Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Rekkeviddefrykt !

Startet av PerBear, torsdag 11. november 2010, klokken 00:36

« forrige - neste »

PerBear



Basert på egen erfaring er velomobil et mer miljøvennlig alternativ til både vanlige biler og elbiler. Sjekk ut denne artikkelen om velomobiler i Lowtechmagazine: http://www.lowtechmagazine.com/2010/09/the-velomobile-high-tech-bike-or-low-tech-car.html

Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

elektrolux

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Dj_Devil

#2
Men under en slik reise som dette til jobb:

http://kart.gulesider.no/m/IhgYM

Så vil eg si at dette er ett ikke så bra alternativ egentlig.
Veldig avhengig av at veien til jobb ikke er så alt for lang egentlig.
Hadde eg enda jobba i stavanger så hadde dette vert ett genialt alternativ istedenfor å måtte tatt bussen vær dag.

Men så er eg 2m lang pluss over 100kg "stor" så ingen av disse virker å passe uansett :P
Ga opp og prøve konvertere min Opel Calibra.
Er stolt eier av Nissan Leaf 2012 mod.

PerBear

#3
Sitat fra: Dj_Devil på mandag 25. oktober 2010, klokken 10:25
Men under en slik reise som dette til jobb:

http://kart.gulesider.no/m/IhgYM

Så vil eg si at dette er ett ikke så bra alternativ egentlig.
Veldig avhengig av at veien til jobb ikke er så alt for lang egentlig.
Hadde eg enda jobba i stavanger så hadde dette vert ett genialt alternativ istedenfor å måtte tatt bussen vær dag.

Men så er eg 2m lang pluss over 100kg "stor" så ingen av disse virker å passe uansett :P

Det er ikke noe problem å bygge en Alleweder som tar f.eks. 150 kg. Med jevn vektfordeling blir det 50 kg pr. hjul, det er mindre enn de fleste som sykler tohjuling. Når jeg syklet langt i sommer hadde jeg omtrent det som take-off vekt...
Du bør forsterke fjærene samt tilpasse åpningen slik at skuldrene passer, det er nevnt i byggeveiledning at det er mulig. Og med støpt Magic Pie bakhjul samt Schwalbe punkteringsfrie dekk er det liten sjanse for punktering eller skade på hjul.

Men for den ruta du har så er det kanskje aller best med en amfibievelomobil:

http://www.wired.co.uk/news/archive/2009-10/09/the-amphibious-electric-assisted-tricycle.aspx
http://www.esoteric-david.eu/en-page-33.html

Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

PerBear

#4
Flott time-lapse byggevideo av velomobilen jeg har bygget om til elsykkel, dog tok min litt lenger tid å bygge...  ;D

http://www.youtube.com/watch?v=ZzA4rmS6kuQ&feature=player_embedded
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA