Hovedmeny

Preconditioning

Startet av BOStrand, mandag 16. mars 2015, klokken 14:07

« forrige - neste »

magnetic

#555
Kan man bruke bensintanken til REX som dieselvarmer beholder for kupeen, for å spare strøm om vinteren, som her
https://www.youtube.com/watch?v=UU7MLGBK960

Egil Fonn

Bensintanken i rex modellen brukes til bensin til rex motoren. Ved montering av bensinvarmer i denne modellen vil jeg tro denne kan kobles til bensintanken.
I3 helelektrisk versjon (BEV)har ikke bensintank montert.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

moonbuggy

Sjekker man litt på gamle tråder, finner man en(husker ikke hvem), som installerte fossil varmer i i3, med en liten plasttank for drivstoffet. Erindrer heller ikke om det var diesel er bensinvarmer. Men, finner dere tråden, er den ganske interessant med mange bilder...

Egil Fonn

Sitat fra: moonbuggy på tirsdag 27. november 2018, klokken 15:09
Sitat fra: Egil Fonn på tirsdag 27. november 2018, klokken 07:06

Litt merkelig om BMW ar designet bilen slik at spillvarme fra rex motoren ikke benyttes til kupe/batteri varming. Har erfart at BEV versjonen benytter spillvarme fra el motor og batteri til oppvarming av kupe. Kommer tilbake med oppdatering på dette når jeg har fått testa rexén i skikkelig kulde.
Jeg stusser litt over akkurat det. Jeg antok at både BEV og REX har to helt adskilte systemer for cooling. HV batteri/og cabin(heating/cooling) og et annet som forsyner EME, REME, KLE og Electrical Motor samt Rex.
HV batteri og cabin systemet har spesial coolant og rommer 1.6 liter væske.
Det andre systemet bruker vanlig coolant og rommer h.h.v. 4.5 liter BEV og 8.3 liter Irex. I det siste systemet er noen av enhetene seriekoblet, og andre parallellkoblet etter forbruk, og styrt gjennom følere.
Rex f.eks. kjører internt inntil temperatur når 85 grader...

Har fått testet rex´n litt nå. Har to kjølesystemer, samme som bev versjonen. Ett for batteri og kupe og ett for begge motorer EL og bensin som du sier Moonbuggy. Utifra tester i moderat kulde ned mot 4minus ser det ikke ut til at rex benytter spillvarme fra bensinmotor til varming av kupe. Er på fjellet nå og bilen står uten tilkoblet strøm i 15 kalde, skal teste i morgen med lav batteri temp å sjekke om bruk av rex motoren øker batteri temp hurtigere enn kjøring med kun EL drift.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Egil Fonn

Da er testen utført. Ute temp -12c Batteri temp -10c. Etter 40min kjøring med Rex er batteri temp-8c. For å finne ut om det ble brukt  el varme til kupe ble bilen satt i N og trillet i 100km/t. Energi forbruk viste da ca 3kw/100km noe som indikerer 3kw varme element/ forbruk.
Konklusjon: Rex bruker ikke spillvarme til varming av batteri eller kupe. Batteriet blir faktisk hurtigere oppvarmet ved kjøring i EL modus uten rex motor i gang.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Egil Fonn

Sitat fra: moonbuggy på mandag 26. november 2018, klokken 00:00
Sitat fra: Egil Fonn på torsdag 22. november 2018, klokken 19:01
Skal skaffe meg en i3 94ah rex. Jeg antar at spillvarme fra rex motoren brukes til oppvarming av kupe og batteri? Noen som har erfaring med dette?
Så vidt jeg finner ut, så brukes ikke spillvarme fra rex motoren til oppvarming av kupe. Bare indirekte gjennom batteriet.
Nå legger mange vekt på at Rex ikke har varmepumpe, og at det skulle utgjøre så stor forskjell. Det de fleste ikke vet, er at varmepumpen i BEV kuttes helt ut ved -10, og virker ellers slett ikke særlig effektivt i kuldegrader. Kort og godt, denne varmepumpen er slett ikke et genialt bidrag en kald vinter.
I beste fall leverer den varme 1:2 ved 10 plussgrader, og deretter faller det fort.
Starter man opp i en kald bil, så varmes bilen automatisk av 5kw varmetrådene i før varmepumpen etterhvert hjelper til, over -10....

Test: 94ah rex uten varmepumpe mot 94ah med varmepumpe.
Strekning 60km snitt fart 64km/t ute temp -2- -4c. Inne temp 19c. Begge biler forvarmet og ladet til 100%
Forbruk 94ah Rex uten varmepumpe. Batteri 69,5% Forbruk 16,9 kw/100km
Forbruk 94ah med varmepumpe. Batteri 71% Forbruk 15,7kw/100km
Konklusjon: 7,6% høyere forbruk på rex. Kalkulert total rekkevidde rex 175km  94ah med varmepumpe 188km.
Under disse forhold ville varmepumpe gi 13km økt rekkevidde.
Usikkerhets momenter. 94ah Rex er 120kg tyngre. Rex har 155/70 R19 Contiviking Contact 6 dekk med rulle motstand C. 94ah med varmepumpe har 155/70 R19 Nokian r2 dekk med rulle motstand A. Usikker på hva rulle motstand A til C  utgjør i merforbruk.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Apfelsaft

#561
Sitat fra: Egil Fonn på søndag 09. desember 2018, klokken 23:24
Usikker på hva rulle motstand A til C  utgjør i merforbruk.
A til G kan utgjøre en forskjell på opp til 7.5 - 9 % i forbruk avhengig av kilde... Man kan anta at hver bokstav representerer en like stor forbedring og da vil forskjellen være opp til 2,5 - 3 % fra A til C.
BMW i3 2016 fullutstyrt
Model 3-reservasjon

kW = effekt (ytelse fra motor)
kWh = energi (batterikapasitet)

moonbuggy

Egil Fonn:
Interessante data.
94ah i3 fikk en EPA effektivitets rating på 189.9 km/gallon mot 60ah i3 199.5 km/gallon.
I prosent utgjør det en forskjell på 4.8% på en vektøkning på noe over 40kg.
Så utfra vektøkning alene burde forskjellen faktisk vært større på I3 rex og Bev med 120kgs vektøkning.

Kort, så burde forskjellen vært større gitt vektforskjellen enn testen din ga. Forklaring kan være negativ høydeforskjell, mindre aksellerasjon/retardasjon enn EPA testen.
Uansett så viser tallene av varmepumpe utgjør minimal forskjell i minusgrader. Effekten er forsvinnende liten.


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA