Hovedmeny

Vinterhjul - gjenbruksfelger

Startet av HCO, fredag 31. august 2018, klokken 15:43

« forrige - neste »

HCO

Det er mye snakk om dyre vinterhjul her. Inspirert av en tilsvarende sak jeg skrev på Zoe-delen av forumet, vil jeg gjerne slå et slag for gjenbruk av felger.

Selv om mange gjerne vil ha nye felger på ny bil, mener jeg det har liten betydning slik det saltes mange steder her til lands – etter et par vintre er det umulig å se om felgene er to eller ti år gamle. Mange felg-sett på finn.no er også i utmerket stand, og kan spare deg for mange kroner. I tillegg bidrar man bittelitt til miljøet når man gjenbruker felger. Utvinning av metallene som brukes i lettmetallfelger, spesielt aluminium, er en grisete prosess som er svært belastende for miljøet.

Jeg har valgt denne løsningen for begge mine Renault Zoe, og fikk tak i fine felgsett til begge disse. Men jeg valgte premium dekk (Goodyear Ultra Grip Ice 2), da jeg mener man ikke skal spare der.
Hyundai Kona har en ganske kurant felgdimensjon, blant annet så passer mange 5-hulls Mazda- og Mitsubishi-felger fra 90- og 00-tallet.

De viktigste dataene for felgene er:
Boltesirkel: 5x114.3   
Innpress: ET50   
Senterhull, felg:  67.1

Her er en grei webside med oversikt over felger for ulike biler: http://boltsirkel.no. Innpress kan godt variere noen milimeter, men boltesirkel og senterhull må være riktig. En del uoriginale felger har løse senterhullsringer, da kan man enkelt få riktig senterhull ved å bytte ringene, dersom det er det eneste som ikke matcher.

Original hjuldimensjon på Kona er 215/55R17. Det har vært mye diskusjon frem og tilbake i forhold til å benytte 16'-felger på Kona EV. Selv tror jeg det er ganske uproblematisk, men vil ikke anbefale det (til andre) dersom Hyundai sentralt ikke går god for det.

Du kan gjerne gå ned eller opp en dekkbredde, men da må noen ganger også profilen være en annen for å få lovlig rulleomkrets. Her er en grei kalkulator for det: http://www.dekkalkulator.com. Ved bruk av 205-dekk bør felgbredden være 6,5 eller 7 tommer, ved 215 7 eller 7,5 tommer og ved 225-dekk 7,5 eller 8 tommer.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Mao

Kunne ikke vært mer enig.

Jeg venter levering av både Kona og Niro i løpet av høsten/vinteren, og inspirert av ublu priser på momsfrie vinterhjul hos merkeforhandleren tok jeg turen innom Finn.no. Der fant jeg originale 17" Kia-felger (fra Optima) jeg vil bruke som vinterfelg på Niro'en, og det til en veldig billig penge. Noen dager senere fant jeg noen "fete" hjul fra Mazda jeg vil bruke som sommerfelg på Kona, også det til en billig penge. Begge hjulsettene var nesten strøkne.

Så har jeg kjøpt premium vinterdekk til begge bilene. Samlet pris for 2 hjulsett inkl. montering/sensorer ender da opp på ca. samme pris som Hyundai-forhandleren skulle ha for vinterhjul til Kona. Totalt sett ca. halv pris og mange tusenlapper spart  :)

Og til forskjell fra uoriginale tredjepartsfelger, har du den fordelen med originalfelger fra en bilprodusent at de kan skaffe nye felger om du skulle være uheldig å ødelegge en felg  :)
MB EQC, grå (2020)
S100D, rød (2019)
Kia Soul EV Exclusive, sort/rød (2016)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Solgt: P85+ Signature (2013), P85D Ludi (2015), S100D (2017), Hyundai Kona (2019), Kia e-Niro (2019)
Reservert: Model Y, Enyaq, Mach-e

bno

Dette er veldig fornuftig. Men jeg tenker på vekt. Hva med vekten av bilen vs. kjøp av "ukjente" felger. Tenker på en VW California jeg hadde for mange år siden der det var viktig med vektbelastningen på felgen. Mulig jeg overdriver dette nå?

HCO

Jeg tror ikke det finnes felger med dårligere bæreevne enn man trenger til en (tross alt) såpass lett bil.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

HCO

#4
Det er forøvrig viktig å huske å be om TPMS-ventiler når man er hos dekkforhandleren for å legge dekk på de nyinnkjøpte finn-felgene.

Såvidt jeg forstår, kan alle Hyundai benytte standard fast programmerte TPMS. Disse er gjerne litt billigere enn såkalte klone-sensorer som Renault Zoe og enkelte Toyotaer må ha.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Limodriver

Sitat fra: Mao på fredag 31. august 2018, klokken 22:25
Kunne ikke vært mer enig.

Jeg venter levering av både Kona og Niro i løpet av høsten/vinteren, og inspirert av ublu priser på momsfrie vinterhjul hos merkeforhandleren tok jeg turen innom Finn.no. Der fant jeg originale 17" Kia-felger (fra Optima) jeg vil bruke som vinterfelg på Niro'en, og det til en veldig billig penge. Noen dager senere fant jeg noen "fete" hjul fra Mazda jeg vil bruke som sommerfelg på Kona, også det til en billig penge. Begge hjulsettene var nesten strøkne.

Da antar jeg du har sjekket hva som blir boltsirkel, innpress og dimensjon på Niro EV felgene?

HCO

#6
Sitat fra: Limodriver på søndag 02. september 2018, klokken 11:38
Da antar jeg du har sjekket hva som blir boltsirkel, innpress og dimensjon på Niro EV felgene?

Niro EV får garantert samme boltsirkel og senterhull som fossil-Niro og dermed samme som Kona. Standard innpress blir antakelig 45mm (som vanlig Niro), dvs at man lovlig kan benytte felger med innpress mellom 37,5 og 52,5 (inntil 15 mm sporviddeendring er tillatt, som blir pluss/minus 7,5mm på hver side).

Ingen grunn til å gjøre dette mer mystisk enn det er, med mindre man jobber hos en felgforhandler...
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Mao

Sitat fra: Limodriver på søndag 02. september 2018, klokken 11:38
Sitat fra: Mao på fredag 31. august 2018, klokken 22:25
Kunne ikke vært mer enig.

Jeg venter levering av både Kona og Niro i løpet av høsten/vinteren, og inspirert av ublu priser på momsfrie vinterhjul hos merkeforhandleren tok jeg turen innom Finn.no. Der fant jeg originale 17" Kia-felger (fra Optima) jeg vil bruke som vinterfelg på Niro'en, og det til en veldig billig penge. Noen dager senere fant jeg noen "fete" hjul fra Mazda jeg vil bruke som sommerfelg på Kona, også det til en billig penge. Begge hjulsettene var nesten strøkne.

Da antar jeg du har sjekket hva som blir boltsirkel, innpress og dimensjon på Niro EV felgene?

Dekkdimensjonen (215/55-17) er bekreftet på bilder av produksjonsversjonen. Boltsirkel er bombesikker (5x114,3) - den brukes jo på "alt" som kommer av koreanske biler. Innpress blir høyst sannsynlig identisk med andre Niro (men felg med ET 45 vil fungere utmerket selv om Kia mot formodning skulle ha valgt en liten endring her)
MB EQC, grå (2020)
S100D, rød (2019)
Kia Soul EV Exclusive, sort/rød (2016)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Solgt: P85+ Signature (2013), P85D Ludi (2015), S100D (2017), Hyundai Kona (2019), Kia e-Niro (2019)
Reservert: Model Y, Enyaq, Mach-e

trykkertor

Sitat fra: HCO på søndag 02. september 2018, klokken 15:35

Niro EV får garantert samme boltsirkel og senterhull som fossil-Niro og dermed samme som Kona. Standard innpress blir antakelig 45mm (som vanlig Niro), dvs at man lovlig kan benytte felger med innpress mellom 37,5 og 52,5 (inntil 15 mm sporviddeendring er tillatt, som blir pluss/minus 7,5mm på hver side).

Ingen grunn til å gjøre dette mer mystisk enn det er, med mindre man jobber hos en felgforhandler...
Hehe.... der er ikke felgforhandlerne som gjør dette mystisk. De kan faget sitt.

Det er merkeforhandler av bilen som gjør dekk og felg mystisk da de ikke har peiling på hva en bil kan kjøre med, hvis ikke modellens logo er trykt på, og solgt til overpris.

Limodriver

Litt of Topic. Er det noen av dere som vet om "plastdriten" som er på de originale Konafelgene kan taes av uten at de ser forferdelige ut. Jeg kjenner at "plasrstaffasje" på alufelger skurrer i mine konservative ører. Felgene er heller ikke en pryd for øyet med plastdillet.

HCO

Sitat fra: trykkertor på søndag 02. september 2018, klokken 22:42
Det er merkeforhandler av bilen som gjør dekk og felg mystisk da de ikke har peiling på hva en bil kan kjøre med, hvis ikke modellens logo er trykt på, og solgt til overpris.

Ja, ser den. Felg-/dekkforhandlere er stort sett ryddige og villige til å veilede, mens bilforhandlerne (bevisst eller ubevisst) tjener gode penger på folks usikkerhet.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

trykkertor

Sitat fra: Limodriver på søndag 02. september 2018, klokken 22:49
Litt of Topic. Er det noen av dere som vet om "plastdriten" som er på de originale Konafelgene kan taes av uten at de ser forferdelige ut. Jeg kjenner at "plasrstaffasje" på alufelger skurrer i mine konservative ører. Felgene er heller ikke en pryd for øyet med plastdillet.
Ja, du kan ta de av. Men jeg likte ikke alle de "festehullene" som felgen da viser frem. Var ikke særlig pent.

bno

Sitat fra: HCO på søndag 02. september 2018, klokken 09:42
Jeg tror ikke det finnes felger med dårligere bæreevne enn man trenger til en (tross alt) såpass lett bil.
OK takk! :+1:

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA