Jomfrutur med gen 1 Leaf - 1430 km

Startet av Rs2-GTi, søndag 27. januar 2019, klokken 11:27

« forrige - neste »

TorT

Du kan jo underholde deg litt med denne;


https://www.youtube.com/watch?v=kw9N6SqC63Y

Teslabjørn kjører 24kWt e-NV200 fra Minnesund til Tromsø.

Den har jo nytt batteri, men større luftmotstand. Leaf har batteri minus en strek. Så kanskje ikke så veldig ulike.

leafnor

 :+1:
Der er jo så og si hele oppskriften.
Bruk livevideoen og spill de av 30 minutter "lenger" frem og så kjør etter hans lademønster!

https://www.youtube.com/results?search_query=Nissan+e-NV200+to+Troms%C3%B8+day

Finnes nesten ikke bedre svar.  :)
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Trekkoppbil

http://elbilwiki.no/index.php/Leaf:Langkjoring

Vanligvis kan du klare mer enn 6-7 mil før første ladestopp.
Hurtiglading begynner ofte å gå litt treigt fra batteriet er ca halvfullt, og en gammel tommelfingerregel sa at man ikke burde hurtiglade til mer enn 80%.
Med ett nytt 24kwt-batteri, synes jeg det er greit å lade hver 5. mil. Da kan man være heldig å få full ladefart hele tida. Med ett 5 år gammelt batteri, blir det annerledes.
Har du kaldt batteri, så nytter det ikke stort å hurtiglade når batteriet er over halvfullt, men hvis du starter turen med fullt batteri, så kjører du som regel inn en lunk før du behøver å hurtilade.

Electrix

Hurtiglading går som nevnt raskest ved lav SOC (State Of Charge) og ved god temperatur, gjerne kroppstemperatur.

Under er et par grafer som jeg lagde for 3 år siden etter en tur Kristiansand-Oslo. Merk at det er mange flere hurtigladere der nå så man kan stoppe på mer ideel SOC og dermed klare seg med ca 4 ladestopp. Turen er gjort ved ca 0 grader C, batteriet var noen få grader over da jeg startet logging.

Den første er basert på tid og viser ladetilstand på batteriet og temperatur under turen.

Den andre viser hvilken ladeeffekt jeg har oppnådd i forhold til SOC på de forskjellige ladestoppene. Merk at den nederste aksen IKKE er tid men SOC. Man kan se at de første hurtigladingene raskt mister ladehastighet, T1 faller raskt til 30kW og fortsetter å synke, mens T5 holder ca 40kW helt opp til 58% før den synker.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Limodriver

Legg gjerne erfaringene fra turen ut på denne tråden dersom du drister deg til å ta turen. Du må i såfall ta fatt på turen med godt humør og pågangsmot da jeg vil tro motivasjonen og engasjementet tidvis kan bli satt på prøve.

leafnor

Ja, det kan bli en prøve.
Kom nettopp hjem fra en tur/retur Trondheim-Stjørdal. Presis 60 km fra der jeg bor, til dit jeg var, og hjem igjen.
Kuppert for den som ikke kjenner E6 på det strekket.
Kjørte med min Webasto som varme så kun forbruk til å kjøre.
80 og 90 sone, men litt småveier så snitt til sist er 65 km/t.
Forbruk fortalt av bilen 1,6 kWt/mil, men Leafspy 1,79. Tror mer på det.
Slik den lader nå til max er det 65% batteri.
Denne jomfruturen går med bil med 5% bedre SOH, (83/78=1,06) Så med den bilen skulle det bli 62% batteri.
Med vinterkjøring så bør denne jomfruturen gjøres med å lade til 80% så en har 15-20% batteri som energimengde til varme.
Kan bli en tøff tur det der egentlig, ikke umulig, men tidkrevende.


Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA