Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bekreftet leveranse

Startet av trondhla, tirsdag 11. oktober 2011, klokken 22:30

« forrige - neste »

trondhla

Studier viser at det er lettelse på bruk slik som kjøring i kollektivfelt og fritak fra bompenger som motiverer folk til å kjøpe elbil fremfor konvensjonell bil.
http://green.autoblog.com/2011/09/27/incentives-fail-to-boost-electric-vehicle-sales-in-europe/

Sakset fra artikkelen:
It's reasonable to conclude that sales are more affected by other factors such as the degree of urban geography, market maturity and charging infrastructure than was previously thought. Local factors include the ability to use bus lanes and free city-center parking in Oslo and exemption from London's congestion charge, both of which appear to be more influential than point-of-purchase incentives.

Det legges merke til hvordan vi gjør det her i Norge. Dette er noe å tenke på når fordelene angripes.

Carl Anton Stenling

Tror vel at prisnivå er en "hygienefaktor", dvs. at den må være tilstrekkelig lav, men er i seg selv ingen motivasjonsfaktor for elbilkjøp.

Lettelser i bruken (kollektivfelt og tilgang til parkering) er nok avgjørende for at valget faller på elbil for de fleste brukere som ikke er idealister.

Carl Anton

(-som kjøpte første elbilen før det ble gratis parkering og kollektivfelttilgang og mens det var moms på elbiler)
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

jkirkebo

Sitat fra: trondhla på onsdag 28. september 2011, klokken 20:45
Studier viser at det er lettelse på bruk slik som kjøring i kollektivfelt og fritak fra bompenger som motiverer folk til å kjøpe elbil fremfor konvensjonell bil.

For noen eller de fleste kanskje. For vår del hadde det ingen innvirkning overhodet. Med 1500,- i bompengeutgifter i året og nærmeste kollektivfelt 90km unna blir det lite relevant.

Lave drivstoffutgifter og serviceutgifter, bedre kjøreopplevelse og miljøvinklingen derimot, var det som gjorde utslaget her. Så folk har nok ganske forskjellige grunner.

Selv med normale bilavgifter ville forøvrig ikke Leafen kostet mer enn 350k, akkurat det samme som tilsvarende utstyrt Golf 1.6TDI. Så vi hadde nok kjøpt en selv med normale avgifter.

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

For meg var/er prinsippet om fri (les free) bevegelighet og opptil 26 kr uka i bompenger det som skulle til for å hoppe på Elbilbølgen.

I ettertid er jeg glad for at det ble slik, for det er mye spennende som skjer rundt Elbilene.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

cra

For min del var det behovet for en bil nr to, ingen årsavgift og billig i daglig drift som var hovedmotivasjonen. Og delvis at jeg syntes EL-drift var meget snasent da "ingen" andre hadde elbil. I tillegg gjorde det at jeg hadde lånt en Think med en tidligere arbeidsgiver og det rustfrie plastkarosseriet avgjørende for at det ble nettopp Think.

Som for så mange andre ble elbilen fort bil nr 1 da vi oppdaget en del andre fordeler:
* Slipper å ha med masete unger på butikken da den bare har plass til to
* Halverte dieselkostnadene "over natta" da Thinken brukes til all småkjøringa.
* Kortere kjøring på VW'en = billigere forsikring på samme.
* Pendling til jobben ble billigere, siden det ble gratis med elbil på ferga.

Og sikkert en del andre punkter. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA