Hovedmeny

Import av Model 3

Startet av ToWalkOrDrive, fredag 19. oktober 2018, klokken 20:35

« forrige - neste »

bno


Trekkoppbil

#16
Model 3 har en markedsverdi i underkant av 50 000 på amerikanske auksjoner, og det er flere biler til salgs med "buy now" på over 50 000usd.
Problemet er at de ikke har 4-hjulstrekk.
usimport.pl selger Chademo-adaptere og de skryter i videon av å selge transatlantisk adapter for superchargere, så man kan høre med dem om de har noe som passer Modell 3. Super chargers langs veien tilbyes kun av en tilbyder, men Chademo brukes av de fleste.

Kjøper man bruktbil i USA, så holder det å vise fram historikk på at bilen har vært registrert i USA, for å dokumentere at den er typegodkjennt. Deretter kan man få enkeltgodkjenning for ca 570 kr ved å vise bilen i Drammen, hvis enkelte krav er oppfylt. En del bilfabrikanter selger biler dyrere i resten av verden enn i USA, og de kjemper mot paralelleksport, av nye biler som er under 6mnd gamle. Nå har det sneket seg inn krav også i den nye §10a i bilforskriften om at usa-biler må ha vært registrert minst 6mnd før eksport, for å kunne få enkeltgodkjenning i Norge. 

Når man bringer bruktbiler ut fra nordamerika så er det vanlig at fabrikkgarantien brytes. På Model S var garantien svært viktig. For andre biler hvor det ikke er noen vesentlig risiko å miste garantien, så kan det være kurrant å skipe bilene.

Om du finner verksteder i Norge som vil reparere USA-Tesla, er også et spørsmål. Tesla-verkstedene her vil vanligvis ikke ta i mot fremmede biler, og Tesla legger opp til at ingen andre skal få reparere bilene.

fredag

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 19. oktober 2018, klokken 20:35
Er det mange ulemper med å importere Model 3 fra USA?
Ser det er over 60 til salgs på Autotrader i USA. De har gjerne 110V?
https://www.autotrader.com/cars-for-sale/Tesla/Model+3

Amerikanske elbiler støtter både 110V og 240V. Enten med Teslas amerikanske proprietære ladeplugg, eller med vanlig type1. Adapter til type1 (også kalt J1772) følger med bilen.

Model3 kan altså lades på en vanlig mode3 ladeboks med type2 kontakt (gitt at man har en standard type2 til type1 kabel) eller en ladeboks med integrert type1 kontakt. Men bilen lader bare på enfase. I praksis blir da maks ladeeffekt 7,2kW, siden du i praksis nok ikke vil få installert større kurs enn 32A for å lade elbil.

Eller man kan kjøpe en amerikansk Tesla wall connector med US-Tesla kontakt. Den store fordelen blir at man slipper å dille med J1772-adapteret når man skal lade. Ulempen er at ameiskansk TWC ikke er CE-godkjent, så du kan ha problemer med få elektriker og forsikringsselskap til å godkjenne installasjonen. Kanskje man heller bør kjøpe en løs kabel reservedel for US TWC og montere denne på norsk TWC?

Ulempen er at du ikke får hurtigladet på chademo og Teslas supercharger, og da er bilen 95% lobotomert. Og du får ikke Spotify i bilen. Og heller ikke garanti fra Tesla. Fine biler, men de er helt avhengige av å få service innimellom. Jeg ville definitivt aldri importert en US Tesla. Bruktprisen vil være elendig.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

jkirkebo

Sitat fra: fredag på mandag 22. oktober 2018, klokken 14:56
Eller man kan kjøpe en amerikansk Tesla wall connector med US-Tesla kontakt. Den store fordelen blir at man slipper å dille med J1772-adapteret når man skal lade. Ulempen er at ameiskansk TWC ikke er CE-godkjent, så du kan ha problemer med få elektriker og forsikringsselskap til å godkjenne installasjonen. Kanskje man heller bør kjøpe en løs kabel reservedel for US TWC og montere denne på norsk TWC?

Om noen trenger en slik løs US TWC-kabel så har jeg en liggende ;)
Tesla Model Y LR 2024 (gul)


CaZpaH

Nåværende: 2024 Tesla Model Y LR AWD
Solgt: 2021 Tesla Y LR AWD
Solgt: 2021 Tesla Model 3 LR AWD
Solgt: 2014 BMW i3 - 60Ah Charged Edition
Solgt: 2017 Tesla Model X 75D
Solgt: 2017 Nissan Leaf Nordic 30kWt
Solgt: 2014 Nissan Leaf Acenta 24kWt

noto

Tesla Norge vil neppe røre den hvis det blir noe, men de driver bilimport profesjonelt, så de er kanskje ikke helt avhengig. Planen er antagelig å reeksportere så snart de får tak i en norsk utgave.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA