Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Frontruta sprakk etter forvarming - Nissan nekter garanti

Startet av Ebe, tirsdag 30. januar 2018, klokken 21:26

« forrige - neste »

Ebe

Har fått en kjedelig skade på Leafen. Parkerte bilen hos noen venner, og det var kaldt ute. Ikke spesielt kaldt, bare ca. -8 grader. Da var ruta helt fin. Før vi skulle kjøre hjem forvarmet jeg bilen to ganger på rappen. Når vi satte oss i bilen for å kjøre hjem, hadde frontruta sprukket helt nederst.

Jeg tenkte at det var veldig rart, men tenkte at ruta kanskje hadde fått en skade fra steinsprut eller noe slikt. Så tok bilen med på et karosseriverksted, men de kunne ikke finne noen. Jeg reklamerte da til min Nissanforhandler (bilen er kjøpt ny i norge).

Først prøvde de seg på at det skyltes steinsprut. Det tilbakeviste jeg, og de kunne heller ikke bise til hvor steinen skulle ha truffet. Så brukte de en uke på å komme på en ny forklaring; Dersom det var en feil på ruta, så ville den sprekt før. Bilen en en 2014-modell som har gått ca. 60k km.

Er det bare meg som reagerer på at de bytter forklaring når den første blir tilbakevist? Sprekken oppstod helt sikkert mens bilen stod still og ble forvarmet. Bare jeg som syntes dette er dårlig av Nissan? Hva mer kan man som forbruker egentlig gjøre, når Nissan nekter garanti?

Jeg vet det bare koster 2000,- å få ny rute, men det går litt på hvordan Nissan snor seg unna en liten kostnad? Jeg har tross alt kjøpt en helt ny bil av dem, og har bestilt ennå en bil av dem (før dette skjedde). Er det smålig av Nissan, eller meg?
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Jejl

#1
Har selv opplevd at en frontrute har sprukket en liten stund (15 min) etter å ha fått en omtrent usynlig steinsprut. Er du helt sikker på at ruten ikke har en mikroskopisk steinsprut?
For meg virker det litt usannsynlig at en rute er feilprodusert, men det kan kanskje være et lite kakk fra da ruta ble montert som ikke er synling under karmen?

Foreslår at du får en 3. person (Ris Bilglass eller Hurtigruta Carglass e.l.) til å se på ruta for å se om de kan se hva sprekken skyldes.

elekTrond

De kunne vel ikke vite at du allerede hadde sjekket ut på rute/karosseriverksted. Steinsprut er jo så nærliggene at du sjøl tenkte det først. : )

Feilmontering? Spenning i glasset? Ligger det an mot karmen?
 
Bilder? Danner forvarme-sprukne glass noe særegent mønster? Hvordan så Teslabjørn sin skade ut, til sammenligning?
'13 Mjau

Taffelman

Sprekk pga spenning starter i karmen.

Ruta på Outlandern sprakk, jeg trodde det skyldtes spenninger pga varmetråder i ruta og reklamerte til forhandler. Men de nektet hardnakket og skyldte på steinsprut.

Fikk senere vite at prisen på rutebytte kom på over 30.000, så man kan jo undres hva som egentlig var årsaken!
X75D
TM3 LR AWD

Ebe

Hverken tredjeparts «ruteverksted» eller nissan sitt eget verksted klarte å finne noe tegn til skade fra «fysiske ytre skader», og denne informasjonen ble sendt inn sammen med garantien. Så de visste om dette.

Ruta har startet å sprekke helt nederst mot karmen, under dekselet som ligger over vindusviskermotoren, mellom vindusviskerene. Startet vinkelrett i fra karmen, altså rett opp.

Nå har sprekken forlenget seg etterhvert som bilen er brukt, og den ligger nå horisontalt ca. 10 cm opp over kanten nederst.

Kan legge til at vindusviskermotoren på venstre visker ble byttet bare noen uker før, av samme nissanforhandler.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

jabe1807

Hei
Jeg ville tatt av deksler over pussemotoren for å se om det er skader i glasset bak disse.
Verkstedet kan ha vært uheldig å laget en skade i glasset når de har skiftet motoren.

Hilsen biloppretter.

 
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA