Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ladepunkt ferdig installert hjemme

Startet av Linnea, fredag 07. oktober 2011, klokken 12:04

« forrige - neste »

Linnea

Fikk målt spenningen over kassene i går, ved litt over 90% på meteret i kupeen.

18,6 V på øvre kasse = 6,2 V pr batteri
38,6 V på nedre = 6,4
71,8 V på bakre = 6,5

Største avvik var altså på 0,3 V. Er dette helt innenfor normalen, og ingenting å bekymre seg for, eller må jeg måle flere ganger ved andre % kapasitet på energimeteret?

Jeg vet at noen av batteriene er skiftet, men forstod det slik at det var en hel kasse som ble skiftet, slik at det ikke står nyere og originale batterier sammen noe sted.
1997 Saxo, ca 77000 km
1996 Kewet City Jet 5, ca 9000 km

Linnea

Har altså slitt med at ladelampe kommer på rundt 50%.

Har forsøkt noen runder med skånsom utlading av batteriene ved å la bilen stå "på" i kjøremodus med lysene på, og vifta på 1, ned til 20-30 %. Etter noen runder så det ut til at problemet var løst, fordi ladelampe ikke kom på da jeg kjørte ned til 35 %, og ei heller da jeg lot bilen stå på og tømme seg ned til 20%. Neste dag satte jeg av praktiske bilen til lading fra 50%, og da kom ladelampa på nytt på ved 50%. Stadig uten noen begrensning i strømuttak/velocity. Jeg valgte da å kjøre skånsomt ned til ca 35 % før jeg satte den til lading, fordi jeg følte meg relativt sikker på at problemet skyldes memory-effekt.

I dag fikk jeg ladelampe ved 48% og umiddelbar begrensning i strømuttak. Dette har ikke skjedd før.

Hva gjør jeg?
1997 Saxo, ca 77000 km
1996 Kewet City Jet 5, ca 9000 km

elektrolux

Det skal ikke väre större forskjell enn 0,05V mellom blokkene.

Du har problemer bäde i 3er og 6er kassen, og bör snarest ta disse kassene ut for närmere undersökelser.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Linnea

1997 Saxo, ca 77000 km
1996 Kewet City Jet 5, ca 9000 km

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA