Uventet høyt forbruk ved kulde

Startet av Burger, onsdag 27. desember 2017, klokken 18:33

« forrige - neste »

Burger

Kjørte fra Stjørdal til Oppdal i går og hadde lekt meg med settinger for Green Race som skulle tilsi været som var i går.

På kontrollpunktene så hadde jeg mindre forbruk enn "worst case" tallene mine på Klett og Støren. Fra Stjørdal til Støren så var det -1 til -3 grader ish. Ladet litt over "worst case" tall på Støren til Berkåk og satte i gang. Oppdaget at temperaturen sank til -12 grader etter Støren og jeg fikk mye høyere forbruk enn vanlig. Så at jeg ikke ville nå fram på 3/4 av strekket og måtte slå av varme og redusere farten betraktelig. Ca 850m fra Berkåk så kom skillpadda, men jeg rakk fram til avkjørselen ved bensinstasjonen og bila gikk i fri i ca 20km/t ved bensinpumpene og trilla fram til ca 5m fra ladestasjonene. Fikk dytta den selv frem og ladet. Beklager til trailersjåfør og en annen bil for 40-50km/t kjøring før Berkåk, det var på det stadiet full guffe pga ned til 2 sirkler.

Ting som jeg tror dro ned rekkevidden :


  • Ved -12 grader så stopper varmepumpa og bruker kun varmeelement (kilde: Hva trekker strøm ifølge leafspy)
  • Jeg trodde jeg hadde nok strøm og kjørte på med ekstra varme på Støren til Berkåk
  • Jeg hadde greit nok lufttrykk på omtrent 0 grader, dvs ~2.7 bar, men det sank til ~2.5 bar ved -12 grader (kilde: leafspy). Burde fylt opp mer luft men ved kontrollpunktene mine så brukte jeg greit nok med strøm.
  • Batteriet var fortsatt kaldt etter bare en hurtiglading, ca 8-12 grader (kilde: leafspy)
  • Usikker på hvor mye luftmotstand har å bety

2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Knut Røe

Hva hadde du kommet frem med hvis forbruket hadde blitt som forventet først? 20 % buffer er greit å ha, men kan være vanskelig å få til i praksis. Er jo også 300m stigning på det strekket som bidrar vesentlig. Noterte du soc ved ankomst og avgang samt tid så man kan se effekten, dette kan jo være interessant.

Burger

#2
Var cocky pga jeg var langt under 'worst case' og lada worst case på Støren. Strekket Stjørdal - Klett var som sommerføre på forbruk, men det var tidlig på dagen, nesten ikke trafikk og jeg kunne ligge 10km under fartsgrensa, dvs ingen bak ved enfeltsvei. Green Race tar høyde for topografi, bilmodell (rullemotstand, vindmotstand etc) og fartsgrenser på strekket. Jeg tror jeg økte forbruk kupe til 3000w, økte rullemotstand litt og satte kjørestil til 10 (sport) for å få worst case tall.

Tallene mine.


FraTilEstimert % forbruk sommer  km    Estimert % forbruk worst case    Notert forbruk     Ev ladet opp til
Stjørdal    Klett   38%  50km    52%  38%  Passerte
Stjørdal    Støren   65%  65km    90%  75%  46%
Støren    Berkåk   24%  33km    43%  46.01%  Noterte ikke
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

leafnor

Lett å lures av kaldt vær ja.
Kjørt turen med både min Gen1 sommer og vinter, og jobbens Gen2 på vinterføre.
Jeg lader til 170 GIDS på Støren.(er over 70% det nå på min Gen1). Har jeg 70 Gids igjen på Berkåk på sommer så kjører jeg til Fagerhaug.
Men holdt på å gå på en smell første gang med Gen2. Passerte Berkåk, og måtte ned som du i krabbefart uten varme for på komme til Fagerhaug. Hadde da 11 GIDS igjen.
Om du ladet til 48% på Støren, hadde du kanskje 125 GIDS. Det er ikke mer enn hva min Gen1 bruker på sommerføre i god fart fra Støren til Berkåk. Du var heldig som kom frem.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

sylwester

#4
Sitat fra: Burger på onsdag 27. desember 2017, klokken 18:33
...
Ved -12 grader så stopper varmepumpa og bruker kun varmeelement (kilde: Hva trekker strøm ifølge leafspy)
...

Trodde dere med gen2 kunne styre dette manuelt og at "HEAT"-knappen er det som bytter fra kun varmepumpe til å kombinere med kolbevarme. AC-knappen er jo varmpepumpe av/på så i teorien er det 4 moduser.

Jeg som har gen1 trykker gassen i bånn og kjører så fort som mulig for å redusere kolbeforbruket/km.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Burger

Leafnor: takk for innspill, ser jeg må grave fram gamle notater. Men jeg har klart å kjøre Stjørdal til Berkåk på sommerføre og manglet ikke mye for å nå Oppdal. Mener å huske at 5-7 min lading var nok, men uten notater så blir det gjetting.

Sylwester: Den knappen slår av varmen totalt, veldig fint ved fint vær, dvs 16 grader og sol, 20 ish og overskyet. Vifta på to steg og ikke noe varme. Da får man frisk luft i bytte mot minimalt med strøm til vifte.
Det jeg så på er watt som går til "Hetr" og/eller A/C i Leafspy. Kan hende jeg har misforstått men har trodd basert på poster her at "Hetr" er varmelement og A/C er varmepumpe uavhengig om den kjøler eller varmer kupeen. Så "Hetr" var oppe i 3500w og A/C i 0w når det ble kaldt.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

leafnor

#6
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

sylwester

Sitat fra: Burger på onsdag 27. desember 2017, klokken 23:02
...
Sylwester: Den knappen slår av varmen totalt, veldig fint ved fint vær, dvs 16 grader og sol, 20 ish og overskyet. Vifta på to steg og ikke noe varme. Da får man frisk luft i bytte mot minimalt med strøm til vifte.
Det jeg så på er watt som går til "Hetr" og/eller A/C i Leafspy. Kan hende jeg har misforstått men har trodd basert på poster her at "Hetr" er varmelement og A/C er varmepumpe uavhengig om den kjøler eller varmer kupeen. Så "Hetr" var oppe i 3500w og A/C i 0w når det ble kaldt.


Har jo ikke gen2 men du har rett. Når Heat er på og AC av så er det varmepumpe + varmeelement ved behov og ingen mulighet til å begrense varmeelement. Derimot kan du tvinge vannbåren varme ved å ha ac og heat på samtidig, men det er jo motsatt av det vi ønsker i en langtur. Nye Leaf ser ut til å ha samme kontrollpanel som gen2

Jeg tenker at i LeafSpy er A/C varmepumpe uavhengig av om den benyttes til å varme eller ikke og Hetr er utelukkende varmeelementet. For å få til det trenger du kun sensorer per system. Alternativet er å summere og gi mindre informasjon når varmepumpa brukes til varme, som er dyrere og mindre informativt.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Trekkoppbil

#8
Sitat fra: leafnor på torsdag 28. desember 2017, klokken 12:08
Erfaringer i Canada:
https://www.fleetcarma.com/electric-car-range-in-bitter-cold/
Ut fra den amerikanske statistikken over 5400 kjøreturer, ser det ut som at rekkevidde er ca 106 km ved 30C, og ca 58km ved -25C.

sylwester

Ja, merkelig høy temperatur for ekstremalpunktet. På den temperaturen så begynner jeg å bruke AC for å kjøle ned kupeen, men tydeligvis ikke folk i Canada? Skulle jeg gjettet så ville jeg satt ekstremalpunktet på 20 grader.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Trekkoppbil

Her er en oppdatert statistikk fra slutten av året i 2013, hvor det er lagt til flere målinger:
https://www.fleetcarma.com/nissan-leaf-chevrolet-volt-cold-weather-range-loss-electric-vehicle/
Denne gangen har dem tegna opp glatte kurver, med topp ved størrelsesorden 20 grader Celcsius.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA