Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: mens jeg venter på Leaf

Startet av Turist, onsdag 15. juni 2011, klokken 16:35

« forrige - neste »

Turist

Ny her på forumet, og søker hjelp fra de store Guruene her på elbilforum.no!

Blåbæret vil ikke lade... >:(

Bakgrunn:
Kjøpte bilen før påske, og var da ikke klar over hvor mye strøm elektronikkpakka sluker når bilen står parkert.
Parkerte bilen med ca 25% ladestand, og da jeg skulle begynne å bruke den (tok litt tid, da bombrikka måtte registreres på jobben før jeg kunne parkere der), var bilen død.
12V batteriet var ødelagt (0,7V)
Nytt 12v batteri ble innkjøpt og montert sist lørdag.
Bilen ladet fint opp til 100% i løpet av 7,5 time, (vet ikke sikkert om den stod på 10A eller 16A) kjørte så en liten tur (2 km)
Brukte så ikke bilen før torsdag, kjørte til jobben (ca 23 km gjennom Oslo), og skulle lade der.
Ladetilstand var 80% da jeg startet, 50% framme på jobben
På jobben tok bilen sikringene i kontakten. Oppdaget dette først etter noen timer. Satte bilen til 10A, og den ladet litt før jeg kjørte hjem, men syntes det var lite (kun 5 -10% i løpet av 1,5 time)

Hjemme var bilen litt under 20%, tar 16A sikringen her også (dedikert kurs), og lader ikke hvis jeg setter den til 10A.
Ladelampa blinker gult, men ladestand øker ikke. Spenningen på 12V batteriet øker fra 13,5 til 13,9 V når jeg setter i ladekabelen, så det er tydelig at det skjer noe Vannpumpa (?) går når jeg har i kabelen.
Har lest meg til at jeg har gjort tre tabber:

1) Tømt batteriet
2) Ladet med bryteren i 16A
3) Ladet uten å bruke bilen med en gang (kjørte som sagt en liten tur)

Er det noen som har gode tips? Har ikke Nicometer eller annet analyseverktøy

Eventuelt, er det noen som har lyst til å hjelpe en "stakkars" nybegynner?
Tidligere 1: Think Classic 2001 (Blåbæret)
Tidligere 2: Mitsubishi i-Miev (Millenium)
Tidligere 3: VW e-Up!
Nå: vw e-Golf

Ken

Prøv å åpne batteriluka under førersetet og lukk igjen. Det står en mikrobryter under. Skru på tenning og slå av.
Bilen trenger en spark i ræva noen ganger hvis bilen har stått lenger og lade% er lav.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

El rayo

#2
Glem det som Ken skrev. Hvis det var feilen ville du ikke kunne startet bilen.

Symptomene kan tyde på defekt vannpumpe. Hører du at kjøleviftene til radiatoren går? Etter at du kjørte til jobb ble batteriet såpass varmt at laderen ikke fikk lov til å starte opp. Når batterispenningen øker til 13,9V betyr det at bilen er i lade-modus.

Med 10A lader bilen ca 15% pr time og med 16A lader bilen ca 20% pr time når alt er i orden. Ikke lad med 16A hvis du ikke har veldig dårlig tid. 16A lading kan føre til at laderen går i stykker og de er mangelvare.

Det at bilen lader på 16A og ikke på 10A er nok tilfeldig. Kanskje brudd av og til i ladekabelen? Hvis du har en fossilbil med Defa motorvarmer så prøv kabelen fra den.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Turist

Sitat fra: El rayo på lørdag 21. mai 2011, klokken 12:23
Symptomene kan tyde på defekt vannpumpe. Hører du at kjøleviftene til radiatoren går? Etter at du kjørte til jobb ble batteriet såpass varmt at laderen ikke fikk lov til å starte opp. Når batterispenningen øker til 13,9V betyr det at bilen er i lade-modus.
.........

Det at bilen lader på 16A og ikke på 10A er nok tilfeldig. Kanskje brudd av og til i ladekabelen? Hvis du har en fossilbil med Defa motorvarmer så prøv kabelen fra den.
Det "bråker" når jeg setter igang ladingen. Om det er en vifte eller en vannpumpe skal jeg ikke si for sikkert.

Med 16A lading ryker sikringen til veggkontakten. Ladekabelen er ok.
Sikringen har også gått en gang ved ladebryter i posisjon 10A.

Gul blinking er tilstede hele tiden,men ladegraden stiger ikke.

Er det noen måte å få sjekket om vannpumpa er defekt?

Tidligere 1: Think Classic 2001 (Blåbæret)
Tidligere 2: Mitsubishi i-Miev (Millenium)
Tidligere 3: VW e-Up!
Nå: vw e-Golf

El rayo

#4
Sitat fra: Turist på lørdag 21. mai 2011, klokken 13:31
Er det noen måte å få sjekket om vannpumpa er defekt?
Åpne luka ved frontruta der man fyller spylevæske (gult plastlokk som vippes av). På venstre side av bilen - høyre når man står foran bilen - er en halv-gjennomsiktig plasttank med skrulokk av metall. Det kan sitte veldig godt, men får du åpnet lokket skal du se at vannet sirkulerer når tenning eller lading er på. Med erfaring og godt lys kan man se om det er bølger i vannet slik at man ikke trenger å skru av lokket.

I midten sitter beholderen til bremsevæske, den har sort plastlokk (med gul tekst tror jeg).
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Turist

#5
Da har jeg sjekket det. Vannet går rundt (skal det ha en turkis farge?). Kunne faktisk høre det surkle før jeg tok av lokket.

Hva kan da være galt?

Sitat fra: El rayo på lørdag 21. mai 2011, klokken 14:06
I midten sitter beholderen til bremsevæske, den har sort plastlokk (med gul tekst tror jeg).
Det stemmer: Svart lokk med gul tekst  :)

Edit:
Forverring intruffet. Nå går 230V sikringen med en gang ladekabelen settes inn!
Dermed står jeg fast.....
Tidligere 1: Think Classic 2001 (Blåbæret)
Tidligere 2: Mitsubishi i-Miev (Millenium)
Tidligere 3: VW e-Up!
Nå: vw e-Golf

El rayo

#6
Test1, ladekabel: ta ut ladekabelen fra bilen, koble ladeledningen i stikkontakten. Hvis sikringen fremdeles går er det kortslutning i ladekabelen.

Test2, 230VAC opplegg i bilen: ta av fronten, trekk ut firkantpluggen merket "charger AC" på undersiden av den grå interfaceboksen på passasjersiden av torpedoveggen. Det er en rød lås som må lirkes ut et stykke samtidig som man trekker i selve kontakten. Hvis sikringen fremdeles går så er feilen i AC opplegget i bilen; åpne den grå interfaceboksen og se om feilen er synlig. Enkelte ganger kan kontaktrekka smelte.

Hvis sikringen ikke går ligger feilen i laderen, dessverre.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

Sitat fra: Turist på lørdag 21. mai 2011, klokken 14:35
Vannet går rundt (skal det ha en turkis farge?)
Ja, det er samme glykol-blanding som brukes radiatoren på "vanlige" biler. Skal byttes hvert 6. år.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Turist

Sitat fra: El rayo på lørdag 21. mai 2011, klokken 16:38
Test1, ladekabel: ta ut ladekabelen fra bilen, koble ladeledningen i stikkontakten. Hvis sikringen fremdeles går er det kortslutning i ladekabelen.
Testet og funnet OK

Sitat fra: El rayo på lørdag 21. mai 2011, klokken 16:38
Test2, 230VAC opplegg i bilen: ta av fronten, trekk ut firkantpluggen merket "charger AC" på undersiden av den grå interfaceboksen på passasjersiden av torpedoveggen. Det er en rød lås som må lirkes ut et stykke samtidig som man trekker i selve kontakten. Hvis sikringen fremdeles går så er feilen i AC opplegget i bilen; åpne den grå interfaceboksen og se om feilen er synlig. Enkelte ganger kan kontaktrekka smelte.
Testet og funnet OK (sikringen røk ikke). AC-kontakten var full av vann, tørket dette med hårtørker, men det hadde ingen virking. Sikringen røk igjen når jeg prøvde.

Sitat fra: El rayo på lørdag 21. mai 2011, klokken 16:38
Hvis sikringen ikke går ligger feilen i laderen, dessverre.
Er det lov å komme med stygge ord her?

Er det noen som vet om noen (verksted eller privat) som reparerer ladere?
(jeg kan ta den ut av bilen, og levere den på ønsket sted i Oslo-området.......)
Tidligere 1: Think Classic 2001 (Blåbæret)
Tidligere 2: Mitsubishi i-Miev (Millenium)
Tidligere 3: VW e-Up!
Nå: vw e-Golf

cra

Sitat fra: Turist på lørdag 21. mai 2011, klokken 18:11
Er det lov å komme med stygge ord her?

Ja, så lenge det gjøres slik kan man si både:          ,             , og       , og faktisk også                         
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

Sitat fra: Turist på lørdag 21. mai 2011, klokken 18:11

Er det noen som vet om noen (verksted eller privat) som reparerer ladere?
(jeg kan ta den ut av bilen, og levere den på ønsket sted i Oslo-området.......)


Tolmodighet, og demontere laderen, så vil sikkert en viss størrelse ta kontakt. Han er desverre uten internett til tider.

Feiler det vet jeg at One More, som også frekventerer her, forsøker å kvitte seg med en lader.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elbil"Hektor"

Ha ,, dersom det " ligger" å slenger en lader så er det en bil i Kristiansund som heter Hektor som virkelig trenger en :-)

91332113

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA