Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kia Soul eller Hyundai Ioniq

Startet av Sandra S, søndag 17. juni 2018, klokken 21:30

« forrige - neste »

Sandra S

Nå et det vår tur til å vurdere å skifte ut dieselbilen med elbil. Vi er en familie med to små barn og vi ønsker kun å ha én bil. Benytter bilen til jobb (20 km) og noen hytteturer i året (100-350 km). Etter mye om og men står vi igjen med Soul og Ioniq som alternativ. Ingen av dem er perfekte, men vil bytte bil nå da ny bomring kommer til høsten. Tanken er at vi oppgraderer til større elbil om et par år hvis Soul/Ioniq blir for liten. Restverdi om et par år er derfor med i vurderingen. Oppsummert syns vi Soul er god å kjøre, liker høyden  og den har potensielt god plass med takboks. Minus er litt høyt forbruk og (utdatert?) chademo hurtiglading. Virker som om Ioniq er en teknisk bedre bil med lavere forbruk, men minus er at bagasjeplassen er begrenset og takboks er ikke godkjent. Vi kan få ny Soul til 288' med exclusive, ekstra lader, takskinner, skillevegg mm. På Ioniq teknikk med skinnseter har vi fått tilbud på 306'.

Hvilken bil bør vi velge? Står helt fast i valget, så tar i mot synspunk med stor takk!

Vollis47

Jeg mener Kia Soul er et godt valg. Den kan dere få forholdvis raskt. Chademo er ikke noe utdatert hurtiglading. Så sant dere kan få til å lade hjemme, vil dere neppe ha særlig mange hurtigladinger i løpet av et år.

Lykke til som elbilister.
Kristiansand / Sandnes
Tesla MS 75D, juni 2018
VW eUp, 2016

AppleKnocker

Vær oppmerksom på at nesten alle anbefaler den bilen de selv har. Jeg kjører en Ioniq til daglig til informasjon :D

Soul og Ioniq er på mange måter ganske like. Kia og Hyundai er to merkenavn i samme konsern. De eneste fordelene jeg ser med Soul er at man sitter høyt og at leveringstiden er kortere. Ellers er Ioniq en mer moderne og bedre elbil på alle måter. Mer utstyr. Sikrere i kollisjontester (Soul har bare fire stjerner, mens Ioniq har fem). Lenger rekkevidde spesielt i litt høyere fart. Ser bedre ut. Bedre plass, men unntak av baksetet hvor Soul er litt romsligere.

No brainer spør du meg ;D
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

goggo

#3
Jeg har akkurat byttet inn min gamle SOUL EV med en ny, så det sier vel litt om hvor fornøyd jeg er :)
Kjøpte 2016 modellen (registrert første gang 2015) brukt i januar 2017 og solgte den nå på fredag (innbytte i ny hos merkeforhandler). Jeg hadde da kjørt nærmere  40000 problemfrie km med den, og fikk 20000 mindre for den nå enn det jeg gav for den. Det er bare 50 øre pr km det folkens. Eneste utgifter jeg hadde i tillegg var service hver 15000 km pluss at jeg spanderte et par tusenlapper hos en proff detailer før jeg solgte den.

Prøvekjørte Ionic hos to forhandlere før jeg byttet inn nå. Liker veldig godt den adaptive cruisekontrollen og lane assist funksjonen i Ionicen, men det avgjørende for meg var at totaløkonomien nok er bedre med Soul så jeg valgte denne igjen.

Ny Soul Exclusive 2018 modell med 3 år/45000km serviceavtale og to sett hjul koster nå 269900,- hos Motor Sør i Kristiansand. De har fremdeles et par biler igjen til denne prisen, kan leveres på dagen :)

Det ser ut for meg som dere ikke kjører så mange km, så hvis dere kjøper en ny Soul og selger igjen etter 2 år så kan dere tilby en bil i bruktmarkedet som fremdeles har 5 år og over 100000 km nybilgaranti.
Men begge disse bilene vil nok være attraktive i bruktmarkedet i mange år framover. Ionic har jo bedre batterigaranti enn Soul, men kortere generell garanti.

Uansett; lykke til med valget.

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

AppleKnocker

For de som kjører mye er Hyundai garantien bedre: ubegrenset kilometer i fem år.
Men Kia er best hvis man kjører mindre.

Elbiler holder seg godt i pris. Kia Soul også. Men Ioniq er enn så lenge vanskelig å få tak i, så foreløpig har nok Ioniq enda lavere verditap enn Soul.

Adaptiv cruise er et must hvis man først har hatt det. Og LKAS lar deg slippe rattet i ca 10 sekunder. Etter siste SW update på Tesla er tilsvarende tid der 15 sekunder. Så ikke så stor forskjell. Men Tesla autopilot er selvsagt mye bedre!
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Ebe

Om man ser utelukkende på selve bilen, så tror jeg ingen er uenige med at Ioniq er bedre, mer teknisk og mer komplett bil. Spesielt om man kjører noen lengre turer i året. Soul har vel heller ikke sååå mye større bagasjerom? Og taklasten er vel fortsatt ganske vektbegrenset?

Men når man også vurderer subjektive verdier som f.eks pris og leveringstid, så knapper nok Soul innpå. Så her er det nok bare deres egen vurdering av dette som avgjør hvilken bil det blir.

Har dere forresten sett hva som finnes på bruktmarkedet?


Hilsen Leaf-eier :)
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA