Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Får den ikke inn i Kona

Startet av Biff, mandag 24. desember 2018, klokken 15:13

« forrige - neste »

Biff

... CCS kontakten fra hurtigladeren (begge Fortum laderne i Oppdal).

Den vil ikke helt inn, og det hjelper ikke å bruke makt. Det ser ut som den mangler å komme inn en ekstra cm. Ingen synlige blokkeringer eller skader i kontakten på Kona eller på CCS kablene fra Fortum.

Låsen på kontakten (den som holder på plass kabelen) kan man høre at går inn og ut gjentatte ganger, men aldri fester seg.

Har ikke peiling på hva jeg skal gjøre? Til informasjon så funker 22kW lader med medbrakt kabel, men den bruker bare øverste del av CCS kontakten i bila.

Samco


Biff

Sitat fra: Samco på mandag 24. desember 2018, klokken 19:16
Hmm Viagra? Eller ring Fortum...

Har sendt mail og avventer svar.
Kan hende det er noe feil med Kona også, så jeg spør her i tilfelle noen andre har opplevd noe lignende.

elekTrond

Du skal være litt varsom med piller du bestiller på verdsveven. Har jeg hørt ...

Forsøkt å pelle litt på galatippen til Kona? Det pleier å hjelpe mot vranglås.  :-* :+1:

Fortsatt god jul :angel:
'13 Mjau

Biff

Dag 2, forsøk 1: begge ladekabelene går nå helt inn, men lading starter ikke. Kommunikasjonsfeil, bilen er ikke skrudd av står det. Prøver flere ganger men ingen napp. Ender opp med å sette den på 22kw saktelading i 2 timer mens jeg trener.

Dag 2, 2. Forsøk: jeg forsøker igjen fordi jeg er en sta fyr tydeligvis. Hurtiglader nr 1 får fortsatt samme feilen, rødt lys og "no go" til Kona.
På den andre laderen derimot så funker det plutselig! Så da står kona på hurtiglading :) takk og pris at jeg ikke lader samme dag som jeg skulle ha kjørt 300 km, da hadde jeg blitt ganske mye mer forbanna.

elekTrond

Jeg pleier å ringe der og da. Greit å få rede på hva det er, bil eller lader. Om ikke annet får de høre at de har en kranglete lader og får resatt den til nestemann.

PS! Fortsatt på Oppdal? 2 timer "22 kW" må da koste skjorta? 120 kr etter gammal takst? Jeg var så forbanna på Fortum tidlig i høst at jeg sendte en epost, etter å ha ruget på den et par dager og omformulert meg like mange ganger. Såå forbanna at jeg ennå ikke har orket å åpne svaret fra dem ... (!)

Peace out, zone out.  :laugh: :+1:
'13 Mjau

Biff

Sitat fra: elekTrond på tirsdag 25. desember 2018, klokken 19:30
PS! Fortsatt på Oppdal? 2 timer "22 kW" må da koste skjorta? 120 kr etter gammal takst?

Satte den på lading med plan om å lade 6-8 timer fordi jeg skal dra i morgen. 22kw =7.5 kW reelt.

Så ja, det er dyrt og forferdelig upraktisk, men det er jo ikke akkurat som jeg hadde et valg.

TorT

Du har jo Oppdalsporten, noen kilometer retning Trondheim. Hvis Fortum er håpløse.
Enkelt nok med app fra BKK, som også fungerer på Hjerkinn og Dombås.
Også gunstig å ha på Vestlandet langs E39 fra Rogaland til Sognefjorden.

Cral

Sitat fra: Biff på tirsdag 25. desember 2018, klokken 20:40
Satte den på lading med plan om å lade 6-8 timer fordi jeg skal dra i morgen. 22kw =7.5 kW reelt.

Som jo er i forhold til spec? AC (vekselspenning) laderen ombord er vel spesifisert til mer enn 7,2kWt
Kun DC lading som skal kunne takle 150, selv om de fleste som har testet, ikke har vært i nærheten av det så vidt jeg har fått med meg?
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

SurSnasen


Arthur Morgan



Har sendt mail og avventer svar.
Kan hende det er noe feil med Kona også, så jeg spør her i tilfelle noen andre har opplevd noe lignende.
[/quote]

Her høres det ut som det er noe feil med utstyret rett og slett.
Du må nok få deg lenger kabel.

trykkertor

Kan det ha kilt seg noe hår rundt ladeporten så det lugger i pluggen og den ikke går helt inn?

Biff

#12
Ikke noe hår, men det var en del snø og is i kontakten. Rev opp et brev jeg hadde i bilen, snurra den som ett rør og blåste vekk snøen og smelta isen med litt varm pusting. Dagen etterpå fikk jeg den inn.

Kanskje Kona ikke var klar for det.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA