Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Spørsmål om kvalitet - igjen..

Startet av Olsleaf, fredag 27. desember 2013, klokken 16:55

« forrige - neste »

Olsleaf

Har forsøkt å selge min Think 2009 mod. 2 runder på Finn. Ser at folk ikke er villig til å gi mer enn 60000kr. Betyr dette at Think selges til dumping priser? Trodde jeg kunne få 80k men ser nå at mellom 60 og 70k er forventet pris. Hva skyldes denne utviklingen? Min Think har nytt batteri, det skulle koste rundt 75k for et nytt batteri, altså mer enn man kan få for bilen.
Nissan Leaf 2012 hvit



Tidligere; Think 2000 Classic, Think City 2009,Imiev 2011

Trondheim

De må gjerne kalle meg egoistisk, men jeg er med på å gjøre miljøet bedre for slike

Lynet

Hadde samme problem for et drøyt år siden, men det gikk til slutt.
Man kan faktisk ikke gjøre noe med hva folk vil selge en bil for, men det er ikke så mange Think City ute i markedet så det er nok bare et råd: vær tålmodig.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

hma

#2
Jeg tror også du må fortsette å være tålmodig, være tydelig i kommunikasjonen og gi et ærlig inntrykk av hva man kjøper.

Think sin styrke ligger i kombinasjonen av kompakt bil med lang rekkevidde; bedre enn samtlige nybiler på markedet, med unntak av den 8 ganger dyrere Tesla S (som ikke er spesielt kompakt).
Det unike plastkarroseriet har også en rekke fordeler etter min mening.
Om kjøperen er ørlittegran nevenyttig, kan man enkelt utføre alt vedlkehold selv. Men om man ikke ønsker å skru, kan verksted som US. Car-Clinic ta jobben.

Trondheim Thinkers har alt av diagnoseutstyr og leier ut innbytte PCU'er om uhellet skulle være ute. Da kan man fikse bilen omtrent på dagen.

Så må du jo nevne at man kan kjøpe OVMS telemetriløsning som passer Think. Det gjør at man kan føle med på ladestatus, få alarmer ved avbrudt lading, starte varme, se feilkoder og mye mer - via en mobil-app :)

- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Mircado


Rasjonelt sett er det veldig merkelig, og en Think til under 100k er uansett et kupp i forhold til det meste annet. Støtter selvsagt å være tålmodig hvis man kan.

Men pris er alltid det folk er villige til å gi, og det er svært mange ting i samfunnet som jeg personlig synes har helt irrasjonelle priser. I Norge betaler mange mye ekstra for å få det samme som alle andre har for tiden, og spesielt gjelder det biler.

Tror også fokus i innsalget er viktig. Thinkene har endel gode egenskaper og følelser knyttet til seg som er viktige for folk, men ssom naturlig nok ikke fremheves i reklamene for andre elbiler. Da må man finne og fremheve dem selv. Man må også betrygge folks usikkerheter, for eksempel tror mange jeg møter at Think ikke kan repareres på verksted (pga konkursen).

Illustrasjon: Fikk tilbud om en hvitevare til nøyaktig dobbel pris av dansk pris i samme butikkkjede og sendt fra samme danske lager i forrige uke -- påpekte det til butikken, hvorpå de svarte at selv nordmenn syntes det ble litt for dyrt, så de ville senke den til bare 75% over dansk pris. Et godt eksempel på at pris er hva folk er villige til å betale.



--
Think City Zebra

Sveinal

Det er desverre slik at markedet i Norge flommer over med bruktbiler. Dette gjelder alle merker. Importører og forhandlere prøver å lette på selgertrykket ved å re-eksportere biler til andre land. Da møter de problemet som skyldes at nybilprisene i Norge er høye pga avgiftene. Derfor prøver bransjen nå febrilsk å få tilbake noe av avgiftene fra staten ved slik eksport. Jeg tror ikke dette kan bli noe som monner. Situasjonen for forhandlerekan bli farlig. Bruktbil-lager er et økonomisk problem, og vi får se hva som skjer når regnskapene for 2013 snart skal avsluttes. Heldigvis har nybilsalget for enkelte merker vært godt.

Forrige gang vi hadde samme situasjon var da leasing var nytt og bilene kom i retur til forhandlere etter tre år. Bransjen har ikke glemt dette.

For Think er problemet at nå går garanti og forbrukerkjøpbeskyttelsen ut på tid. Færre og færre kan eller vil skru selv. Trøsten er at tapene er begrenset: prisen går ikke under vrakpanten. Det er dyrt å ha bil i Norge, og det er nettopp avskrivningene som drar mest.

Jeg er enig i at min Think er en elbil med mange fordeler, og jeg er glad i den. Men jeg har for mange biler! Jeg låner bilen bort innen familien, men det hjelper jo ikke på økonomien elker markedet for Thinker.

Desverre tror jeg det er slik at hvis du skal selge bruktbil, så er den raske løsningen den samme som før: Prisen må være aggresiv i forhold til den laveste prisen på Finn.

Dette var sikkert ikke et innlegg til oppmuntring. Men det eventuelle tapet har allerede skjedd, og det hjelperlite å gråte over spilt melk.

Det billigste for de som skal kjøpe bil er å kjøpe brukt. Dette gjelder for alle merker, også for Tesla i løpet av kort tid. Men så er det dette med hva det koster å holde biler feilfri og kjørbare.
Think City 2010 A123 Li-Ion, Solgt 4.6.2015
MB SLK;Daf33 i møllposen.
s85 19" grey met luft pano tech park-assist #3307 den 8.4.2013, 
11.10 "In Production";18.10 production complete; 2.11 in transit from the factory
22.11.13 10:00 utlevering Alna

S85D best jan '15 (farve og utstyr kopi av min nåv s85)
4.2.15 Entered the production queue VIN794xx (est late May); 13.3 delivery est June
22.4 in production; 25.4 in transit;27.5 beskjed om utlev
13.6 being prepared for pick-up; 17.6 kl 10:00 Utlevering

Go-carter

Jeg undrer litt inniblant på hvor mye 4-seteren min er verdt. Ikke at jeg kommer til å selge den, jeg kommer til å kjøre den til den detter fra hverandre, men likevel nysgjerrig  :) Det virker nesten som at disse også ikke går for stort mer enn kanskje 100? Selv om det ikke finnes noen på markedet. Konkurrenten er vel på en måte Leaf, selv om den er større og med hurtiglading... Kanskje mer realistisk å sammenligne med imiev.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Olsleaf

Han som bydde 50 for min påstod at han hadde kjøpt en 2012 mod til kona for 60
Nissan Leaf 2012 hvit



Tidligere; Think 2000 Classic, Think City 2009,Imiev 2011

Trondheim

De må gjerne kalle meg egoistisk, men jeg er med på å gjøre miljøet bedre for slike

Go-carter

Jeg solgte en 2008 uten garanti for et drøyt år siden, for 55-60.000. Så 60.000 for en 2012 er jo egentlig ganske billig, men teknisk sett er det vel større sjanse for at det skjer noe med 2012 modellen enn 2008. Sett at 2012-modellen selges uten garanti, altså.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Lene Jensen

Oi, jeg syntes det var billig da jeg fikk min 2010 modell for 100000 for et år siden.
Kjører rød Think 2010 zebra fra januar 2013 - pendler 7 mil t/r
Ellers en Suzuki Grand Vitara 2009 som familiebil og trekkbil.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA