Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bompenger?!?!

Startet av Joakim Sveli, mandag 26. september 2011, klokken 21:47

« forrige - neste »

Joakim Sveli

Jeg har en ladekabel som er nesten ett år gammel. Fikk ny i fjor etter at den gamle hadde dårlig kontakt mellom sort ledning og boks. Det har nå skjedd igjen og det er blit så ille at jegt ikke får ladet.

Har rekamert til RøhneSelmer Sandvika, men de har ingen ladekabler. Er det noen som har ekstra ladekabler til salgs eller noen som har erfaring med rep. av disse ladekablene?
Ansatt i Fortum Charge & Drive Norge
Har kjørt 64000 km i Think (2008), solgt sep2011-  Har kjørt 69000km Leaf (fra nov 2011-okt 2014)- 
Kjører TMS 60, 2014 mod, kjørt 71 000 per jun 2016

Joachim

#1
Hei

Jeg reparerte en med tilsvarende feil for et par uker siden og tok tilfeldigvis et bilde for å dokumentere hvordan det så ut før jeg begynte. Laderklumpbokstingen hadde svært dårlig kontakt der hvor strømmen går inn i boksen. Åpnet hele greia ved å skru ut de fire torxene på baksiden som er forseglet med klistremerket. Denne boksen er en garantiboks og har vært åpnet før av RS. I forbindelse med det har det blitt brukt en seig tetteguffe da de skrudde den sammen. Dette gjorde den litt vanskelig å åpne, men det gikk til slutt. Når den var åpnet skrudde jeg løs kretskortet for å få tilgang til begge sider.

Hvis du har svingt en loddebolt før, bør du kunne klare å utbedre feilen. Jeg klippet ledningen et stykke "over" bruddet og avmantlet og loddet kablene tilbake på kretskortet. Det er jo endel strøm som går i disse kablene, så det er viktig å påse at det blir gjort skikkelig. Du vil ikke ha noen svakheter i loddingen som kan føre til dårlig kontakt over tid. Så er du herved advart  ::)

Lykke til!

emagic

oi, ser jeg feil eller er kabelen stukket rett gjennom et hull i kretskortet og loddet på baksiden?   Det kan da ikke være helt regnet som god skikk?  Jeg ville terminert kabelen i en eller annen form for crimphylse som så enten var loddet fast eller som var plugget på en kontakt loddet solid i kortet.

Du tok ikke noen bilder på baksiden?

emagic

Joachim

Du ser riktig. Om det er god skikk eller ikke skal jeg ikke uttale meg om, da jeg ikke er fagmann. Men det er sånn det ser ut originalt, og det burde holde fint. Så lenge neste komponent i kretskortet også er loddet så spiller det vel fint liten rolle. Eller?

commiesoft

Joachim, hvordan fant du ut at loddingen var dårlig? Var ledningene litt løse,
eller målte du overgangsmotstand mellom ledning og kretskort?




Joachim

Hei

Kanskje litt dårlig forklart fra min side. Det var ikke loddingen som var dårlig, men ved "strekkavlasteren" (?) der hvor kabelen entrer boksen. Ladingen startet og stoppet når man vippet kabelen frem og tilbake. Loddingen så ikke til å være tuklet med.

Altså samme problem som trådstarter. Ser ut som dette er et problem for flere og det kan sikkert være lurt å behandle denne overgangen forsiktig. Ikke løfte boksen etter kabelen eller la boksen henge i kabelen etc.

Elmo

Kanskje på tide noen starter å legge inn ting under "Vanlige feil samt løsninger på disse" på elbilwiki (her) ???
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

commiesoft

Hei Joachim, takk for et utfyllende svar. Det var det jeg tenkte når jeg så disse
strekkavlasterne, faktisk.

De ser skarpe ut i kantene, vanligvis er de av plast, og med en annen profil.

Ikkje bra, men nå vet vi ihvertfall hva som kan være problemet om denne boksen fusker. :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA