Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nissan Leaf Aker Brygge

Startet av HHF, tirsdag 09. august 2011, klokken 11:33

« forrige - neste »

HHF

http://www.tu.no/energi/article288532.ece

Stemmer greit i vår husstand for tiden ihvertfall. 2 stk i Think på vei til og fra jobb i denne bilen. Hjemme brukes den også til alt det ikke er nødvendig å bruke dieselbilen til (begrensningen er som regel antall personer i bilen eller rett og slett det at familien skal være 2 steder på samme tid og må splitte på 2 biler).
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

Baltor

Vår dieselbil må snart flyttes så den ikke synker for langt ned i bakken, men den begynner å bli nyttig til å oppbevare verktøy og hageredskap.
Mer enn 4 uker siden forrige kjøretur.
Skal mange samme sted kjører vi 2 elbiler i kortesje.

Neste skritt blir vel en fossilfri familie ::).
Om det er mulig er jo avhengig av bosted og kjørebehov, men temmelig mange kan velge dette, uten ulemper.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

gbzdoc

Elbil som bil nr. 1 er vel ikke så uvanlig at skjer tror jeg. :-)

Men er det noen som har elbil som eneste bil, selv med behov for turer til hytta på fjellet?

Har selv tenkt på dette, men være med i en carpool for de behov elbilen ikke kan dekke.

Noen erfaringer på det området?

Elmo

Sitat fra: gbzdoc på tirsdag 28. juni 2011, klokken 12:07
Elbil som bil nr. 1 er vel ikke så uvanlig at skjer tror jeg. :-)
Men er det noen som har elbil som eneste bil, selv med behov for turer til hytta på fjellet?

Hos oss er både bil nr.1 og bil nr.2 elbiler, tilsv. Baltor - men begge våre er 4 setere.  :o
Fra ifjor høst (da vi solgte bensinbilen) til ved påsketider i år (da vi dessverre kjøpte en dieselbil :() var elbil våre eneste biler.
Dieselbilen står for det meste, og må flyttes nå og da for å ikke synke ned i bakken og lades nå og da så den ikke er død når vi en sjelden gang behøver den
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Elmo

#4
Interessant artikkel i denne sammenheng på tu.no  Avliver myte: – Elbil brukes som nummer 1-bil

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Saxo


Når Nissan Leafen blir levert blir Audien parkert. Nissan Leaf og El. Saxo blir bil nr 1 og 2. For hyttekjøring på vinterstid må nok Audien benyttes. Hadde jeg hatt 220 V DC på hytta hadde jeg kunnet dumpet den helt. Jeg tror imidlertid at jeg kan forsvare å beholde Audien og fortsatt basere meg på solcelle på Høyfjellet. Men Audien blir absolutt nederst på lista. Etter 6 år med elektrisk Saxo med minimale drifts og vedlikeholds utgifter er jeg overbevist om at dette er fremtiden. Reg reim, eksosanlegg , oljeskift, oljefilter, clutch og andre fossil slitedeler farvell !
Trondheim
Eier av 2003 Mod Saxo siden 2005.
Leaf nr.1 i Trondheim.

jkirkebo

Sitat fra: Saxo på tirsdag 28. juni 2011, klokken 19:11

Når Nissan Leafen blir levert blir Audien parkert. Nissan Leaf og El. Saxo blir bil nr 1 og 2. For hyttekjøring på vinterstid må nok Audien benyttes. Hadde jeg hatt 220 V DC på hytta hadde jeg kunnet dumpet den helt. Jeg tror imidlertid at jeg kan forsvare å beholde Audien og fortsatt basere meg på solcelle på Høyfjellet. Men Audien blir absolutt nederst på lista. Etter 6 år med elektrisk Saxo med minimale drifts og vedlikeholds utgifter er jeg overbevist om at dette er fremtiden. Reg reim, eksosanlegg , oljeskift, oljefilter, clutch og andre fossil slitedeler farvell !

Når jeg får tak i en Tesla Model S med 480km-pakka blir Touranen solgt. Det skal da være vår eneste bil. Vi har også hytte på fjellet, 285km unna og ikke innlagt strøm. 480km holder ikke begge veier, men jeg har også et Honda EU65is aggregat på hytta som jeg kan lade 25A med.

Siden det blir hurtiglader i Oslo behøver jeg kun å kjøre 285+190=475km før lading. 480km rekkevidde holder nok ikke da vinterstid, spesielt siden jeg må opp 800 høydemeter også og Teslas regen er ca. 65% effektiv. Men det betyr at det bør holde å lade ca. 3 timer med aggregatet.

Kommer det hurtiglader nærmere hytta kan jeg droppe å bruke aggregatet. Dokka hadde vært ideelt, men også Roa, Gran, Hov, Gjøvik, Hamar eller i nødsfall Lillehammer hjelper. Hamar betyr nok lading begge veier, de andre bør gå greit kun på tilbakeveien.

De gangene det passer seg slik at jeg drar rett fra jobb på hytta blir det enklere, da jeg kan lade ca. 8-9 timer på 3.6kW i U5 på Oslo City og derfra er det bare 190km opp.

I tillegg planlegger vi en tur med Hurtigruten fra Trondheim til Kirkenes når jeg får byttet bil. Vi kjører da til Trondheim, tar med bilen opp og kjører sørover gjennom Nord-Norge. Usikker på om vi gidder å kjøre helt hjem eller sender bilen med toget fra Bodø til Drammen og nyter Nordlandsbanen og Dovrebanen på vei hjem. Til/fra Bodø har vil nemlig kjørt før. Dagsetapper på ca. 30 mil planlegges, lading bør la seg gjennomføre på overnattingene. Blir dog avhengig av minst 25A lading men det løser seg sikkert.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Boogie

Har ikke hatt bensinbil på 4 år, men vi har nok elbiler til å dekke ca 40 000 km hvert år.
Det hender jeg bytter mellom flere biler samme dag.
Flere som gjør 160 km, og med noen ekstra ladere i bilen (3kW enheter som klarer seg med 16A stikk), så øker rekkevidden betraktelig.
Har en stund vurdert å kjøre til Folldalen, en rekkevidde på 40 mil. Burde være mulig på under 10 timer.
Eller så får jeg vente på Model S......
De få gangene vi trenger fosilbil, så leier vi eller bytter med venner/familie.
Skulle gjerne hatt tilgang til bilpool...
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

Lunde

Det måtte en "forsker" til for å slå fast det vi har visst i minst et tiår. Utrolig, men sant. Har riktignok en bensinbil, men den lånte en kompis i oktober i fjor. Fikk sin nye bil til Påske i år, men har ikke fått somlet meg til å hente den enda.

Likevel er det noen som bastant hevder at bil nummer en er den du kan bruke til "alt?" ikek den du bruker oftest og kjører lengst med. Er rimelig uenig der for å si det mildt  ;D
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA