Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nissan Leaf Aker Brygge

Startet av jkirkebo, mandag 08. august 2011, klokken 00:11

« forrige - neste »

commiesoft

Dette med elbil er ikke så enkelt. Batteriene er ikke grunnen til at de ikke er overallt,
det er noe annet:

http://www.dagbladet.no/2011/06/24/magasinet/miljo/innenriks/politikk/regjeringen/17008215/
Dette er et eksempel på en artikkel som er kjøpt og betalt av oljeindustrien og bilindustrien..

-Jeg så en artikkel på nettet i går hvor BMW i USA beroliget publikum med at de IKKE så elbiler
som en løsning på flere tiår.
-Mercedes postet en annonse i Finansavisen i går, hvor de ærklærte at dieselmotorer er framtida.
-WV satser stort på diesel, og så videre.

Det er viktig at folk som deler drømmen om elbiler er klar over at bilfabrikantene og oljeindustrien motarbeider elbilene overallt.

Forhandlerne vil ha biler de kan leve godt av etter et salg, i form av dyr service på komplisert mekanikk, og det er det WV/BMW/Mercedes/Toyota gir dem.

I tillegg er forbrenningsmotorer mer egnet som underlag for nysalg ved at de kan skryte av utallige variasjoner av turbo/16 valves/dreiemoment/girkasser osv..

Så for meg er saken klar, folk som kjemper for elbilen og en bedre framtid burde motarbeide
biler med forbrenningsmotor i tillegg.

Forbrenningsmotorer er termodynamiske dinosaurer som sløser bort 80% av energien i drivstoffet, og de bør utfases så fort som mulig, helst før peak-oil intreffer om kort tid.

Ett annet argument er støyforurensning. Dette er det største miljøproblemet i Norge idag, og om all transport var elektrifisert ville vi ha opplevd et helt annet samfunn.. Et samfunn uten sur diesellukt, hvor du kan høre dine egne tanker og mennesker i nabolaget istedet for bråkete
biler.

Så stå på. Jeg en artikkel i avisa om EU som vil forby biler med forbrenningsmotorer i byer, og forby dem overallt fra 2050, håper det er mulig å få gjort noe med dette tidligere.

Go-carter

Ja det var en så seriøs og upartisk artikkel at jeg ikke gadd å lese halvparten en gang...  ::)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Elbil fundamentalist

#2
Det kommer med jevne mellomrom slike utspill der elbilen får den store tunge byrden med å være årsak til at bulgarske brunkullkraftverk fortsatt holder åpent, og at spillvarme fra søppelforbrenning ikke erstatter kullverk varme, som da ikke kan stenge og må kjøre på tomgang for å levere fjernvarme på sommeren..
Utrolig at helt nye elbiler er skyld i så mye svinn og inneffektivitet i urgamle konfigurasjoner i elnettet, samt at elbilen får skylden for at el-nettet er bygget for stabilitet for å unngå blackouts, og ikke nødvendigvis være 100% effektive. Elbilen representerer nytt forbruk, og skal derfor belastes med full byrde av hva spisslast angår. At resturanter benytter varmelamper kontinuerlig gjennom hele åpningstiden hele vintersesongen for at røykere skal slippe å ta på seg jakka er åpenbart mer moralsk riktig og etisk fullt forsvarlig el-forbruk som skal foretrekkes foran elbiler. I marginalbetraktingen skal selvsagt ikke ev reduksjon av elektrisitet benyttet ved raffinerier som Mongstad tas med i Elbilen favør, da overgang til elbil /plug-in hybrid vil fjerne mye av etterspørselen av fossilt drivstoff...
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

hkaspenberg

Denne artikkelen er allerede under debatt i en annen tråd, ref: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,3770.0.html

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

elektrolux

Diesel er vel heller på vei ut enn inn, ide all eksosrensingen er i ferd med å ødelegge en ellers fantastisk motor.

Dieselen har nok passert høyden allerede, og jeg tror mer på at bensin kommer tilbake i småbilene, enn at dieselen fortsetter domene sitt.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

commiesoft

Her er et firma med 150 000 ansatte, og ambisjoner om å bli verdens største bilfabrikant innen 2025:


Her er en elektrisk bil de selger i Kina nå, med en rekkevidde på 300-400km:


Dette er noe annet enn tyskerne og fossillmotorene de prøver å markedsføre som framtida :)

Når det gjelder diesel kontra bensin, så er jo poenget at dette er termodynamiske maskiner som lider av dårlig effektivitet, de har nådd veggen forlengst:
SitatMost steel engines have a thermodynamic limit of 37%. Even when aided with turbochargers and stock efficiency aids, most engines retain an average efficiency of about 18%-20%

Elektriske motorer er noe annet.. :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA