Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sommer elbil til under 70 000kr

Startet av elektrolux, mandag 02. juni 2008, klokken 14:58

« forrige - neste »

hens

Den største enkeltårsaken til lange rekkevidder i "gamle dager" ligger vel i hastigheten.
Min Think bruker 40A ved kjøring på flatmark om sommeren, når hastigheten er 50 km/t.
Ved 40 km t er forbruker vesentlig mindre, men det er vanskelig mht. trafikken å kjøre så sakte.
40 A og 50 km/t gir 2,5 timers kjøretid ved 100 Ah, eller 125 km distanse.
Ved lavere hastighet og enda lavere forbruk er det mulig å trekke flere Ah ut av batteriet, ergo kan det være teoretisk mulig å kjøre over 130 km på en lading.

I gamle dager var 40 km/t en vanlig cruisingspeed på langtur, med blybatterier ville mr. Peukert hjelpe til med å øke kapasiteten ved så lave hastigheter.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Trond Arve

104 km i går fra Harestua til Son i tørt og varmt vær med 6% rest. Hvor skal dette ende? ;D
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA