Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilken bil til pendling 10 mil?

Startet av Ellinor, torsdag 14. juni 2018, klokken 09:26

« forrige - neste »

Ellinor

Hei,
beklager hvis dere er lei slike innlegg om valg av bil. Jeg har lest mange av innleggene her, men siden jeg er helt fersk i elbil-verdenen vil jeg gjerne ha noen tips direkte til min situasjon.

Jeg kommer til å pendle 105 km hver vei til jobb tre-fire dager i uken, i hovedsak på E6 med fartsgrense 110. Jeg kan lade på jobb.

Hvilken bil vil kunne holde denne hastigheten og klare avstanden? Også på kalde vinterdager? Jeg vet jeg kommer til å lide av rekkeviddeangst, så må ha en som har god klaring.

Ettersom vi også kjøper hus i disse dager vil vi helst ikke bruke mer penger enn nødvendig på denne bilen, så kom med forslag på det beste bruktbilkjøpet som passer denne bruken. Tusen takk for hjelpen!  :)

Vollis47

Vi har selv tre elbiler i vår husholdning.

Peugeot er billigst, men vil ikke klare strekningen din når det er kaldt.
Kia Soul vil være et godt kjøp. Noen vil si den bruker litt mye strøm i høy hastighet. Men med lading på jobb går det likevel bra. Og kjører du i rushtrafikken så går det vel ikke i 110.
Tesla vil jo klare dette fint, men blir kanskje for dyr.

Innimellom her har du alternativer som BMW i3, VW Golf, Nissan Leaf, Samt Opel Ampera og Hyundai Ionic om du klarer å få tak i en av disse.

Lykke til. Du vil sikkert bli fornøyd når du får en elbil. Og rekkeviddeangst avtar når du blir kjent med bilen og alle lademulighetene langs de fleste større veier.
Kristiansand / Sandnes
Tesla MS 75D, juni 2018
VW eUp, 2016

Kjetil1986

#2
Både e-golf FL, Kia Soul 30kWh, Hyundai Ioniq, BMW i3 94ah, Nissan 30kWh, Nissan 40kWh og Renault Zoe 40 vil klare denne avstanden uten problemer.

De første generasjonene av e-golf, soul, leaf og i3 vil få problemer på vinteren med den avstanden.

Prøvekjør de bilene som er aktuelle for å se hvilken dere liker best. Det er fordeler og ulemper ved alle sammen. Hvis du kommer fra en bensin eller dieseldrevet bil kommer dere garantert til å bli megafornøyde uansett hvilken bil dere ender opp med.

Siden du skal kjøre mye på motorvei kan jeg varmt anbefale å velge en bil som har adaptiv cruise control  :+1:

Hva slags type lading er det du har tilgang til på jobben? Ladestasjon eller stikkontakt?

Lykke til med valget!

Model 3 long range 2021

Ellinor

Tusen takk for svar begge to  :)

Vollis47: Jeg kjører i motsatt retning av rushen, så det går unna.

Kjetil1986: Det er ladestasjoner på jobb.
Ja, i dag kjører jeg en 19 år gammel bensinbil, så gleder meg til å kjøre ny(ere) bil! Og cruise control hadde vært helt nydelig.

Leaf 24 kWh holder altså ikke?

Ja, vi får dra ut og prøvekjøre, men er fint å vite litt på forhånd. Setter pris på flere innspill! :)

minibiti

If you are considering the Zoe and are thinking of charging at work, make sure the charging station there is compatible with it. It will be if it is connected to a TN electrical grid, or if the charger delivers 11 kW or more (which implies the TN grid). It will not if it is connected to an IT grid.
Oslo
2022 Megane Iconic (Aug 2024 - present)
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - Aug 2024)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

Kjetil1986

#5
Jeg har aldri eid eller kjørt en Leaf selv, men har god erfaring med den første e-golfen.
Rekkevidden på 24 kWh leafen er vel ca den samme som e-golfen og i3'n. På kalde vinterdager med snø og slaps i veibanen og med motorveihastigheter kan nok rekkevidden bli under 10 mil. Så det blir nok i grenseland mtp rekkeviddeangst  ;)
Model 3 long range 2021

Ellinor

Sitat fra: Kjetil1986 på torsdag 14. juni 2018, klokken 16:59
Jeg har aldri eid eller kjørt en Leaf selv, men har god erfaring med den første e-golfen.
Rekkevidden på 24 kWh leafen er vel ca den samme som e-golfen og i3'n. På kalde vinterdager med snø og slaps i veibanen og med motorveihastigheter kan nok rekkevidden bli under 10 mil. Så det blir nok i grenseland mtp rekkeviddeangst  ;)

Er vel verdt noen ekstra tusenlapper å slippe den spenningen i hverdagen.  ;)

Ellinor

Sitat fra: minibiti på torsdag 14. juni 2018, klokken 12:40
If you are considering the Zoe and are thinking of charging at work, make sure the charging station there is compatible with it. It will be if it is connected to a TN electrical grid, or if the charger delivers 11 kW or more (which implies the TN grid). It will not if it is connected to an IT grid.

Thanks for the tip!

Trekkoppbil

Sitat fra: Ellinor på torsdag 14. juni 2018, klokken 12:31
Leaf 24 kWh holder altså ikke?
Kapasiteten på brukte 24kwt vil nok variere mye fra bil til bil, da enkelte av dem er gamle.
Mange av dem vil nok klare 105km på vanlig riksveikjøring, men ofte med små marginer, og ikke med så høy fart som du ønsker, og forbruket kan være væravhengig. I alle fall hvis du parkerer ute. Man må av og til tilpasse kjøringa etter hva man har tilgjengelig, og det kan være nyttig å regne nøyaktig på forbruk og kapasitet.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA