsert i USA ja. Zebra'n er produsert i Sveits.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Carl Anton Stenling

Sitat fra: commiesoft på fredag 11. november 2011, klokken 23:36
Kinesiske sykkelbatterier er vel ikke siste ord i sakens anledning.

Vel, jeg tenkte nå mest på Panasonics LiMn-batterier som har vært i bruk for elsykler en tid. Dette er ikke nødvendigvis samme utførelse som elbilbatterier, men grunnleggende egenskaper i batterikjemien er det gjerne vanskelig å designe seg ut av.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Tarpoon

Kjørte ned til Oslo tidligere i uken med varmeapparatet på. ca 42km. Ladet ikke i byen, og måleren var godt under 60%. På turen hjem brukte jeg nesten ikke varmeapparatet, og jeg var da på 20%. Dette er en tur på under 90 km. Så, med varme er rekkevidden ca. 80km til 20% etter mine beregninger.

Har aldri vært så langt nede før. Hva skjer når den går under 20%? Vil farten bli redusert?
Think City 2011. Zebra. 2-seter. Sort.
Brun Tesla Model S85.

Lunde

Den går like godt ned til null på måleren . Når din bil står på 20 er min på 40%. Når jeg kommer til 0% er det enda 5% igjenx men under 10 merker jeg at effekten begrenses
;D
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

Go-carter

Rekkevidde med full fjøl, og varmeapparat på max er minst 10mil på fullt batteri ja. Litt mer om du kjører pent, og MYE mer om du kutter i varmen.

Jeg har aldri kjørt min så tom at den har stoppa, men under 20% er jeg minst en-to ggr i uka. Pendler Skotbu-Oslo-Skotbu og lader kun i Oslo :) Så da er den full hver gang jeg drar hjem, og jeg kommer til Oslo dagen etter med alt fra 20 til 50% avhengig hvor pent jeg kjører begge veiene. Tur/retur er ca. 82-84km + varmen som trengs for å holde zebrabatteriet varmt over natta :)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Tarpoon

Nå kjører jeg ikke spesielt varsomt, og som regel lader jeg bilen i Oslo. Det blir vel slik at man sparer litt på varmen på tur inn til byen, og så kan kjøre varmen for fullt på tur tilbake hvis man har ladet eller har god margin.

En annen ting jeg lurer på er om effektuttaket til varmesystemet følger den innstillingen man setter den på inne i bilen, eller om det i realiteten er enten av eller på?
Think City 2011. Zebra. 2-seter. Sort.
Brun Tesla Model S85.

Go-carter

Det er av/på. Du ser det på Economy-måleren, og du hører et ganske markant "klikk" fra rele-boksen hver gang det slår seg på.

For at varmekolben skal slås på, må to variabler stemme: Viften må være på, og varmen må ikke være på blått område. Mao, er vifta av, er kolba av selv om den står på varmt på temp-innstilling. Står varmeinnstillingen på blå, men vifte på er den heller ikke på. Kolba slår seg først på når man er over på det hvite området.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA