Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ladepunkt ferdig installert hjemme

Startet av Elghost, onsdag 19. oktober 2011, klokken 16:20

« forrige - neste »

Elghost

Utdrag fra statsbudsjettet 2012:
"Særregler i engangsavgiften, årsavgiften og merverdiavgiften bidrar til å fremme bestemte kjøretøyteknologier framfor andre. Dette gjelder særlig de svært gunstige avgiftsreglene for elbiler. Salget av elbiler har økt betydelig hittil i år, og salget av hybridbiler er stadig økende. Særreglene og fritakene vil medføre betydelige inntektstap for staten etterhvert som disse teknologiene blir mer utbredt. Regjeringen har ikke nå konkrete planer om å endre rammebetingelsene for elbiler. Helheten i rammebetingelsene for elbiler må imidlertid vurderes i årene framover på bakgrunn av utviklingen i salget av slike kjøretøy."

Mrk formuleringen ".....fritakene vil medføre betydelige inntektstap for staten..." og "....Helheten i rammebetingelsene for elbiler må imidlertid vurderes i årene framover..."

Dette ser ut som en "priming" på at fordelene må fjernes for å få nok penger i statskassa! Tenker det ikke tar lang tid før det skjer noe her. Neste års statsbudsjett?
Blå Leaf m/solcellepanel, levert fra BNH Rud.

Helge

Nei ... de kan ikke være så dumme at dette skjer allerede neste år. Elbiler koster i år og temmelig sikkert i 2012 så mye mer enn tilsvarende størrelse diesel og bensinbiler at det vil være et meget alvorlig skudd for baugen til det også politikerne faktisk ser ut til å ønske - at salget av elbiler skal fortsette å vokse. Vi har enda ikke nådd 5000 elbiler og politikerne selv har vel satt et mål på 200.000 innen 2020 og det ar snart bare 8 år til!

Ingen er vel uenig om at når elbilene begynner å bli mange og prisene på elbiler også blir mer konkurransedyktige så er ikke behovet for insentivordningene vi har i dag så store lenger.... men i flere enn ett år til er behovet KLART der og det tror jeg faktisk politikerne forstår.
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Elmo

Sitat fra: Helge på torsdag 06. oktober 2011, klokken 12:00
Vi har enda ikke nådd 5000 elbiler og politikerne selv har vel satt et mål på 200.000 innen 2020 og det ar snart bare 8 år til!
Kanskje et skremmeskudd for å flere til å kjøpe allerede nå ;D ???
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Caspar


Med dette lover jo bra for oss som allerede har elbil.

Det store lyspunktet i forslaget til Statsbudsjett, når vi konsentrerer oss om bilavgifter, er løftet om at avgiftene skal flyttes fra bil til pumpe.
 
"Innen 2020 skal alle drivstoff ilegges veibruksavgifter etter energiinnholdet i drivstoffet. Veibruksavgiften skal dekke eksterne kostnader og ivareta hensynet til statens inntekter. I 2015 skal unntakene fra veibruksavgiften evalueres. Evalueringen skal legge vekt på statens inntekter, klima- og miljøhensyn og næringslivet i distriktene. Regjeringen har ikke planer om å gjøre endringer i veibruksavgiftene for alternative drivstoff før evalueringen i 2015".
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

cra

Sitat fra: Caspar på torsdag 06. oktober 2011, klokken 12:12
Det store lyspunktet i forslaget til Statsbudsjett, når vi konsentrerer oss om bilavgifter, er løftet om at avgiftene skal flyttes fra bil til pumpe.
 
"Innen 2020 skal alle drivstoff ilegges veibruksavgifter etter energiinnholdet i drivstoffet. Veibruksavgiften skal dekke eksterne kostnader og ivareta hensynet til statens inntekter. I 2015 skal unntakene fra veibruksavgiften evalueres. Evalueringen skal legge vekt på statens inntekter, klima- og miljøhensyn og næringslivet i distriktene. Regjeringen har ikke planer om å gjøre endringer i veibruksavgiftene for alternative drivstoff før evalueringen i 2015".

Kan ikke se at noe som helst flyttes her, men at det kommer mer avgifter på drivstoff er helt klart. Men jeg kan ikke se at det skal bli enklere (altså mindre dyrt) å kjøpe seg en nyere og sikrere bil.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

HHF

I forhold til formuleringene ".....fritakene vil medføre betydelige inntektstap for staten..." og "....Helheten i rammebetingelsene for elbiler må imidlertid vurderes i årene framover..." leser jeg også definitivt at de åpner for endringer for å ikke bli tatt på å bryte løfter.

Den første går jo på avgiftsfritakene som jeg ser på 2 delt - engangsavgiften og de årlige, samt bruksmessige avgiftene. Normalisering av disse får jo dramatisk konsekvens for elbilene, spesielt den førstnevnte så lenge elbiler er såpass dyre som de er med den fremdeles rådende usikkerheten og risikoen folk flest føler i forbindelse med elbilkjøp.

Når det gjelder pkt 2, ser jeg vel dette mer som en åpning for å fjerne incentiver som det å kunne kjøre i kollektivfelt, parkere gratis osv. Her kan vi vel forvente at noe skjer etterhvert som volumet øker og det kan bli kødannelser i kollektivfeltet pga elbiler. Det skal imidlertid sies at her er tiden i ferd med å jobbe for oss også, da elbilene stadig oftere nå ligger og stanger bak busser i dette feltet og også faktisk en taxi i ny og ne. Det er viktigere og viktigere at ikke det motsatte skjer - da kan myndighetene med rette hive oss ut med argumentasjonen om at kollektivtrafikken forstyrres.

For alle som eier elbil i dag, vil denne usikkerheten først og fremst ramme de som skal selge bil. De vil kunne oppleve et marked som ikke tør kjøpe fremdeles pga usikkerhet omkring incentiver. Hva gjelder avgiftsomlegging av engangsavgift, vil det jo fortone seg som et kupp for de som har kjøpt bil før en slik avgift legges om. Tipper allikevel at den ihvertfall ikke blir "full" når den kommer, men at vi får en løsning som fremdeles skal være fordelaktig i noen grad.
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

el-snorre

Elbilforeninghen forventer ikke vesentølige endringer før tidligst i 2014 budsjettet, samtidig signaliseres det evaluering etter dette.

I mellomtiden må vi bare sørge for at elbilforeningen vokser seg og blir betydelig større og sterkere enn i dag, slik at vi kan kjempe om best mulig ramevilkår langt inn i dette tiåret.
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

Nyzeta

Jeg tipper vi ser endringer når ny regjering har 4 år på seg til å få "tilgivelse". Når dagens regjering har 2 år på seg til å få tilgivelse for tidligere uheldigheter, så velger de nok ikke en kamp om å øke/inføre avgifter på elbil.
Bosted: Orkland Nettsted: ChristianJensen.no
El-Biler:
  • Nissan Leaf 2012/24kwh(solgt)
  • Nissan Leaf 2017/30kwh
  • Nissan Leaf 2018/40kwh(solgt)
  • Nissan Leaf 2020/62kwh

el-snorre

Kjetil Lund har langt på vei fredet avgiftene frem til 2015, så løp å kjøp elbil før den tid!
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

Griffel

Sitat fra: el-snorre på torsdag 06. oktober 2011, klokken 16:15
Kjetil Lund har langt på vei fredet avgiftene frem til 2015, så løp å kjøp elbil før den tid!

Men ikke fredet av finansdepartementet, så løp å kjøp i år.


Se:
http://www.tu.no/motor/article292653.ece

"Kleppa lovet for mye

– Elbilene er fredet til 2015, sier Samferdselsdepartementet.
– Slett ikke, sier Finansdepartementet."
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

el-snorre

Han sier da egentlig ikke så veldig mye nytt. Dette er da i stor grad en ikke sak fra tu.no.

Kjetil Lund sier:
– Når det er sagt, blir det neppe til at vi vurderer rammebetingelsene for elbiler hvert år framover. Vi har, som nevnt, ingen konkrete planer nå om å endre disse rammebetingelsene.

Det er slik jeg leser det bare en annen måte å ordlegge seg på og si det samme som har vært sagt tidligere. Bare at han ikke linker det mot det Kleppa uttaler.

Elbilforeningen har forøvrig bedt om møte med Lund, for å slippe alle spekulasjonene.
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA