Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Varsellys i ZOE ladeport

Startet av erinaes, tirsdag 23. januar 2018, klokken 14:25

« forrige - neste »

erinaes

Jeg blir aldri klok på de tre blå lyssignalene i ZOE's ladeluke. Jeg forstår at sakte blinkende blått betyr "lading pågår". Det står til og med i manualen ;) Men hva betyr raskt blinkende blått og hva betyr vedvarende blått lys?

Problemstillingen er følgende: når ZOE lader over natten, gjør den seg ferdig på morgenkvisten og lyssignalet i ladeluka slår seg av (dette er etter boka). Bilen står fortsatt koplet på nettet. Når jeg så kopler inn  oppvarming ved timer-innstilling eller fjernkontroll før jeg reiser ut om morgenen, ser jeg at det blå lyset kommer på igjen. Nå lyser det kontinuerlig. Displayet inne i bilen viser at ZOE er koplet til nettet, men jeg har ingen indikasjon på at oppvarmingen trekker strømmen fra nettet og ikke fra batteriet. Så hva skal det kontinuerlige blå lyset bety?

Det ser for meg ut til at estimert kjørelengde faktisk reduseres litt etter oppvarming. Kan det være indikasjon på at det er batteriet som har forsynt strømmen?

Tips og erfaringer mottas med stor takk!

Jeg kjører for øvrig nofuel's 6,2 kW trafo og skal dele noen erfaringer og observasjoner etter hvert - ser det er etterspurt på forumet.

hsa77

Raskt blinkende lys kommer så fort man plugger inn ladekabel, går over til pulserende lys når lading starter. Virker som rask blinking betyr at bilen kommuniserer med ladestasjonen.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

erinaes

MotorForum sier at Zoe's forvarming trekker 5 kW og primært på nettstrøm dersom den er tilkoplet. Dernest brukes batteriet for å fylle opp til 5 kW. Dersom nettstrøm <5kW, er forvarming begrenset til 5 min. Det skulle bety at forvarming helt uten nettilkopling trekker strøm fra batteriet tilsvarende ca 2 km kjørelengde på vinteren.

Dersom lading og forvarming pågår samtidig, varsler Zoe for lading (pulserende blått lys) mens forvarming med nettstrøm uten lading gir kontinuerlig blått lys i ladeporten.

Jeg burde sikkert ha fanget opp alt dette i reklamemateriell, på nettet eller andre steder, men det er i alle fall ikke dokumentert i brukerdokumentasjonen for Zoe.

Som nykommer i Zoe-familien, regner jeg med at dette er et gammelt tema som har vært diskutert svært mange ganger. Er det noen erfarne Zoe-eiere som kan bekrefte dette?

hsa77

Forprogrammert forvarming med tilkoblet ladekabel starter en time før innstilt tid og varer til 15 min etter innstilt tid. Forvarming kan nok sikkert trekke inntil 5kw, og må da låne litt strøm fra batteriet dersom bilen er tilkoblet 10 eller 16A lader. Men strømtrekket er ikke kontinuerlig 5kw, så hos meg som lader på 16A opplever jeg svært sjelden at batteriet er under 100% når jeg kobler fra bilen. Men dersom det er svært kaldt og man bare har tilkoblet 10A lader vil jeg tro batteriet kan være litt under 100% når forvarming er ferdig.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA