Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Varme til IMIEV

Startet av HHF, onsdag 12. oktober 2011, klokken 08:41

« forrige - neste »

HHF

Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

Griffel

#1
Om noen år er sikkert dette en interesant dings å ha i garasjen.

Det en oppnår er å slipper å plugge inn en stikkontakt. Så er spørsmålet hvor mye en er villig til å betale for den komforten i utstyr, installasjon og en 10% økning av energiforbruket til elbilen.

Men artig er det at det som 5-6 år siden om magnetisk resonanse overføring var teoretiske betraktninger, nå begynner å bli produkter.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Elmo

Med all redsel for stråling fra høyspentkabler og andre magnetfelter så blir vel dette forbudt før de er klar for markedet ??? :o
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på torsdag 29. september 2011, klokken 11:39
Men artig er det at det som 5-6 år siden om magnetisk resonanse overføring var teoretiske betraktninger, nå begynner å bli produkter.

Trådløs lading har da vært på markedet lenge, f.eks for tannbørster. I USA også for lading av elbiler tidligere, søk på LPI/SPI (large/small paddle inductive). EV1 mener jeg brukte et slikt system. Riktignok ikke til å parkere over, men trådløst okke som.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

cra

Har en meget snerten lommelykt fra Clas O som lades induktivt, og som slår seg på automatisk hvis strømmen går. Har plassert den i trappegangen. :)

Induksjonsovner er også vanlige i norske hjem i dag, så en "stråleplate" i garasjen der man bare er når man starter og parkerer bilen vil vel være et lite problem i forhold til fire plater man kanskje står over en time daglig. ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: Griffel på torsdag 29. september 2011, klokken 11:39
Om noen år er sikkert dette en interesant dings å ha i garasjen.

Det en oppnår er .... 10% økning av energiforbruket til elbilen.

Økningen i energiforbruket kommer vel da i garasjen, og ikke i bilen, og i form av varme? Da får jeg oppvarmet garasje også...

Så bør vi vel etterhvert få lov til å ha inngang fra garasjen og rett inn i huset, slik som i USA? Det er jo ikke lenger snakk om eksos-fare?

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Elmo

Sitat fra: cra på torsdag 29. september 2011, klokken 14:14
Har en meget snerten lommelykt fra Clas O som lades induktivt, og som slår seg på automatisk hvis strømmen går. Har plassert den i trappegangen.
Har - både i garasjen og på "det lille rummet"

Sitat fra: cra på torsdag 29. september 2011, klokken 14:14
Induksjonsovner er også vanlige i norske hjem i dag, så en "stråleplate" i garasjen der man bare er når man starter og parkerer bilen vil vel være et lite problem i forhold til fire plater man kanskje står over en time daglig. ;)
Har lest at yngre menn ikke bør bruke slike for mye. Men gud vet hvorfor det skulle være mere skadelig for menn enn kvinner.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Griffel

#7
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 29. september 2011, klokken 12:25
Sitat fra: Griffel på torsdag 29. september 2011, klokken 11:39
Men artig er det at det som 5-6 år siden om magnetisk resonanse overføring var teoretiske betraktninger, nå begynner å bli produkter.

Trådløs lading har da vært på markedet lenge, f.eks for tannbørster. I USA også for lading av elbiler tidligere, søk på LPI/SPI (large/small paddle inductive). EV1 mener jeg brukte et slikt system. Riktignok ikke til å parkere over, men trådløst okke som.

Sitat fra: cra på torsdag 29. september 2011, klokken 14:14
Har en meget snerten lommelykt fra Clas O som lades induktivt, og som slår seg på automatisk hvis strømmen går. Har plassert den i trappegangen. :)

Induksjonsovner er også vanlige i norske hjem i dag, så en "stråleplate" i garasjen der man bare er når man starter og parkerer bilen vil vel være et lite problem i forhold til fire plater man kanskje står over en time daglig. ;)

Ikke helt det samme, her snakker vi om energioverføring over større avstander, ikke en enkel induktiv kobling hvor gapet er ganske lite.
Det ble første gang demonstrert for ca 4 år siden. Husker filmen med en mann som gikk imellom sender og mottager. Her avstemmes resonansfrekvensen mellom sender og mottager. (Som for radio).

En induksjonsovn plate ville skape virvelstrømmer i bilens jernplater og varme disse. Her blir energien fanget ved hjelp av en avstemt motager og ført til lader.

Men om det er skadlig eller ikke kan kansje denne mannen, Hans Skjervheim; svare på: http://www.bt.no/bolig/Jakter-p-usunn-energi-med-pinner-2513499.html
(Hører vel helst hjemme i humor og Kanari) I Følge denne artikklen kan en få for mye stråling om stikkontakten står opp ned.

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

cra

Sitat fra: Elmo på torsdag 29. september 2011, klokken 17:10
Har lest at yngre menn ikke bør bruke slike for mye. Men gud vet hvorfor det skulle være mere skadelig for menn enn kvinner.

Det er nok pga de "vitale" delene vi har hengende "utenpå" er dårligere beskyttet enn damenes - de har det jo plassert inni, beskyttet av (ofte i følge dem selv alt for mye) kroppen.  ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Elmo

I FBI reportasjen fra bilmessa i Frankfurt viste Audi elektrisk Audi A2 med induksjonslading (15:40 inn i dette innslaget)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA