Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: AeroRider

Startet av TBR, torsdag 19. mars 2009, klokken 16:48

« forrige - neste »

TBR

Er det vanlig å kreve ekstra strømavgift for lading av elbil i et borettslags fellesgarasjeanlegg? Jeg spør da dette er en sak som kommer opp på Årsmøtet i borettslaget vårt.

elektrolux

Vet ikke, men en ide kunne vært at borettslaget søkte om tilskudd, og så satte opp slike myntautomater som de framdeles bruker i England.

En vet hvor mye strøm en trenger sånn ca. og da er det bare å stappe på 2 kr for hver mil en har kjørt.

Dette er en ordning alle burde kunne leve med.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

ilmarw

Ellers er det jo mulig for borettslaget å søke om tilskudd til å bygge ladestasjoner fra Trafikketaten, dersom det er snakk om Oslo: http://www.trafikketaten.oslo.kommune.no/getfile.php/trafikketaten%20(TET)/Internett%20(TET)/Dokumenter/SKJEMA/080827_SHF_%20S%C3%B8knadsskjema.pdf

Det er viktig at dere sørger for at anlegget er dimensjonert for lading av elbiler, dvs. hver bil bø ha en egen 16A kontakt med sikring.

Jeg vil vel si at det ikke er uvanlig at man betaler for seg, man bruker jo tross alt en del mer enn en som bare bruker motorvarmer etc. Se også beregningene og forklaringene fra Elbilnorge ifm. med dette spørsmålet: http://www.elbilnorge.no/index.php?name=News&file=article&sid=36&bakgrunn=forum

ilmar
Polestar i bestilling

Lars C. Krogenæs

Jeg ville vært veldig positiv til å betale for strøm til elbil. Det er ikke meningen at andre skal betale for deg. Da blir det også fort en missnøye med elbiler.

Legg derimot frem forslag til hvordan man skal betale. Kan gjøres på mange måter:

Du har en egen måler/måler med en ClasOhlson sak.
Du skriver opp hver gang du lader
Du beregner et normalt forbruk

Det er ikke mye det koster, så jeg ville vært litt raus ovenfor boretslaget.

Gi også et regnestykke på hva det koster å ha en 60watts pære gående, for å sammenliken kostnader.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

cra

Det kunne kanskje ha væert enr ide å ha et slikt regnestykke liggende på sidene her (utenom forumet) slik at man kan vise til noe som er "offisielt", i stedet for et for noen kanskje uforståelig regnestykke? Tipper det finnes en del skeptisake "Narvestad"-er der ute som kanskje ikke tror helt på et (for elbil-eieren) gunstig regnestykke?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

hens

Hva med de som har en 500 watt motorvarmer stående tilkoblet hele vinteren?

Elbilen trekker 2300 watt i  6-7timer ved full opplading=15 kwh
500W motorvarmer i 24 timer =12 kwh.
Elbilen trenger som oftest ikke full opplading hver dag,
og lades ikke i helgen når fossilen er på tur.
Motorvarmeren trekker ikke strøm når bilen brukes.
Jeg tror summen blir omkring det samme.

Sett opp en Clas Olsson måler for hver enkelt plass, og la alle betale en pris pr kilowattime.

Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Rymegnal

Hei!

Sitat fra: TBR på tirsdag 03. mars 2009, klokken 08:37
Er det vanlig å kreve ekstra strømavgift for lading av elbil i et borettslags fellesgarasjeanlegg? Jeg spør da dette er en sak som kommer opp på Årsmøtet i borettslaget vårt.

Kan bare snakke for mitt eget lille grendelag, på 20 enheter. Jeg hadde stått i garasjen i TRE timer med ny elbil før daværende styreleder ringte på og lurte på om jeg ladet i garasjen, da han hadde fått inn en klage... ;)

Enden på visa ble til at jeg viste han elbilen og han synes dette var et morsomt tiltak, og vi ble enige om at jeg skulle lese av strømmen, for så å betale hvis dette "ble merkbart på strømregningen". (Vi har leser i hver garasje, men felles regning og en hoved teller eller no...)

Jeg informerte han om at jeg godt kan betale litt, men syntes at da måtte de "ta" de som bruker motorvarmer, kupevarmer og tom. frysere i garasjen... Fikk jo delvis forståelse for det. Jeg har ikke hørt noe mer etter denne ene gangen for snart 2,5 år siden, bortsett fra han som klagde da... har ikke fått bekreftet hvem det var, men jeg vet med 99% sikkerhet hvem det er, og det er en som klager på alt og alle pluss et par andre klare indiser... De andre i grendelaget er positive og jeg legger ikke skjul på at jeg lader i garasjen heller.
--
Ole Andreas
Buddy 2006 Mod.
22 600 km pr. 10/8-2010 og byttet batterier da.
37 000 km pr. 18/2-2015, og solgt da.

El rayo

I vårt garasjelag med 106 garasjer som er bygget tidlig på sekstitallet er det lysmåler i hver garasje. Tidligere gikk formannen rundt én gang hvert år og noterte målerstand. Regning på ca 10 - 25 kroner ble sendt hver enkelt.

Nå er det ingen som gidder det lenger og strømmen er "inkludert" i garasjeleia.

Som Hens skriver: han som har plass noen garasjer bortenfor meg og som setter i motorvarmeren når han kommer hjem fra jobben og dermed holder garasjetaket fritt for snø hele vinteren bruker mer strøm enn jeg.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA