Hovedmeny

Ladekø i påska

Startet av tkjoerlaug, søndag 01. april 2018, klokken 20:35

« forrige - neste »

OlaM

Sitat fra: daktari på onsdag 04. april 2018, klokken 10:54
Flere ladere og flere stasjoner bør til. Men vi snakker noen få dager i påsken og mindre i vinterferien og fellesferien - hvilken kapasitet bør man ha for å dekke toppene?

Hverken veinettet eller skiheisene er dimensjonert for å ta unna påsketrafikken uten kø, det bør ikke superladerne være heller. Enten så må man være fleksibel, eller så må man være tålmodig.

Men en kunne utvidet antall tilkoblingspunkt uten å øke antall ladere. At f.eks. 3 stk deler på en superlader istedenfor 2 som i dag. Da går køen raskere unna uten at kostnadene øker like mye. Sånn kunne jeg egentlig tenkt meg at all hurtiglading var lagt opp. Det er bedre å spise pølse mens bilen lader på lav effekt enn at en sitter i bilen og venter på å få koblet til. Med litt smarte reléer hadde en ikke trengt å fysisk fylle opp annenhver stasjon først for å få maks fart, men kraften ble switchet dit bilene var tilkoblet.
'21 3LR

Mons

Enig med OlaM. Litt kø må man regne med, og så får de som kan forsøke å tilpasse seg til felles beste. Vi opplevde også 8 biler i kø på Gol onsdag i påsken, og valgte heller å lade på CHAdeMO på Ål to mil lenger vest. Det fungerte fint for oss.

Forøvrig er det rart om ikke Tesla lager er litt bedre køsystem for lading snart, slik at det blir optimal lading for alle, uavhengig av hvilken stasjon man har koblet til. Det hadde vært en stor forbedring.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Tesla Model X100D 2017
Tesla Model S P85+ 2013 - solgt

Amoss

Sitat fra: OlaM på søndag 08. april 2018, klokken 16:14
Men en kunne utvidet antall tilkoblingspunkt uten å øke antall ladere. At f.eks. 3 stk deler på en superlader istedenfor 2 som i dag.

Til informasjon: Fra patentet Tesla har på superladerne sine fremgår det at de har sett for seg opp til 4 ladepunkter pr. lader. Så de er ikke ukjente med tanken i det minste. Kanskje dette er noe de vil se på i fremtiden?  Eller så har de vurdert det og slått fra seg tanken...
Model S 85D

o.b.lix

Sitat fra: Mons på søndag 08. april 2018, klokken 17:36
Enig med OlaM. Litt kø må man regne med, og så får de som kan forsøke å tilpasse seg til felles beste. Vi opplevde også 8 biler i kø på Gol onsdag i påsken, og valgte heller å lade på CHAdeMO på Ål to mil lenger vest.

Det er også 2 Chademo i Gol sentrum, ned ved Coop extra, om man skal andre veien eller til Hemsedal.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

bakskj

Sitat fra: o.b.lix på mandag 09. april 2018, klokken 16:59
Sitat fra: Mons på søndag 08. april 2018, klokken 17:36
Enig med OlaM. Litt kø må man regne med, og så får de som kan forsøke å tilpasse seg til felles beste. Vi opplevde også 8 biler i kø på Gol onsdag i påsken, og valgte heller å lade på CHAdeMO på Ål to mil lenger vest.

Det er også 2 Chademo i Gol sentrum, ned ved Coop extra, om man skal andre veien eller til Hemsedal.


Med 8 stk i kø og 12 stasjoner skulle man tro man fikk plugget seg på SC iløpet av 20-30 min i køen.

Dere risikerte vel strengt tatt kø på chademo stasjonen også, vet at de også var hardt belastet i påsken. Og når dere først får plugget i en chademo stasjon lager dere ytterligere kø og misnøye for den øvrige Elbilbefolkningen som ikke akkurat har den samme luksusen som Tesla med sine SC stasjoner. Håper ikke dere skulle lade bilen full..

Som dere sikkert skjønner er jeg ikke fan av å sette Teslaen sin på chademo stasjonene for å spare minimalt med tid.
2021 E-Tron 55
2019 TM3 AWD LR FSD

alda

Sitat fra: bakskj på tirsdag 17. april 2018, klokken 13:06
Sitat fra: o.b.lix på mandag 09. april 2018, klokken 16:59
Sitat fra: Mons på søndag 08. april 2018, klokken 17:36
Enig med OlaM. Litt kø må man regne med, og så får de som kan forsøke å tilpasse seg til felles beste. Vi opplevde også 8 biler i kø på Gol onsdag i påsken, og valgte heller å lade på CHAdeMO på Ål to mil lenger vest.

Det er også 2 Chademo i Gol sentrum, ned ved Coop extra, om man skal andre veien eller til Hemsedal.


Med 8 stk i kø og 12 stasjoner skulle man tro man fikk plugget seg på SC iløpet av 20-30 min i køen.

Dere risikerte vel strengt tatt kø på chademo stasjonen også, vet at de også var hardt belastet i påsken. Og når dere først får plugget i en chademo stasjon lager dere ytterligere kø og misnøye for den øvrige Elbilbefolkningen som ikke akkurat har den samme luksusen som Tesla med sine SC stasjoner. Håper ikke dere skulle lade bilen full..

Som dere sikkert skjønner er jeg ikke fan av å sette Teslaen sin på chademo stasjonene for å spare minimalt med tid.
Det hade jag inte tänkt på, men din logik fungerar. Finns många moraliska fallgropar att gå i när det gäller elbilladdning...
-Citroen C-Zero 2015 (10.04) - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

o.b.lix

Sitat fra: bakskj på tirsdag 17. april 2018, klokken 13:06
Dere risikerte vel strengt tatt kø på chademo stasjonen også, vet at de også var hardt belastet i påsken. Og når dere først får plugget i en chademo stasjon lager dere ytterligere kø og misnøye for den øvrige Elbilbefolkningen som ikke akkurat har den samme luksusen som Tesla med sine SC stasjoner. Håper ikke dere skulle lade bilen full..

Som dere sikkert skjønner er jeg ikke fan av å sette Teslaen sin på chademo stasjonene for å spare minimalt med tid.

Hvis jeg stiller meg opp på SuC der det er lang kø allerede - så er det helt sikkert at jeg lager lengre kø.

Hvis jeg stiller meg opp på Chademo hvor det ikke er kø - så kan det godt være at jeg ikke lager kø i det hele tatt. I tillegg får Chademo-leverandøren solgt mere strøm, og setter da lettere opp flere bokser der eller i nærheten.

Men det er altså umoralsk. Nei, din logikk forstår jeg meg ikke på.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

bakskj

Hvis det ikke er kø på chademo er det jo selvsagt ikke noe å tenke på, min erfaring er dessverre det motsatte.
2021 E-Tron 55
2019 TM3 AWD LR FSD

geear

Sikkert greit å la folk som "var der" bedømme det. ;) Normal folkeslikk gjør at de fleste klarer seg godt. De andre er det for sent å lære opp.

Droppet selv å lade på chademo under handling i påsken fordi jeg skjønte det var en i3 og en Leaf som trengte laderne mer enn meg (hadde sett de samme bilene i desperate ladeforsøk ved en supercharger med iallfall én defekt Fortum-lader fem mil før, og kom ut rett bak med fra et hotell jeg vet har type 2. For meg kostet det noen minutter ekstra på SuC på vei hjem igjen, men det må vi kunne tåle!

jkirkebo

Sitat fra: bakskj på onsdag 18. april 2018, klokken 22:45
Hvis det ikke er kø på chademo er det jo selvsagt ikke noe å tenke på, min erfaring er dessverre det motsatte.

Er man litt lokalkjent så vet man hvor det er kø.

F.eks er det stadig kø utenfor Strandtorget på Lillehammer, mens på Kiwi Vingnes rett på andre siden av brua er det nesten alltid tomt. På Vestby er det kø på Fortum utenfor McD mens det stort sett er ledig på GK bak Shell. Osv.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Øyvind.h

Jo mer de kommersielle laderne brukes, jo flere av dem etableres. Jeg lar behov styre bruken. Å droppe å bruke en ledig CHAdeMO lader fordi det kan være det kan komme andre som har behov for den er ikke aktuelt. Jeg plugger jo ikke i CHAdeMO dersom jeg ikke opplever å ha et behov for strøm.

Påsken er et godt eksempel;
Onsdag før skjærtorsdag skulle vi til Hafjell. Lillehammer supercharger er notorisk overbelastet på den typen dager og viste full belastning i navi når vi kom til Lillehammer. Jeg måtte handle mat og på Kiwi Øyer var en CHAdeMO lader ledig. Å stille seg i kø på en supercharger uten matbutikk versus å betale for strøm utenfor Kiwi var et lett valg. Det ble Kiwi. Og det kommer til å bli Kiwi i fremtiden dersom jeg trenger strøm, mathandel og lader er ledig. Trenger jeg ikke strøm utgår lading. Trenger jeg ikke mat kan jeg stoppe på supercharger. Er ikke lader ledig blir det en vurdering av hva som tar mest tid - vente på ledig CHAdeMO eller kjøre ekstra tur innom Supercharger.

Når egen hytte blir klar blir det aldri behov for hurtiglading tur/retur hytta.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA