Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

2017 S75D vs. 2015 SP85D - noen betraktninger

Startet av streken, mandag 26. november 2018, klokken 22:13

« forrige - neste »

streken

Værskiftet (kakelinna) har latt meg gjøre flere observasjoner:
- regnsensoren på P85D fungerer helt strålende, selv med yr, i grov motsetning til "regnsensoren" på min egen 75D.
- fjernlysassistenten på P85D er litt for glad i å flashe mot møtende biler på småveier.
- AP1 er udugelig i yr og kraftig (etter østnorsk standard) regnvær. I dag var autosteer tilgjengelig kun 30% av strekningen mellom Oslo og Vestby langs E18/E6. Med AP2.5 har jeg ennå ikke opplevd en slik begrensning på samme strekning, uansett vær- og lysforhold.
- forbruket i chill og range mode ligger i P85D 10-15% over tilsvarende i 75D med lik kjørestil og identiske dekk.

I morgen skal sjefen som har kjøpt seg ny i-Pace sitte på, da blir det muligens litt Insane-modus igjen  :angel:
2024 Tesla Model Y Performance med EAP og originale 21"
2020 Triumph Street Triple RS - djevelsk moro! 

Eks:

2017 Tesla Model S 75D "Store Blå", med alt utstyr og FSD. MCU1. 148.000km. Drømmebilen, vil bli savnet 💙
2013 Nissan Leaf Acenta - solgt i 2015 etter 39307 feilfrie kilometer, de fleste med rekkeviddeangst.
2017 BMW i3 94Ah Fully charged. Kjørte 17000 glade km. Ikke feilfri (forstilling, elektronikk, ulyder, klimaanlegg)

o.b.lix

Sitat fra: streken på torsdag 29. november 2018, klokken 23:10
- regnsensoren på P85D fungerer helt strålende, selv med yr, i grov motsetning til "regnsensoren" på min egen 75D.

Regnsensor på Ap2 kan greit helbredes med å bruke RainX eller tilsvarende på frontrute, da perler vanndråpene seg så kamera lettere ser dråpene.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

cra

Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

streken

I går fikk jeg min S75D tilbake, og for første gang føltes den en smule slapp. Alt er dog relativt, den går fortsatt som et uvær.

Jeg oppdaterte til 2018.44 før henting, og på vei hjem fungerte regnsensoren for første gang slik den skulle. Den fjernet dugg i tunneler, reagerte riktig på yr og jeg trengte ikke å overstyre den mange ganger. Det er med andre ord håp!

Skal sies at på det siste stykket hjem, helt uten gatelys og møtende trafikk, så var den mer som den pleier. Merkelig.
2024 Tesla Model Y Performance med EAP og originale 21"
2020 Triumph Street Triple RS - djevelsk moro! 

Eks:

2017 Tesla Model S 75D "Store Blå", med alt utstyr og FSD. MCU1. 148.000km. Drømmebilen, vil bli savnet 💙
2013 Nissan Leaf Acenta - solgt i 2015 etter 39307 feilfrie kilometer, de fleste med rekkeviddeangst.
2017 BMW i3 94Ah Fully charged. Kjørte 17000 glade km. Ikke feilfri (forstilling, elektronikk, ulyder, klimaanlegg)

olavxxx

Sitat fra: streken på tirsdag 04. desember 2018, klokken 23:11
I går fikk jeg min S75D tilbake, og for første gang føltes den en smule slapp. Alt er dog relativt, den går fortsatt som et uvær.

Jeg oppdaterte til 2018.44 før henting, og på vei hjem fungerte regnsensoren for første gang slik den skulle. Den fjernet dugg i tunneler, reagerte riktig på yr og jeg trengte ikke å overstyre den mange ganger. Det er med andre ord håp!

Skal sies at på det siste stykket hjem, helt uten gatelys og møtende trafikk, så var den mer som den pleier. Merkelig.
Du må inn å deaktivere en instilling som gjør at den begrenser akselerasjonen når den har detektert noe foran bilen.

olavxxx

#20
Sitat fra: gr på mandag 26. november 2018, klokken 23:11
Litt overrasket over at du opplever så stor forskjell på S75D og P85D. Jeg har X75D med 0-100 på 5,2 sek, og har hatt P90DL som lånebil, og selv om det utvilsomt var gromt, så var forskjellen mindre enn jeg ventet meg. Irriterende å vente en time på max battery power (klarte det vel på en halvtime med å være hard på gassen underveis), og selv om P-modellene tillater mye høyere effekt "off the line", og dermed gir et solid spark i ryggen, så ventet jeg altså at forskjellen var enda større, spesielt i fart.

Ellers angående påstander om AP her over, så har min AP2.5 blitt verre til å trekke ut i påkjøringsramper med siste oppdatering. Den var bedre før.
Deler faktisk litt sammen opplevelsen, X75D med nye ytelsen vs SP100D.
Det er klart at SP100D sparker hardere fra start, men hvis jeg lå i 80 og trykket pedalen i bunn, var det ikke så veldig forskjellig føler jeg.

Hva tiden ville vist vet jeg ikke.

Kjører for det meste i lokal bytrafikk, så selv med X75D må jeg sleppe gassen nesten med en gang hvis jeg tråkker i bånn :P type 1-2 sekunder maks, så er jeg akset opp i lovlig hastighet og de bak er borte vekk.

olavxxx

men ved kjøp av model 3, ville jeg nok garantert valgt performance! 100.000 i differanse der er jo skambillig!

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA