Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hva er VINN code på lexia diagnoseverktøy

Startet av PerBear, torsdag 09. juni 2011, klokken 03:02

« forrige - neste »

PerBear

Europaparlamentet har tydeligvis blitt overkjørt av big business. I det siste utkastet til nye regler for lette kjøretøy har fossilindustrien fått sabotert mulighetene for at elassisterte muskeldrevne kjøretøy skal kunne ta markedsandeler fra biler og motorsykler. Alle lette elassisterte kjøretøy med unntak av vanlig Pedelec er i praksis gjort umulig å produsere og selge i EU/EØS inkludert Norge.

På tross av iherdig lobbyvirksomhet fra ETRA (European Twowheel Retailer's Association) har EU ikke tatt med ETRAs forslag i sitt siste utkast til nye regler. Det betyr at det ikke blir økt effekt for elsykler, de skal ikke ha mer effekt enn 250W og gå maks 25 km/t på flat mark.

Sykler som går fortere enn det må følge full motorsykkelstandard selv om elsykkelen ikke veier mer enn 10-15 kg. Dersom reglene går i gjennom uforandret vil en elsykkel som går f.eks. 30 km/t kreve bruk av godkjent motorsykkelhjelm, ABS bremser og ODB II kontakt. En velomobil med 300 W motor må ha setebelte og differensial. Og begge må ha skilt, full ansvarsforsikring, og kan kun brukes på veg. De vil være ulovlig på sykkelsti.

Her må vi få miljøbevisste politikere på banen som kan motstå presset fra fossilindustrien og forsikringselskapene!

Link til ETRA sine forslag finnes her: http://www.etra-eu.com/newsitem.asp?page=2&type=3&cat=4&id=699885
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

Eyvind

Har det ikke noe for seg å holde hastigheten på et edruelig nivå?

Her i Kristiansand og omegn er det en lokal fyr som importerer og selger noen sykler som ser ut som skutere (sikkert elendige å sykle på). Han fikk påpakning fra snuten for at de gikk for fort. Tror han fiksa det, men helt klart er det mange som "trimmer" dem så de går fortere, og gasser uten at man trår selv. Jeg syklet (på landeveissykkelen) bak en slik med to stykker på, og det gikk i drøyt 30. Tror ikke noen av dem tråkka i det hele tatt.

Disse syklene brukes nesten bare av skoleungdom. De har null vett i skallen - råsykler over fotgjengeroverganger, mot kjøreretning, med passasjerer etc. Jeg var vitne til at ei jente havna på panseret til en bil i en fotgjengerovergang. Sykkelen gjorde at farten var en god del høyere enn hun normalt ville oppnådd. Trafikkreglene kunne hun ikke...
Eier av Citroen Berlingo 5-seter, modell 2002, stort sett originale batterier. Vår eneste bil - en periode.
Har dessuten en el-sykkel og en Makita 18 v drill med mer!

PerBear

Trafikkreglene gjelder for syklister med eller uten elsykkel, på samme måte som de gjelder for andre trafikanter. Dersom en bilist kjører for fort i 30 sonen trenger jo ikke alle biler begrensens til 30?
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

jkirkebo

Sitat fra: Eyvind på torsdag 22. september 2011, klokken 23:28
Tror han fiksa det, men helt klart er det mange som "trimmer" dem så de går fortere, og gasser uten at man trår selv. Jeg syklet (på landeveissykkelen) bak en slik med to stykker på, og det gikk i drøyt 30. Tror ikke noen av dem tråkka i det hele tatt.

I så fall er de ulovlige, det skal være pedalsensor slik at man må tråkke for at motoren skal virke.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

janstok

Trafikken er et av de største problemene landet har. En syklist er en bil mindre. Loven for elsykkel er for streng slik jeg ser det. Den bør være raskere og sterkere, slik at den også f.eks kan brukes til å trekke vogn med varer.
Hva er forskjellen på meg som holde en fart med 30 på elsykkel, og de som holder en fart på 30 uten motor?
Ser den at ungdom ikke vet bedre og kjører som svin i trafikken, men dette burde vært diskutert. Jeg har aldri hørt politikerne diskutere om reglene til elsykkel er bra, eller om det er noe som kunne blitt endret.
Sandnes

Ezee kit: www.ebikes.ca
35 000 km på elsykkel

Helge

Tja... skal man bidra med sin mening... joda :D 

Elsykler ER bra for for både de som sykler på dem og for miljøet. Jeg har bygget om en vanlig sykkel til el for min sønn som har 1 mil t/r videregående skole. Hvis han ikke hadde hatt elsykkel (Altså bare vanlig sykkel) hadde han i følge seg selv enten kjørt moped/scooter (det trenger han ikke nå og har han ikke nå) eller tatt buss (med forbrenningsmotor). Elsykkelen bidrar til en atskillig lavere terskel for å velge sykkel framfor bil, motorsykkel/moped og andre fossilt drevne framkomstmiddel. Noe av trimmen mister man, men får det kanskje igjen (og kanskje vel så det) ved at man velger sykkelen MYE oftere.

Så hva med reglene om pedalsensor/tråkk kontra gasshendel, hastighet, motorstyrke osv? Jeg for min del synes det er på sin plass med en maksgrense på hastighet for at elmotoren på sykkelen skal hjelpe til selv om det kan diskuteres hvor denne grensen skal være - kunne eksempelvis vært 30 i steden for 25 kanskje? Motoren mener jeg burde være lov å være større enn 250 W så lenge det ikke er i nærheten av hva sykkelen tåler (framgaffel etc!) og den IKKE hjelper til over en hastighetsgrense som nevnt. Med en slik hastighetsgrense hjelper jo litt sterkere motor bare til med mer "assistanse" i bratte bakker og litt bedre akselerasjon og ikke med høyere topphastighet. Jeg synes ellers det virker fornuftig med et krav om at man må tråkke for at motoren skal slå inn.
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

hens

Hvis hastighete hadde blitt øket til 30 km/t ville diskusjonen ha blitt om den ikke skulle økes til 35...!
Hvis du har assistanse opp til 25, er det fritt opp til deg om du vil tråkke i 30, hva er problemet?
Hensikten med elmotorassistert sykkel er å gjøre det litt lettere å forsere motbakker. Der du ville gitt opp å tråkke kan du nå med elektrisk assistanse fortsette med en anstendig hastighet.
Dessuten:
En bil i sakte kø kommer ikke opp i nærheten  av det en assistert sykkel klarer!

Og de som trimmer syklene  får heller tas når de råsykler og bryter trafikkreglene!
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

jkirkebo

Sitat fra: hens på fredag 23. september 2011, klokken 10:59
Hvis hastighete hadde blitt øket til 30 km/t ville diskusjonen ha blitt om den ikke skulle økes til 35...!
Hvis du har assistanse opp til 25, er det fritt opp til deg om du vil tråkke i 30, hva er problemet?
Hensikten med elmotorassistert sykkel er å gjøre det litt lettere å forsere motbakker. Der du ville gitt opp å tråkke kan du nå med elektrisk assistanse fortsette med en anstendig hastighet.
Dessuten:
En bil i sakte kø kommer ikke opp i nærheten  av det en assistert sykkel klarer!

Og de som trimmer syklene  får heller tas når de råsykler og bryter trafikkreglene!

Problemet med 25km/t er at mange sykler fortere enn det på flatmark, uassistert. En el-sykkel er tyngre, både i vekt og motstand, enn en vanlig sykkel. Dermed klarer man kanskje ikke mer enn 23-24km/t på flatmark, dog går det fortere i oppoverbakkene enn uten motor. Man risikerer altså å bruke lengre tid med en el-sykkel og det blir litt feil synes jeg.

De amerikanske reglene tillater 32km/t og 350W kontinuerlig, et mye bedre kompromiss etter min mening da de fleste uansett ikke klarer noe særlig over 30km/t på flatmark uassistert. 350W er forøvrig kontinuerlig, i oppoverbakker i lav fart vil motorene ofte yte over 500W.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Eyvind

Nå satte diskusjonen i gang, og det var jo flott  ;D

Syklene som florerer her i sør, og særlig i Songdalen (nabokommune av Kristiansand): http://www.scootipuff.no/
Den ser ut som en skuter, og er en fornærmelse mot en som er interessert i skikkelig sykling. Tidligere ble disse levert uten nevnte begrensninger, men de fikk kjeft og har tydligvis endret opplegget.

Likevel later det til at alle som finnes av disse på veien nå er "trimmet". Trolig er det veldig lett å fikse dette. Det er stort sett utelukkende ungdom som bruker dem. Idet de blir gamle nok til å ta lappen, spørs det om denne "sykkelen" ser dagslyset igjen.

Er det helt superteit med en slags aldersgrense på sykler med/uten begrensninger? På meg virker det som om folk under en viss alder (16 eller 18) er umodne og uten tilstrekkelig kjenskap til trafikkregler til å håndtere en sykkel som går fortere enn et visst nivå.
Eier av Citroen Berlingo 5-seter, modell 2002, stort sett originale batterier. Vår eneste bil - en periode.
Har dessuten en el-sykkel og en Makita 18 v drill med mer!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA