2015 24kwt Leaf snart ute av garanti pga km. Noe jeg kan gjøre?

Startet av Burger, mandag 01. april 2019, klokken 21:30

« forrige - neste »

Burger

Tenkte å ta en NAF garantitest, men i tillegg så er jeg misfornøyd med følgende jeg lurer på om det finnes noen fiks jeg kan krangle med forhandler på.

1 - Vanskelig å få levlig kupevarme på vinteren, ved -5 eller kaldere så setter jeg bare 30 grader på klimaanlegget, selv da synes jeg det ikke er nok futt. Sagt i fra om dette ved to servicer.

2 - Mye fukt på vinduer når det er slapseføre og veldig fuktig. Levert inn bila for sjekk. Kjører noen tuneller med resirk av luft og ved kysten som er ganske fuktige. Kan bruke A/C men det virker ikke som A/C drenerer fukten så da kommer det fuktgufs når jeg starter opp igjen. Må kjøre en del mil for å bli kvitt all fukt etter A/C er brukt. A/C spiser også for mye rekkevidde til at jeg klarer tur/retur jobb komfortabelt.

3 - Lading, det er hips om haps om man klarer å starte Chademo lading. Det er bare å prøve gjentatte ganger til det virker. Det er så random at alle tips har blitt prøvd uten at jeg klarer å se sammenheng. Blir litt som å holde pusten og skru av lyset for å laste ett C64 spill fra dårlig kopiert turbotape. Det som er prøvd er : Koble fra leafspy dongle, parkeringsbrems, ladetimer av, vente ett par minutter før start av hurtiglading, flytte bila når det er trøbbel, sjekke at alle dørerer er igjen, låse dører. Om noen sier slå på kupelys så pælmer jeg en Leaf på de og kjøper meg en C64 i stedet for å bedrive 'Cargo Cult' der i stedet ( https://en.wikipedia.org/wiki/Cargo_cult#Post-war ) :-)

Noe jeg kan krangle med forhandler på?
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Limodriver

Litt flåsete sagt - selg den og kjøp en bil med importør som tar reklamasjoner seriøst.

Livet kan deles inn i før og etter jeg solgte Leafen. Tiden har gått fra 1. gen Leaf. Det var en bra bil da den ble lansert, men rekkevidde og vinteregenskaper (varme og vinterrekkevidde) er en lidelse.

Nå fryser jeg ikke lenger og har ikke engang rekkeviddeangst. Livet har blitt herlig!

Burger

Limodriver: Venter på arvtager som jeg håper kommer i 2021. Fram til da så må jeg bare bruke en nedbetalt bil og drømme om når verden blir likere.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Citroel

Du skriver ikke om du har Leaf med eller uten varmepumpe.

Men uansett, jeg har lest om en test, fra Nissan. Mener det skal være 50 grader Celsius ut fra ventilasjonsanlegget når full varme er på. Klarer ikke å finne dokumentet. Hvilket strømforbruk har du til oppvarming på kalde dager?

Ellers blir det hevdet at bytte av pollenfilter kan hjelpe mot duggproblemer.

Min og andres erfaring er at AC + varme er en god kombinasjon for å unngå dugg.
2014 Leaf Accenta, norsk.
1983 Suzuki GS1100G
1978 Citroën GS Club Break
1969 Citroën ID19

kaiat

Du finner en del tekniske manualer på Leaf her: https://carmanuals2.com/brand/nissan/leaf-2014-374
Riktignok 2014-modell, men neppe stor forskjell.

Ved mye fukt ville jeg begynt å sjekke om det er fuktig i dørken. Mener enkelte har hatt problemer med vannlekkasje inn i bilen. Jeg har selv hatt trøbbel med dette på en fossilbil, og symptomene minner mye om det jeg hadde på den bilen.

Ladeproblemer, det er ikke irr eller lignende i kontakten? Dårlig kontakt på en av kommunikasjonspinnene, så nekter vel bilen å lade.

Thomas Parsli

Sitat fra: Burger på mandag 01. april 2019, klokken 21:30
1 - Vanskelig å få levlig kupevarme på vinteren, ved -5 eller kaldere så setter jeg bare 30 grader på klimaanlegget, selv da synes jeg det ikke er nok futt. Sagt i fra om dette ved to servicer.

Vår 2012-modell var bra når den var ny (-25 flere vintere), men er nå merkbart dårligere.
Jeg tviler på at det er varmeelementet, men lurer på om luftfilter står feil eller slanger/rør ikke sitter riktig (lekker luft).

Prøvde å reklamere hos Birger N Haug, men de synes det var greit nok.
(De synes alt er greit nok, inkludert de elendige vindusspylerne)

Sitat fra: Burger på mandag 01. april 2019, klokken 21:30
2 - Mye fukt på vinduer når det er slapseføre og veldig fuktig. Levert inn bila for sjekk. Kjører noen tuneller med resirk av luft og ved kysten som er ganske fuktige. Kan bruke A/C men det virker ikke som A/C drenerer fukten så da kommer det fuktgufs når jeg starter opp igjen. Må kjøre en del mil for å bli kvitt all fukt etter A/C er brukt. A/C spiser også for mye rekkevidde til at jeg klarer tur/retur jobb komfortabelt.

AC skal klare å fjerne fukt, men hvis det er minusgrader kan du få fukt pga. ising. Denne kan du unngå på 2012-modellen ved å slå av AC på slutten av turen.

Sitat fra: Burger på mandag 01. april 2019, klokken 21:30
Noe jeg kan krangle med forhandler på?

Ja, men det er utmattende.

Så lenge Nissan ikke har krav/spesifikasjon på luftgjennomstrømming og varme, blir det synsing fra forhandler. Og mange forhandlere ønsker ikke å gjøre garanti/reklamasjonssaker de taper penger på (ikke dekkes av Nissan Nordic).
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Citroel

Fant service-bulletinen - gjelder US Leaf gen 1,5:
PTC Heater Specifications

Under the following conditions:

• With external vehicle ambient air temp at 15.5°C or more (with vehicle inside an enclosed shop, or outside if conditions permit)

• Ignition in Ready Mode

• The vehicle's heater temperature at 30°C

After 2 minutes the temperature coming from the center vents should be at least 54°C measured with a non contact infrared thermometer. 

(Edit: Oversatt Fahrenheit til Celsius)

https://testing-public.carmd.com/Tsb/Download/101509/1ui20

Ellers: fra servicemanualen side HAC-32 (for 2014, US):
Regardless of in-vehicle temperature, ambient temperature, and
sunload, air mix door is fixed at the fully cold position when set
temperature is 16.0°C, and at the fully hot position when set temperature
is 30.0°C.
2014 Leaf Accenta, norsk.
1983 Suzuki GS1100G
1978 Citroën GS Club Break
1969 Citroën ID19

Trekkoppbil

Vanligivs har jeg erfart at fuktighet forsvinner på noen sekunder fra frontruta, etter jeg har satt på AC, og da kan  jeg gjerne slå den av igjen.
Men det kan være spesielle værsituasjoner hvor det ikke er så enkelt å holde bilen tør.

Jeg har inntrykk av at bilen tørker fortest hvis jeg ikke har så høy temp på varmeapparatet.

Burger

Takk for gode tips. Det er en Nordic Leaf, dvs Tekna minus skinnseter. Så den har varmepumpe.

Ser ut i fra leafspy at både heater og A/C går når det er kaldt. Husker ikke tall nøyaktig men mener å ha sett 3kw på A/C og 2kw på heater samtidig.

edit: Autokorreksjon av heater til hester...
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA