Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: sikring for girlås/parklås

Startet av Ebil, søndag 14. august 2011, klokken 14:08

« forrige - neste »

Ebil

Har lest det jeg har funnet her om vannfylling på Think. Har noen spørsmål?  Skal snart fylle vann på batteriene. Ser at noen bruker vann fra Biltema, andre fra truck-firma. Er ulempen med biltema-vann at en ikke veit om det er reint nok?. Sønnak selger vann, men de har forstore kanner. Noen som vet hvem som selger kanner på ca 10 til 15 liter som er rene? De på Sønnak jeg snakket med forklarte at de hadde svært rent vann. Normalt  solgte de deres kanne påfylt med vann. Kannen var rein. Men en kunne også komme med kanne som de fylte vann på. Der er en som hadde koblet på vann-måler. De som jeg har funnet en endel dyrere. Har noen funnet vanmåler som ikke er fordyr. Biltema kannene er ikke så store. Må fylling av en rekke gjøres kontinuerlig eller kan en stoppe, bytte kanne og fortsette?
rgds
Bergen
Think 2001

cra

Jeg har løst dette på den måten at jeg har ei tom 1,5l brusflaske som jeg har skåret hull i sida på og montert (tapet fast) på en IKEA-bukk. Derfra går slangen ned på påfyllingsnippelen. Jeg har strupet slangen vha en wireklemme slik at vannet renner i anbefalt hastighet. På denne måten fyller jeg bare etter i brusflaska når nivået i den er under halvfullt. Da blir det en jevn strøm vann.

Test evt. litt på forhånd med vanlig vann for å finne riktig struping på slangen så hastigheten på vannstrømmen blir riktig.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

El rayo

Krav til vannets renhet finner vi i Saft tech manualen http://www.e-m-w.com/manuals/SAFT_Tech_manual.pdf
side 28 (pdf side 31)

Vær obs på at vannet som leveres av truckverksteder kan ligge litt på den 'sure' siden ettersom det er til blybatteri. De vil definitivt ikke ha vann som ligger på den 'alkaliske' siden av nøytalt, like lite som vi kan bruke 'surt' vann.

Er usikker på hva slags vannmåler du sikter til. Ofte måles den elektriske motstanden i vannet for å få en indikasjon på mengden partikler, men dette sier ingen ting om surhetsgraden på vannet.

Lackmuss-papir kan brukes til å måle surhetsgraden på væsker, men dessverre selger ikke apotekene mindre enn 1000 enheter på størrelse med en lillefinger-negl og de koster noen kroner stykket.

En ny plastkanne kan du betrakte som ren.


Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

Vil bare repetere noen tips, just in case. Har nemlig truffet folk som fylte vann og så satte bilen på lading, siden de var vant med det fra Truckene.

Før en fyller vann må batteriene være toppladet, og ha en viss temperatur. Har valgt minst 25C som er tett opp mot 30C som er omtrent det vi ser maks her i landet.

Selv tar jeg gjerne en liten kjøretur etter en fullading, for å varme vannet/batteriet, og setter bilen på vedlikeholdslading ved hjelp av Nicometer/FR2000

Leser så av spenning, strøm og temp for ca hver 1/2 time, og stopper ladingen når jeg ser fallande spenning og over 25C temperatur. Fyller så vann etter ca 5-10 min til det renner ut av fyllenipplene. La det gjerne renne noen desiliter ut før en bytter fyllenipple.

Med denne metoden reduseres overladingen til 10-20 Ahr mot bilens egen 50 Ahr. Til sammenligning har jeg for å oppnå riktige forhold en gang måttet overlade over 50 AHr  da pakken bare ikke ville bli varm nok og stadig steg i spenning.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Ebil

Takk for alle komentarer.
Akvarie-butikker har utstyr for testing av PH (tror det heter Tetratest ph).
Dette var vannmåleren som Chr kjøpte for 150kr http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1957.msg15616.html#msg15616

I prosedyre for vannfylling Think i wiki, antar jeg at nikometer EV Manager "Waterfill completed" tilsvarer pkt5 "Slett overladet Ah BMS .. " som gjøres før en starter vedlikeholdslading.

elektrolus skriver "Selv tar jeg gjerne en liten kjøretur etter en fullading, for å varme vannet/batteriet, og setter bilen på vedlikeholdslading"  Forstår det slik at jeg kan starte vedlikeholdelading ved  70/80% avhengig hvor langt en kjører. Da tar det ikke så lang tid, en må bare følge med temp og spenning.
rgds
Bergen
Think 2001

Griffel

#5
Sitat fra: El rayo på søndag 10. juli 2011, klokken 02:13
Krav til vannets renhet finner vi i Saft tech manualen http://www.e-m-w.com/manuals/SAFT_Tech_manual.pdf
side 28 (pdf side 31)

Vær obs på at vannet som leveres av truckverksteder kan ligge litt på den 'sure' siden ettersom det er til blybatteri. De vil definitivt ikke ha vann som ligger på den 'alkaliske' siden av nøytalt, like lite som vi kan bruke 'surt' vann.

I manualen du viser til er kravet til PH at det skal ligge mellom 5 og  7. Siden 7 er nøytralt og 5 er litt surt betyr det at vannet er spesifisert fra nøytralt til litt surt.
Vann fra springen ligger gjerne i dette området. Det viktigste er nok alikevell at ledningsevnen er lav, slik den blir når vann filtreres i et ioenbytte filter, eller er destilert.
Eller er det riktig at akvariebutikkene har kjemi for måling av PH, En bruker noen få dråper i 10 ml vann og sammeligner fargen met en mal, det blir ganske nøyaktig og et sett holder til ca 50 målinger, koster ikke mye. Målen det var bilde av var en vannmengde måler. Kjøper en vann på kanne er vel ikke det nødvendig.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Baltor

#6
Sitat fra: Ebil på søndag 10. juli 2011, klokken 20:45
..... Forstår det slik at jeg kan starte vedlikeholdelading ved  70/80% avhengig hvor langt en kjører.
Du kan starte vedlikeholdslading når du vil, hvis bilen er fulladet tar det kortere tid å få den klar til vannfylling. Er bilen og batteriene kalde trengs det lengre tid, dette kan altså løses med kjøring, sommervarme, varm garasje eller en pressenning over og en vifteovn under bilen :D
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

El rayo

#7
Sitat fra: Ebil på søndag 10. juli 2011, klokken 20:45
elektrolux skriver "Selv tar jeg gjerne en liten kjøretur etter en fullading, for å varme vannet/batteriet, og setter bilen på vedlikeholdslading"  Forstår det slik at jeg kan starte vedlikeholdelading ved  70/80% avhengig hvor langt en kjører.
Vi har lagt oss til forskjellige rutiner og gjør ting som vi mener er "lurt". Jeg følger ikke én rutine slavisk, men tilpasser den etter bilens tilstand (batteritemperatur, utetemperatur og om jeg har kjørt for lenge siden siste vedlikeholdslading osv).

Man kan starte vedlikeholdslading ved et hvilket som helst nivå på energimeteret. Uansett nivå starter BMS med normal lading og går så automatisk over til selve vedlikeholdsladingen (forlenget overlading), som er 8A batteristrøm i 5 timer med det nyeste BMS programmet.

Noen viktige punkter jeg har laget meg for vedlikeholdslading og vannfylling:
* Batteritemperaturen må være over 30 grader når vedlikeholdsladingen er ferdig

Viktig om vinteren:
* Lufttemperatur og bilen må være over 0 grader, ellers kan vannet fryse i påfyllingsslanger og overløp
* Vannet som fylles på må ha romtemperatur

Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

Sitat fra: Griffel på søndag 10. juli 2011, klokken 21:02
Siden 7 er nøytralt og 5 er litt surt betyr det at vannet er spesifisert fra nøytralt til litt surt.
Takk, Griffel, jeg var ikke sikker på hvilken vei skalaen går. I reklame for sjampo, hudkemer o.l. sies det at nøytral PH er 5,5.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

cra

Sitat fra: El rayo på fredag 15. juli 2011, klokken 15:18
Sitat fra: Griffel på søndag 10. juli 2011, klokken 21:02
Siden 7 er nøytralt og 5 er litt surt betyr det at vannet er spesifisert fra nøytralt til litt surt.
Takk, Griffel, jeg var ikke sikker på hvilken vei skalaen går. I reklame for sjampo, hudkemer o.l. sies det at nøytral PH er 5,5.

Det går vel på nøytralt i forhold til huden vår, tenker jeg. :)  Prøv å måle Cola en gang; det er rimelig surt. Lurer på om vi målte det til 2.5 på videregående.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Griffel

Ja rent vann ligger nær 7 på ph skalan, Huden vår er nok litt sur normalt ligger den nok enda lavere enn 5,5 på ph skalan, antagelig for at bakterier ikke skal rives alt for godt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA