Lading ved skianlegg

Startet av stefse, onsdag 28. mars 2018, klokken 18:07

« forrige - neste »

Lassi

Jeg kan ihvertfall ikke huske å ha betalt for parkering på noe skisenter.

Dog er det en lokal bonde som brøyter et jorde slik at folk kan parkere ved en turløype. Han tar betalt 20kr dagen via vipps og vil jo nå måtte tilby lading...  :P
Resultatet om noen presser forskriften på han ift ladeplasser er nok at tilbudet i sin helhet forsvinner.

Carl Anton Stenling

Det er unntak i forskriften for midlertidig manuell innkreving.

Poenget er vel i praksis at det er vilkårparkering der hvor det kan ilegges gebyr for at man ikke har fulgt vilkårene på skiltet med liten skrift :-)
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

pudderjagar

Definesjonen på vilkårsparkering står i forskriften:

§ 2.Definisjoner
I denne forskriften forstås med:

a)   Vilkårsparkering: parkering mot betaling, med tidsbegrensning med eller uten dokumentasjonsplikt, på oppstillingsvilkår, med krav om parkeringstillatelse for forflytningshemmede eller på andre vilkår.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

geear

Tipset alpinsenteret ved hytta mi om destinasjonslader-programmet til Tesla (som alle med type 2 kontakt kan bruke såvidt jeg har forstått), men de hadde ikke fått opp noe til denne sesongen, så ser ikke ut som det gikk i boks, selv om de var interessert. Veldig synd, for jeg har ikke strøm der jeg parkerer bilen, og baserer hele turen på supercharging.

Forøvrig delvis enig i 10A schuko, veldig sjelden jeg gidder å pakke ut ladekladd for å plugge i på 10A med mindre jeg skal stå lenge, men i dette tilfellet hadde jeg plugget i på grunn av mangel på destinasjonslading på hytta. Så på sett og vis så vil jo schuko-uttak begrense seg til de som faktisk har behov for ladingen.

Sitat fra: pudderjagar på torsdag 29. mars 2018, klokken 17:26
Utan graving og utviding av eksisterende inntak bør ei ladestasjon kome ned mot 4000 pr stykk ved 15 til 20 stasjonar.
Er det noe reelt grunnlag bak dette?

Syns ikke det ser spesielt lett ut å få tak i en ladestasjon av kurrant merke til under 4000,-/stk (selv med gode rabattavtaler) og så må man ha jordfeilbryter type B til min 1000,-, automatsikring til en 500-lapp, gjetter på kabler for en tusenlapp per ladestasjon, rør, festemateriell, elektrikertimer, og på toppen kommer graving og den type arbeid. Tror man er god om man får det til under 10 lapper per ladestasjon.

Lars C. Krogenæs

#34
Man kan bare glemme å få ladestasjoner til 10.000 kr ferdig installert.

Man må nok opp i 15-25 tusen per ladestasjon for å få dette ferdig installert.

Så er det krav om ukentlig inspeksjon av ladestasjonene av skisenteret og årlig kontroll av elektriker.

Jeg har ikke sett noe skisenter der vilkårsparkering kan påvirke dette valget. Det må heller være et tilbud for å tilrekke seg nye kunder.

Her er forøvrig en skriv med presisering av unntak til forskriften:
https://www.vegvesen.no/_attachment/2094377/binary/1222974?fast_title=Vedtak+om+unntak+etter+parkeringsforskriften.pdf
eller gå inn på https://www.vegvesen.no/parkering
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Kårepåsporet

Her i tråden blir det spurt om en er villig til å betale 10 kr per kWt. Mitt svar er JA!!!!
Heller det enn å kjøre omvei på 30 km for å krangle med en Garo hurtiglader som ofte må fjernstartes!
Det drikke kult å kjøre elbil når det er 90 km til neste ladestasjon.
Gleder meg til Niro EV!
Da blir til gjengjeld hurtiglading sgs slutt!!

pudderjagar

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tirsdag 03. april 2018, klokken 12:28
Man kan bare glemme å få ladestasjoner til 10.000 kr ferdig installert.

Man må nok opp i 15-25 tusen per ladestasjon for å få dette ferdig installert.

Så er det krav om ukentlig inspeksjon av ladestasjonene av skisenteret og årlig kontroll av elektriker.

Jeg har ikke sett noe skisenter der vilkårsparkering kan påvirke dette valget. Det må heller være et tilbud for å tilrekke seg nye kunder.

Her er forøvrig en skriv med presisering av unntak til forskriften:
https://www.vegvesen.no/_attachment/2094377/binary/1222974?fast_title=Vedtak+om+unntak+etter+parkeringsforskriften.pdf
eller gå inn på https://www.vegvesen.no/parkering

Hvis man skal selge dyrt utstyr så klart man ikkje klarer å kome under 10 000kr. Ein fin måte å fyre opp prisen på å snakke ned utstyr som ikkje koster skjorta. Da er ikkje alltid pris er synonymt med kvalitet.

Da finnst utstyr på markedet i dag som fint kan kome ned i 5000 kr pr stasjon når ein kjem opp mot 20 ladestasjonar.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Hansi

Kan du spesifisere hvilket utstyr pudderjagar?
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

stefse

Synes det hele begynner å nærme seg bukk som passer havresekk med disse ladeboksene og alle reglene.
På tide å gjeninføre schuko med ordinær 10A automatsikring som lovlig ladestasjon, når det kun er snakk om sesongmessig og sporadisk lading spør du meg.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

elekTrond

@stefse: Litt det samme som TPMS-kravet er guds gave til dekkmafiaen og PKK var det for verkstedbransjen i sin tid(?)  :angel: :police:
'13 Mjau

Ingeniøren

#40
Sitat fra: elekTrond på tirsdag 03. april 2018, klokken 23:05
@stefse: Litt det samme som TPMS-kravet er guds gave til dekkmafiaen og PKK var det for verkstedbransjen i sin tid(?)  :angel: :police:
Jepp, bransjen er gratis med å skriver standarder og regler og får igjen med renter når reglene innføres. Som en sa til meg for litt siden var at det værste med krakket i oljebransjen er alle olje ingeniørene som kommer inn i annen industri...
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

geear

Sitat fra: pudderjagar på tirsdag 03. april 2018, klokken 22:38
Hvis man skal selge dyrt utstyr så klart man ikkje klarer å kome under 10 000kr. Ein fin måte å fyre opp prisen på å snakke ned utstyr som ikkje koster skjorta. Da er ikkje alltid pris er synonymt med kvalitet.

Da finnst utstyr på markedet i dag som fint kan kome ned i 5000 kr pr stasjon når ein kjem opp mot 20 ladestasjonar.
Kan du spesifisere hvordan du vil få dette til?

Lars C. Krogenæs

Å sette opp en eller to ladebokser er enkelt og kjapt gjort. Pris på dette er 13-16 tusen.

Skal du ha flere, må man vanligvis ha lastballansering og da øker prisen i forhold til "dumme" bokser.
20 statiske bokser på 16A beslaglegger det en 3-fas kurs 230v på 200A.

Skal man ha betalingsløsning blir det igjen dyrere. Da må man ha internett tilkopling +++
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

elekTrond

@Lars C. Krogenæs: Hookay. Da velger jeg å teste deg litt. Jeg tar på meg hatten til Snørrbrems Idrettslag og legger ut 20 lastbalanserte ladeplasser på anbud.

Det viser seg å være nøyaktig 50 meter til siste ladepunkt på rekka, fra sikringskapet som står 10 effektive kabelmetre unna første ladeplass. Ingen betong, kun trevegger. Hvis det lønner seg å lage en T-splitt for å halvere avstand til hvert endepunkt mtp. spenningsfall etc., skal nok det la seg ordne med noen omrokkeringer av utomhusarealet.

Det er fortsatt under vurdering om det skal innføres egenbetaling(?) for bruk, eller om Snørrbrems Idrettslag skal svelge(!) denne merkostnaden. Ber derfor om tilbud på betalingsløsning, med en anbefaling av enkleste alternativ både for admin og bruker. Det står et 2mbit ADSL-modem og en trådløs ruter ved siden av sikringsskapet.


       
  • Medfører det vesentlige merkostnader å klargjøre for en framtidig implementering betalingsløsning allerede nå?
  • Er det noe å spare ved å gå for full pakke med det samme, eller blir totalen lik?
  • Er det mulig å starte med tyve dumme bokser og oppgradere disse til både lastbalansering og betalingsløsnnig i framtiden?
'13 Mjau

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA