Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Enviro Elbilsalg åpner avdeling på Nesbru i Asker

Startet av Elmo, onsdag 07. januar 2009, klokken 09:56

« forrige - neste »

Elmo

Da Saxo'n var ny (for meg) fungerte ikke vindusspyleren og da fant jeg en tråd om dette i forumet, men det må ha være før den store forum-kræsjen for jeg finner ingenting på det nå.
Den gang fikset Enviro problemet på selgers regning så jeg vet ikke hva som ble gjort.

Nå har jeg samme problem på P106'n. Beholderen er full. Hører spylermotoren går når jeg tester, men det kommer ikke væske ut noe sted.  Ser i Haynes manual for fossilbilen at innerskjermen må av for å komme til.

Noen som vet hva årsaken kan være?

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

El rayo

Det mest sannsynlige når du hører motoren går:
1. vannet har frosset
2. tette dyser eller T-stykket oppunder panseret. Ta av slangen, se om det kommer en stråle når du spyler.

Innerskjermen er av plast og blir noe ubøyelig i kulde. Jekk opp, skru av hjulet, vask godt inne i skjermen (f.eks. med oppvaskbørste) så er det lett å finne skruene som holder innerskjermen. I romtemperatur er det en enkel jobb å bøye vekk innerskjermen og komme til spylertanken.

Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Elmo

#2
Vannet er ikke frosset, for problemet har vært det et par måneder, det er bare først nå de siste dagene det har blitt plagsomt. Det funker hverken foran eller bak så tette dyser er det nok heller ikke, men takk uansett El rayo

Kona har et privat ordtak eller hva jeg skal kalle det om min bilmekking:
"Det er vel best å vente til det blir litt kaldere i været  - som vanlig:o
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Griffel

Jeg har måttet bytte pumpe på min. Motoren gikk men klarte ikke å levere nødvendig trykk. Selv overlot jeg jobben til BOS. ,
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Begge gangene jeg har vært borti dette er det ventilblokken på selve motoren som er defekt. Testes ved å suge gjennom den.

Det betyr ny motor til 208 kr hos Citroen dersom en får rabatt.

På 106 er det "enkelt" å komme til ved å ta ut deksel der tåkelys skal stå.

Ikke forsøk å demontere slangene, ( går ikke likevel) men bruk barberblad og kapp dem av helt inntil pumpa.

Pumpa står montert i en gummipakning i tanken og tas rett ut ved å bruke rå makt.

Pas på at rett pumpe bestilles. Enten 1 eller 2 slanger ut. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

pilt

Æsj, så innviklet dette virket da. Vi har nemlig samme problem her nå og har hatt det noen måneder, så det er ikke pga kulda at den ikke virker. Må få fikset det fort, for innen utgangen av februar må bilen ha vært inne til EU-kontroll.

Liker ikke at ikke-elbilfirmaer skal "klå" på bilen min, men får vel krype til korset.

Griffel: Hva kostet det hos BOS? Var det fort gjort?

Elmo: Kul kone du har! Det uttrykket der skal jeg jammen begynne å bruke på mannen min også, for jeg vet ikke hvor mange ganger jeg maste på at han skulle skifte dekk på bilen i høst. Det ble til at han satt og gjorde det kvelden etter det første snøfallet. Og dette er første gangen jeg har sluppet å vaske dekkene, for det får da være måte på hva man skal gjøre ute i mørten. ;D
Oslo
P106 - mai 2005 til mai 2017
Nissan Leaf Tekna - juli 2014
Opel Ampera-E - mai 2017
Hyundai Kona - feb 2019

elektrolux

Til Pilt

Du trenger ikke bekymre deg for at ikke Elbilfirma gjør denne jobben. Det er helt uavhengig av selve ELdelen av bilen.

Sats heller på å finne et firma med lav timepris. Jobben er gjort på 1/2 time, og da er det mye å spare på å betale 800 kr/t i stedet for 1600 kr/t.

Pass på å få fast pris på bytte, og shop litt rundt. Tror jeg i ditt tilfelle ville prøvt en lokal kulturell bakgårdsverksted forutsatt at de ser ut til å kunne gjøre jobben uten å brekke sundt fester etc.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elmo

Sitat fra: pilt på onsdag 07. januar 2009, klokken 00:54
Må få fikset det fort, for innen utgangen av februar må bilen ha vært inne til EU-kontroll.
Tror ikke det er noen fare Pilt.  P106 min som fremdeles har problemet (ikke fikset enda pga. kulda - eller skal jeg si fordi det ikke er kaldt nok ;D) var på EU-kontroll med problemet.
Jeg var tilstede og så at han prøvde spyleren. Han prøvde igjen og lyttet, og da han hørte motoren krysset han av for OK. Han regnet vel med at det bare var tomt for spylervæske ;D

Jeg benytter forøvring  Nor-In (Singh) i Bjerkåsveien 1 i Vollen (tlf: 66988040) til alle våre EU-kontroller, både elbilene og fossilbilene. Der er det ikke noe "fuss" og det går rakst å få time. Vet faktisk at Enviro i Drammen benytter bla. han når de skal ha kontroll på egne eller kunders biler.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Laura

Jeg har fått samme problem på min Saxo. Vindusspyler som ikke virker. Og motoren som går... Og under EU kontroll ble det skrevet "defekt spylere"... :-( Uansett er det viktig å få det fikset. Håper Electrolux har rett når han sier det er en halv-times jobb å få det fikset. Kjedelige greier!!
Saxo 1999, 47600 km
Trondheim

Elmo

#9
Vi har vel alle trodd årsaken til at spylermotoren går men spyleren ikke virker er at pumpehjulet eller overgangen til motoren er ødelagt.  Men jeg har nå funnet ut at det er ventilen i utløpet som er tett, og det er veldig lett å fikse.
Siden jeg trodde den uansett var ødelagt bendte jeg pumpa fra hverandre med skrujern (1) og konstaterte at pumpehjulet og overgangen var helt intakt. Deretter drog jeg av utløpet til slangene (2) og konstaterte at de var potte tett. Så splittet jeg de to utløpene (3) og fant årsaken.  Det er gummien i tilbakeslagsventilen som er ekspandert så den tetter all sirkulasjon.
Jeg skar litt av gummien på hver side med skarp kniv (4) og monterte pumpa, og den fungerer helt som ny (om ikke til og med bedre enn ny).

Det er ikke nødvendig å ta rotorhuset fra pumpa slik jeg har gjort på bildet (1) - men jeg tok dessverre ikke noe bilde med huset motert.  Det holder å dra utløpene av rotorhuset (2), og så gjøre 3 og 4.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

Gjorde samme operasjon selv med en demontert, men enda ikke kassert pumpe.

Funket perfekt.

Takk til Elmo for godt tips.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elmo

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA