Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rimeligste ladeløsning på hytta

Startet av S4e, mandag 03. september 2018, klokken 20:33

« forrige - neste »

S4e

Takk for dine erfaringer.
Mulig det er den beste løsningen selvom det koster litt mer...
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

Klykken

Billigste er vel industristøpsel og UMC. Men UMC tar fort kveld i snø/regn.

TWC har IP 55-klassifisering, som vil si at den tåler støv og spyling fra alle kanter. Dog, det anbefales likevel et lite tak over...
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

automat

Sitat fra: Klykken på onsdag 03. oktober 2018, klokken 07:05
Billigste er vel industristøpsel og UMC. Men UMC tar fort kveld i snø/regn.

TWC har IP 55-klassifisering, som vil si at den tåler støv og spyling fra alle kanter. Dog, det anbefales likevel et lite tak over...

Med industrikontakt må man ha B-vern i sikringsskapet. Kostnaden ved det kan fort nærme seg kostnaden av ladestasjon med integrert B-vern. TWC har ikke dette.

Står ladestasjon værutsatt til, ville jeg foretrukket en der man bruker løs kabel. For å unngå å komme til en ladekabel full av hardpakket snø.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

mthoring

Rød industristikk er ikke ok på 230v anlegg. Monter i såfall 32A 1-fas blå, det er helt lovlig at den er sikret med 16A (+b-vern da).
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

nie

Værsikret ladestasjon med 10m skjøteledning koblet til blått stikk på hyttevegg.
Ladestasjonen settes i kjelleren når hytta forlates.

S4e

Kreativt!
Men en slik sak kan fort forsvinne i snøer her...
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

nie

Sitat fra: S4e på lørdag 13. oktober 2018, klokken 23:14
Kreativt!
Men en slik sak kan fort forsvinne i snøer her...
OK
Jeg tolket vel din innledende post som at vær og vind var en utfordring og at du hadde en viss avstand fra hytteveggen til bilen....og snø om vinteren er absolutt et tema også for meg men denne løsningen fungerer. Saken forsvinner ikke....

Tmel

Ved bruk av cee16 enfas med overgang til cee232 som passer til adapter på UMC, vil bilen /UMC automatisk forsøke å trekke 32 amp?
Har ladet på cee16 med shuko overgang og funka fint, men sikringen går når jeg bytter til cee232 på UMC med overgang på samme kurs. Tipper det er fordi UMC vil trekke 32 amp fra 16 amp kurs. Noen som kan bekrefte / avkrefte?

jlan

Jeg hadde akkurat en slik overgang tidligere. Tror jeg bare stilte ned til 16A i bilen før jeg begynte lading. Da skal den huske det så lenge du er på samme sted.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Tmel

Viser seg at bilen lader på 13A når jeg bruker shuko adapter, men forsøker å lade på 24A når jeg bytter til blått adapter. Samme lokasjon, samme kurs.
Fiksa det enkelt ved å koble til lader med blått adapter (cee) og å være lynkjapp inne i bilen etter lading har startet og stille ned ladefart til 13 ampere. Egentlig smart at bilen /UMC forsøker å makse ut ladefart utfra valgt støpsel.
Takk for hjelp!

jlan

Bra du fikk det til. Men det skal ikke være nødvendig å være lynkjapp. Du skal kunne stille den ned uten kabel tilkoblet. Men hvis den står på maks, så vil maks være forskjellig ut fra hva du kobler til. Evt. kan du sette ned % så bilen tror den er ferdigladet (og slå av HVAC).
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA