Krav til to ladepunkt på samme kurs, samt spørsmål om A-vern og B-vern i serie.

Startet av anstho, lørdag 13. januar 2018, klokken 13:02

« forrige - neste »

anstho

Sitat fra: EV666KM på søndag 14. januar 2018, klokken 09:02
Sitat fra: Griffel på søndag 14. januar 2018, klokken 08:46
Sitat fra: EV666KM på søndag 14. januar 2018, klokken 00:11
Hvis B vernet kan forårsake at A vernet går i metning og ikke løser ut... Burde det vel være en NoBrainer å ikke ha et A vern foran et B vern?
B vernet forårsaker ikke at A vernet går i metning.
Det er en evt. feil på likeretter i bilen som kan forårsake dette.

Men dersom du har en felles jordfeilbryter i skapet kan en feil i likeretter som er mindre enn 30mA få den felles jordfeilbryteren til å gå i metning slik at en feil på en av de andre kursene ikke oppdages.
Sant det.... Det er lading uten B vern som kan gjøre det.... Så er det A vern der fra før så kan det vel til nød være sånn.... Men B vern i tavlen må vel være å foretrekke... Ved flere ladestasjoner på samme kurs er vel vanlig sikring + PFXP kabel og B vern i hver lade_stasjon pga av selektivitet i anlegget.... Å bytte ut en kombiaut. Til vanlig sikring er vel ikke så dyrt da

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

Jeg vet ikke nøyaktig hva det koster, men sikkert et par tusen. Og hvis jeg kan spare et par tusen, uten at det går utover sikkerheten og lovligheten naturligvis, så gjør jeg selvfølgelig det. Jeg vil jo i så fall spare på selve ladestasjonen også, siden ladestasjoner med DC-RCM er dyrere enn mange av de med komplett B-vern innebygget. Så til sammen vil man snakke om minst 3-4000, sikkert mer.

Men spørsmålet er om en metning i A-vernet er uheldig eller farlig når det ikke er noe annet på kursen enn ladestasjonen?

_OE_

https://www.elbilgrossisten.no/pages/ladeguiden-installasjon      I følge denne veiledningen er jordfeilbryter type A foran type B ikke tillatt

Sent from my SM-G930F using Tapatalk


anstho

Sitat fra: EV666KM på søndag 14. januar 2018, klokken 10:09
https://www.elbilgrossisten.no/pages/ladeguiden-installasjon      I følge denne veiledningen er jordfeilbryter type A foran type B ikke tillatt

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

Jeg har også sett den, men jeg vil gjerne forstå hvorfor man må fjerne A-vernet når det ikke er noen andre laster på kursen. Jeg skjønner det 100% hvis det hadde beskyttet brødristeren min mot jordfeil, men hvordan vil en automatsikring gi bedre beskyttelse enn en jordfeilautomat type-A i mitt tilfelle? Vil det ikke være helt likt, bare at jordfeilfunksjonen i sikringen eventuelt kan bli blendet, noe som ikke har noe å si da den ikke er ment å beskytte mot jordfeil til å begynne med?

jkirkebo

Sitat fra: anstho på søndag 14. januar 2018, klokken 10:18
Jeg har også sett den, men jeg vil gjerne forstå hvorfor man må fjerne A-vernet når det ikke er noen andre laster på kursen. Jeg skjønner det 100% hvis det hadde beskyttet brødristeren min mot jordfeil, men hvordan vil en automatsikring gi bedre beskyttelse enn en jordfeilautomat type-A i mitt tilfelle? Vil det ikke være helt likt, bare at jordfeilfunksjonen i sikringen eventuelt kan bli blendet, noe som ikke har noe å si da den ikke er ment å beskytte mot jordfeil til å begynne med?

I ditt tilfelle blir sikkerheten den samme. Reglene er bare ikke skrevet så spesifikt at de tar høyde for alle muligheter, i dette tilfellet er den dog litt for generell.

Men det er ikke "regler" sånn sett, bare veiledende.  Dvs. at om elektriker kan ta en risikovurdering og si at en annen løsning enn i veilederen/normen er like god sikkerhetsmessig, så kan han installere det på den måten.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

anstho

Sitat fra: jkirkebo på søndag 14. januar 2018, klokken 10:32
Sitat fra: anstho på søndag 14. januar 2018, klokken 10:18
Jeg har også sett den, men jeg vil gjerne forstå hvorfor man må fjerne A-vernet når det ikke er noen andre laster på kursen. Jeg skjønner det 100% hvis det hadde beskyttet brødristeren min mot jordfeil, men hvordan vil en automatsikring gi bedre beskyttelse enn en jordfeilautomat type-A i mitt tilfelle? Vil det ikke være helt likt, bare at jordfeilfunksjonen i sikringen eventuelt kan bli blendet, noe som ikke har noe å si da den ikke er ment å beskytte mot jordfeil til å begynne med?

I ditt tilfelle blir sikkerheten den samme. Reglene er bare ikke skrevet så spesifikt at de tar høyde for alle muligheter, i dette tilfellet er den dog litt for generell.

Men det er ikke "regler" sånn sett, bare veiledende.  Dvs. at om elektriker kan ta en risikovurdering og si at en annen løsning enn i veilederen/normen er like god sikkerhetsmessig, så kan han installere det på den måten.

Takk skal du ha for et oppklarende svar. Det er en ting jeg synes er rart. Det er krav om at nye kurser til elbil-lading er dedikerte. Hvorfor er det da i tillegg anbefalt at man ikke har A-vern før B-vern, hvis det ikke skulle ha noe å si på en dedikert kurs?

Og noe annet jeg kom til å tenke på: Hvis jeg har A-vern i sikringsskapet og DC-RCM i ladestasjonen vil det til sammen bli som et B-vern, og være helt godkjent. Men kan man da ha to ladestasjoner på den samme kursen, begge med DC-RCM, og fortsatt følge kravet om B-vern til hver stasjon?

Joltus

Sitat fra: anstho på søndag 14. januar 2018, klokken 12:46
Takk skal du ha for et oppklarende svar. Det er en ting jeg synes er rart. Det er krav om at nye kurser til elbil-lading er dedikerte. Hvorfor er det da i tillegg anbefalt at man ikke har A-vern før B-vern, hvis det ikke skulle ha noe å si på en dedikert kurs?

Hvis eg ikke tar feil så er det for å unngå følgende scenario: Man har en 32A kurs ut i garasjen. Denne er sikret med en JFA type A. Så fordeler man i et sikringsskap i garasjen. Setter inn en jordfeilbryter type B på dedikert kurs til ladestasjonen, mens man bruker vanlige automater på resten av garasjen.

Da har man gjort en feil som kan gjøre at jordfeil på resten av garasjen blir kamuflert og jordfeilbryteren i hovedskapet løser ikke ut.

Arrester meg gjerne, men tenker at det er et reelt scenario. Man tenker at det gjør jo ikke noe med en fellest 30mA til garasjen, men når man da tar deler av denne og gjør om til ladestasjon og setter inn B vern blir det problemer. Da må man sette inn en vanlig 32A automat i skapet, og fordele med B og A vern ute i garasjen....

Griffel

Sitat fra: anstho på søndag 14. januar 2018, klokken 12:46
Det er en ting jeg synes er rart. Det er krav om at nye kurser til elbil-lading er dedikerte. Hvorfor er det da i tillegg anbefalt at man ikke har A-vern før B-vern, hvis det ikke skulle ha noe å si på en dedikert kurs?
Eksempel: Den nye dedikerte kommer fra et sikringsskap med felles forankoblet jordfeilbryter. Da skal den nye kursen med B vern kobles oppstrøms av eksisterende jordfeilbryter.
Eksempel: Underfordelingen hvor den nye kursen tas fra har en tilførsel som er beskyttet av et eksisterende A-vern, da må dette vernet erstattes av et B vern.

Bokser med DC-RCM har 6mA grense nettopp for at de skal kunne benyttes i kombinasjon med et A vern (30mA).
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

anstho

Sitat fra: Griffel på søndag 14. januar 2018, klokken 14:25
Bokser med DC-RCM har 6mA grense nettopp for at de skal kunne benyttes i kombinasjon med et A vern (30mA).

Betyr dette at jeg kan bruke to ladestasjoner med DC-RCM på én kurs med A-vern? Eller må jeg ha ett A-vern for hver ladestasjon?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA