Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Elbil som bil nr 1

Startet av JCBX, tirsdag 28. juni 2011, klokken 16:08

« forrige - neste »

JCBX

Hej

jeg vil åbne min motor / gearkasse og skifte alle kuglelejer i den samt pakdåserne

er der nogen der ligger inde med info omkring leje numre og pakdåse størrelser

så jeg kan bestille hjem inden jeg adskiller det ?

Mvh
JCBX


elektrolux

#1
Kun et Lager: 6210-2RSR
Simmerring mellom motor og gear: 65-50-8

Der er 2 simmerringer til på hver sin utgående aksling, men disse kan byttes uten å ta ut motoren.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

JCBX

Hej

lejet 6210-2RSR er så det leje som sidder tæt ved #6


men hvad hedder de 2 lejer i gearet så ?

eller er det overflødigt da de (formoder jeg) kører i olie ??


jeg har en lyd som lyder som et tørt kugleleje og kardaner , hjullejer og andet er renoveret eller nyt , ergo må det være 6210 som har kulstøv i sig ....... eller ??

Mvh
JCBX





elektrolux

Det er lageret tett ved #6 jeg mener. Det overlever skjeldent motorvask, og bør byttes mens motoren likevel er i deler.

Lagerene i gearen går i olje, mens der er et på utgående aksling som jeg aldri har byttet. Det byttes på selve akslingen, og motoren kan stå i bilen.

Får du tak på simmering med støttehylse ut fra gear vil jeg gjerne vite hvor. Den lekker sjeldent, men kunne vært grei å ha.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

JCBX


Elmo

Sitat fra: JCBX på lørdag 28. mai 2011, klokken 07:10
jeg har en lyd som lyder som et tørt kugleleje og kardaner  

For en som evner å høre godt etter så høres faktisk for langt nedslitte børster slik ut allerede før kommutatoren blir ødelagt, og før det merkes på kjøringen !
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

JCBX

Hej

kommutator og kul ser fine ud

25mm kul længde og ingen brændmærker

fine kanter på kul


men motor er forsøgt renset !

og formoder det har skyllet lejet også til en vis grad


lyden er der kun kort efter start med kold motor lyder som en kugle mangler i lejet

derefter kun under motorbrems i specifikt område

som en svag skuren i et tørt leje

Mvh
JCBX

elektrolux

Den lille simmerringen på børstesiden har størrelsen 30-40-7

På de eldste motorene har den noe mindre ID.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

langemand

#8
Hvordan fik du rotoren ud af lejet? Varmede på motorhuset? Jeg har fjernet de to låseringe, men rotor og leje sidder stadig godt fast.

Vil det være en ide at købe 6210-2RSR-C3 (med gummipakning) som motorleje i stedet? Måske kan det bedre overleve en motorvask...

Hvor købte du lejet?

Jeg tror i øvrigt at det er slør i dette leje der giver "klonk"-lyden ved skift mellem træk og re-gen, når hele rotoren rykker en mm i længderetningen ("kødbenet" fejler ikke noget). Og det medfører nok også øget børste/kommutator-slid, når børsterne ikke kører i samme spor ved accelleration og regen.
soulspy@evranger.com
Udvikler Android app til Hyundai og Kia elbiler: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.evranger.soulevspy
Nær København (DK)
+ 15.000 km i Kia eSoul 2020
+ 60.000 km i Kia Soul EV 2015
+ 5.000 km i Nissan Evalia 2015
+ 24.000 km i Peugeot 106 Electric 1999

JCBX

der skal en simpel aftrækker til som anvender de 2 gevind ved lejet

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA