Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Daytime running lights relays

Startet av idle, fredag 11. januar 2013, klokken 16:26

« forrige - neste »

idle

Satt og sturet bak en trailer i går og tenkte på hvor mye mer effektivt det kan være å ligge bak en stor bil fremfor å kjøre alene på veien. Er det noen som har litt mer peiling enn meg som har regnet på dette?

- Hvor mye lengre kan man kjøre bak en lastebil el.l. enn uten "drag"-hjelp?
- Er det bedre å ligge bak en stor bil enn en mindre bil med tanke på luftmotstand?
iMiev siden 2011-03

cra

Mythbusters har forska på det: http://green.autoblog.com/2007/10/28/mythbusters-drafting-10-feet-behind-a-big-rig-will-improve-mile/

Konklusjonen er vel kort og godt at ligger du så tett at du sparer noe særlig så ryker førerkortet.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

tomrh

Jeg vil tro at det i tunneller kan være mer signifikant, spesielt om det er ett løp hver vei. Her er mengden luft begrenset av fjellveggene, og tungtransport fyller løpet såpass mye at andelen luft de drar med seg nødvendigvis må skape et merkbart sug. Og ved tett trafikk flyttes mye luft. Skulle vært interessant og målt litt på dette.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

erik e

Det virker.  Men er (som sagt) helt ulovlig. Ligger man så nær er det kjekt med B på girspaken. Man skal ikke ha syklet mye før man kjenner effekten av "slip stream".
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

gbzdoc

Bak en trailer er det merkbart lavere forbruk med ca. 2 sek. avstand i rundt 80 km/t.

Ikke lovlig avstand, men lappen ryker vel neppe?

Har testet dette selv og fulgt med på strømforbruket. Ser det øker med en gang hvis jeg f.eks. skifter felt.

Hvor mye man faktisk sparer har jeg ikke sjekket, bare at det er målbart på bilens instrumenter. (Synlig både på Leaf og I-Miev)

elektrolux

Testet det med Vectrix'en.

Omtrent dobbler rekkevidden om en kan ligge tett inntill en SUV.

Bruker SUV da en kan se gjennom bilens vinduer når en ligger 2 meter bak.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

tomrh

Sitat fra: elektrolux på lørdag 29. desember 2012, klokken 23:14
Testet det med Vectrix'en.
Off-topic: hvilken rekkevidde erfarer du at Vectrixen har i praksis?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

elektrolux

5-6 mil når en ikke tenker økonomi.

Inntill 10 mil med slipstreaming og full pakke sparetiltak.

Skal være mulig å sette inn en litium pakke under salen som gir 20-30 mils rekkevidde.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA