Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sett inn bosted i profilen din!

Startet av Thomas Henden, mandag 22. oktober 2007, klokken 15:45

« forrige - neste »

Thomas Henden

Hører til dem som får utslett og generellt ubehag av fossile drivstoff,
deribland dieselen som man fyller på tanken til Webasto-varmeren.

Har prøvd med parafin som er litt mindre 'ille' enn diesel, og som lukter litt
mindre, men ble nysgjerrig på å bruke lampeolje som er enda mer
luktfri. Heldigvis kunne Øyvind Lunde som har mye greie på dette,
bekrefte at det kunne jeg bruke og nå går Webastoen min på lampeolje,
fra nærmeste Jernia-butikk, dog til 4 liter for 100 kr altså 25 kr/liter.

Litt kostbart, men en liten pris for å slippe ubehagelig lukt samt utslett,
men mulig noen har tips om enda billigere lampeolje?

Thomas Henden

elektrolux

Hva med Helifuel. Eller jetfuel. Nesten diesel bare renere.

Prøv nærmeste flyplass.

Eller enda bedre baseoil. Helt ren HC direkte fra enkelte gassbrønner. Finnes på nærmeste rafeneri.

Eller vanlig fyringsolje til 5 kr / liter
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

El rayo

Sitat fra: elektrolux på fredag 19. oktober 2007, klokken 14:42
Hva med Helifuel. Eller jetfuel. Nesten diesel bare renere.
Unnskyld meg, Elektrolux, men jet fuel er da nærmere parafin, men tilsatt stoff som gjør det mindre flyktig (høyere kokepunkt) og vanskeligere å antenne enn fyringsparafin.

Europris er vel noe rimeligere på lampeolje, Thomas. Er allergien så ille kan du vel få en venn eller nabo til å fylle for deg?
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Thomas Henden

Joda, jeg kunne sikkert brukt hansker også, for å fylle, men like greit å fylle noe som ikke lukter noe særlig og som ikke gir utslett. Det kan virke som om diesel tørker ut huden enda mer enn lampeolje,
men er ikke sikker. Hadde vært interessant med noen statistiske helsedata på dem som jobber
(lenge) på bensinstasjoner og verksteder, for dette kan neppe være så sunt.

Nå har jeg ikke hatt så stor interesse for hydrokarboner, men ble jo litt nysgjerrig på hva slags petroleumsdestillater som finnes og den konkrete kjemien deres, siden det er forskjeller
mellom diesel, parafin og lampeolje, med lukt og utslett.

eljet

Du får hms data blad på alle kjemikalier vist du spør etter det, det er lov pålagt å levere det til alle som trenger det.
Eller så ligger det på nettet under oljeselskapene sine nett steder.
Der står det som de er pålagt om å informere om

Biltema sin lampeolje tror jeg er billigere, men biligst er vel avgiftsfri diesel
Sveio nord for Haugesund
(x) Kewet 4  fra 94
(x) kewet 2 fra 93
(x) Kewet 2 fra 92
Kjørt 10 000 km med Kewet

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: Thomas Henden på fredag 19. oktober 2007, klokken 18:51
...Hadde vært interessant med noen statistiske helsedata på dem som jobber
(lenge) på bensinstasjoner og verksteder, for dette kan neppe være så sunt.

Har jobbet 8 år på en Statoil (Statoil på Fornebu). Fikk noen brannskader, men det var grunnet bollebaking. Vi drev ikke med mekking eller påfylling av bilrelaterte ting::)

Vil som El Rayo anbefale Europris sin lampeolje. Brukte den da jeg kjørte Kewet. Nå er det Saxo med bensinvarmer.

Anbefaler også elektrisk kupevarmer på det .... ehh varmeste! Deilig med varm bil hver morgen, uten is og snø på ruta. Se tidligere tråd for mer info om dette.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

El rayo

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på fredag 19. oktober 2007, klokken 22:34
Anbefaler også elektrisk kupevarmer på det .... ehh varmeste! Deilig med varm bil hver morgen, uten is og snø på ruta. Se tidligere tråd for mer info om dette.

Lars
Nå er vi Th!nk-eiere så heldige å ha elektrisk kupévarmer med to-tids koblingsur som standardutstyr. Det kan aktiviseres med mellom 50 - 100 % på energimeteret med eller uten ladeledning tilkoblet.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA