Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bestille LR eller vente på MR/SR

Startet av HCO, torsdag 03. januar 2019, klokken 10:13

« forrige - neste »

saphran

Ja det var jo planen, å beholde den pga kø for SR, men nå sier altså Tesla ved mr Roland at det ikke vil gi noen fordel i køen. Det hadde det vært særdeles greit å få 100% offisielt.

badgerbert

Mener jeg leste/hørte at Model 3 med Mid Range batteri ikke er garantert sikkert at vi får tilgang på i Norge. Håper dette er feil. Noen som vet sikkert?

Og vil evt MR tilbys med AWD? AWD er et must for meg.

MR+AWD+AP er nesten skreddersydd for mitt behov. Er ikke det mulig så får jeg tvinge familien til Norgesferie i år og sette av besparelsen til LR :)

magenuss

Noen som vet pris og lansering på MR og SR?

Blir SR en mindre utstyrt bil jevnt over?
Eks: 97 RS125; 98 CB600F; 92 MX5; 07 A4 Cab S-line 1.8T; 02 R1150RT; 12 Leaf
Nå: 19 Tesla Model 3 LR AWD+, blå/hvit <3, hengerfeste, HW 3.0, Acceleration boost 504,3 hk / 564 Nm.

MikkeBoomBoom

Sitat fra: badgerbert på onsdag 09. januar 2019, klokken 15:38
Mener jeg leste/hørte at Model 3 med Mid Range batteri ikke er garantert sikkert at vi får tilgang på i Norge. Håper dette er feil. Noen som vet sikkert?

Vanskelig å si. Tidligere har man funnet referanser i konfiguratoren som har hintet om hva som kommer. Jeg fant referanser til mid range i desember en gang men disse er da i US valuta noe som kan bety at det er copy&paste fra US konfigurator og ikke noe som finner veien til Norge.

MT305 er benevnelsen i kildekoden, og legger seg etter øvrig sekvensiell modellbetegnelse. Det styrker min mistanke om at dette var noe de fant på i US for å rekke å få ut mest mulig før insentivene forsvant. De andre modellbetegnelsene er:

Standard RWD   MT300   
Standard AWD   MT301   
Long Range RWD   MT302   
Long Range AWD   MT303
Performance AWD   MT304

Når det gjelder prisene så brukte jeg følgende logikk (eller manglende som sådan):

I USA koster Mid range 46000USD, altså 397 614 NOK (med dagens kurs, la oss runde opp til 400 000NOK for enkelhetens skyld).

46000 og 11000 lå inne i koden som dukket opp i den norske konfiguratoren med referanser til MT305. Vi vet jo da at 46000USD eller 400 000NOK er "base price" for Mid range. 11 000USD = 94 910NOK er "tillegget" for Mid range ut over Standard Range, altså base price 305 000 + 94 910 = 399 910, eller 400 000. Som sagt så er øvrige priser i lokal valuta.

emurof

Sitat fra: navyelsen på tirsdag 08. januar 2019, klokken 12:11Altså har Tesla lovet bil til under 300.000 og tar 10.000 kr reservasjonsgebyr.
Når bilen kommer 3 år senere blir den nesten dobbelt så dyr.

Når lovet de bil til under 300.000? De lovet bil til 35.000 dollar. At prisen sannsynligvis blir ca. 305.000 (uten vrakpant og engangsavgift eller hva det heter) ble først kjent etter at noen snoket i kildekoden på tesla.com.

Hvordan blir bilen dobbelt så dyr? $35.000-versjonen er på vei.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA