11 kW lader kontra 16,5 kW lader - TMS75D

Startet av Rolf Gjerdsjø, onsdag 24. januar 2018, klokken 13:27

« forrige - neste »

keepitsimple

Jeg har 16.5 og har vel hatt bruk for det 1-2 ggr. Meningsløs oppgradering spør du meg.
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

krister461

Sitat fra: keepitsimple på lørdag 27. januar 2018, klokken 11:34
Jeg har 16.5 og har vel hatt bruk for det 1-2 ggr. Meningsløs oppgradering spør du meg.
Det at du ikke har bruk for noe betyr ikke at det er meningsløst for andre...

Sandvika

Sitat fra: krister461 på lørdag 27. januar 2018, klokken 11:40
Sitat fra: keepitsimple på lørdag 27. januar 2018, klokken 11:34
Jeg har 16.5 og har vel hatt bruk for det 1-2 ggr. Meningsløs oppgradering spør du meg.
Det at du ikke har bruk for noe betyr ikke at det er meningsløst for andre...
Implisitt for han da vel, ikke vits å være så hårsår.  :angel:

Jeg har heller aldri sett behovet, men det er jo naturligvis personlig. La oss uansett være enig om følgende prioriteringer?

1) Lade mens man sover, da funker omtrent alt.

(når man skal videre så fort som mulig...)

2) Lade på Supercharger

(når ikke tillgjengelig...)

3) Lade med Chademo adapter

(når chademo ikke tilgjengelig)

4) Lade 22 / 16,5kWh


Personlig har jeg har aldri hatt behov forbi pkt.2.. Om jeg så hadde kommet meg ned til pkt.4 så aner jeg ikke hvor jeg skulle funnet et 22kWh uttak. Driver folk å lusker bak butikker og industribygg på let etter høytrykksvaskere og søppelkomprimatorer?

elbilmanne

Sitat fra: Sandvika på lørdag 27. januar 2018, klokken 13:55
Sitat fra: krister461 på lørdag 27. januar 2018, klokken 11:40
Sitat fra: keepitsimple på lørdag 27. januar 2018, klokken 11:34
Jeg har 16.5 og har vel hatt bruk for det 1-2 ggr. Meningsløs oppgradering spør du meg.
Det at du ikke har bruk for noe betyr ikke at det er meningsløst for andre...
Implisitt for han da vel, ikke vits å være så hårsår.  :angel:

Jeg har heller aldri sett behovet, men det er jo naturligvis personlig. La oss uansett være enig om følgende prioriteringer?

1) Lade mens man sover, da funker omtrent alt.

(når man skal videre så fort som mulig...)

2) Lade på Supercharger

(når ikke tillgjengelig...)

3) Lade med Chademo adapter

(når chademo ikke tilgjengelig)

4) Lade 22 / 16,5kWh


Personlig har jeg har aldri hatt behov forbi pkt.2.. Om jeg så hadde kommet meg ned til pkt.4 så aner jeg ikke hvor jeg skulle funnet et 22kWh uttak. Driver folk å lusker bak butikker og industribygg på let etter høytrykksvaskere og søppelkomprimatorer?
Flere og flere steder har 22kW lademulighet med type 2 tilkobling.

Søppelkomprimatorer har forresten som oftest enten 32 A 230 V eller 16 A 400 V, så de som vil satse der trenger ikke oppgradere. [emoji16]

krister461



Sitat fra: Sandvika på lørdag 27. januar 2018, klokken 13:55
La oss uansett være enig om følgende prioriteringer?

1) Lade mens man sover, da funker omtrent alt.

(når man skal videre så fort som mulig...)

2) Lade på Supercharger

(når ikke tillgjengelig...)

3) Lade med Chademo adapter

(når chademo ikke tilgjengelig)

4) Lade 22 / 16,5kWh

Det er ikke så enkelt. Ofte er det bedre å f.eks. lade på et kjøpesenter med 22kW når man uansett skal stoppe en time eller to istedenfor å ta et ekstra stopp og vente i bilen ved en superlader.

Øyvind.h

Sitat fra: krister461 på lørdag 27. januar 2018, klokken 14:43
Det er ikke så enkelt. Ofte er det bedre å f.eks. lade på et kjøpesenter med 22kW når man uansett skal stoppe en time eller to istedenfor å ta et ekstra stopp og vente i bilen ved en superlader.

Jepp. Det gjør jeg i Strømstad. Da får bilen lade på 11kW når jeg handler et par timer, så tur/retur går fint uten supercharger selv om jeg ikke ladet helt opp i Oslo før avreise. Har jeg ladet opp før avreise er 11kW lading kun fordi det er god plass og nære inngangen.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Kristian O

Har man tilnærma tomt batteri, og skal stoppe 1.5 - 4 timer er 22kW / 16.5kW ypperlig. Står du på SuC må du ut for å flytte bilen, det må du kanskje om du står på Chademo også.
AC er ypperlig på kjøpesenter, svømmehall, idrettsanlegg og lignende.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Elektra

Enig med Kristian O, SuC er flott, men litt for "raskt" når du skal stå en stund. Det er jo slik at om en er på tur og det er lader ved resturanten, vil man gjerne lader der, fremfor å få et ekstra 30minutters stop på SuC. 22kW er også ofte ledige når det er kå på offentlig DC ladere.

Men prismessig er nok et ChaDeMo adapter en bedre invistering.

Har brukt 22kW laderen ved noen tilfeller på 2år. gull verdt når eg trengte den, men har nok ikke betalt den ned liksom.

OlaM

Er det ikke sånn at flexiladeren på Grønn Kontakt / Fortum funker selv om CHAdeMO/CCS er opptatt? Veldig ofte ledig i alle fall, så da er den nyttig til kjekt-å-ha lading mens du spiser og vandrer i butikker uten du (i samme grad) må passe på SOC, flytte bilen og unngå kø-krangel.
'21 3LR

GOS

Sitat fra: OlaM på onsdag 31. januar 2018, klokken 11:25
Er det ikke sånn at flexiladeren på Grønn Kontakt / Fortum funker selv om CHAdeMO/CCS er opptatt? Veldig ofte ledig i alle fall, så da er den nyttig til kjekt-å-ha lading mens du spiser og vandrer i butikker uten du (i samme grad) må passe på SOC, flytte bilen og unngå kø-krangel.

De nyer gjør, men en del av de eldre takler ikke, av uforståelig grunn, at en lader på Type 2 AC mens andre lader på CCS/Chademo.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

OlaM

Sitat fra: GOS på onsdag 31. januar 2018, klokken 11:38
Sitat fra: OlaM på onsdag 31. januar 2018, klokken 11:25
Er det ikke sånn at flexiladeren på Grønn Kontakt / Fortum funker selv om CHAdeMO/CCS er opptatt? Veldig ofte ledig i alle fall, så da er den nyttig til kjekt-å-ha lading mens du spiser og vandrer i butikker uten du (i samme grad) må passe på SOC, flytte bilen og unngå kø-krangel.

De nyer gjør, men en del av de eldre takler ikke, av uforståelig grunn, at en lader på Type 2 AC mens andre lader på CCS/Chademo.

Dårlige greier. Da risikerer du å stå i kø bak noen som lader på 3,6 kW, mens 46,4 kW av kapasiteten til anlegget står ubrukt.

Disse stasjonene burde jo lært av Tesla og satt opp to og to som delte på X kilowatt total effekt. Pr i dag er det mange biler som maks klarer 50 kW og de ligger jo langt under 50 kW for store deler av ladesyklusen. Da er det kanskje gunstigere at begge får plugget inn og deler på 50 kW, så kan de gå og finne på noe annet i mellomtiden. Sannsyligvis tar det mindre enn dobbelt så lang tid pr bil som at de lader en og en, dermed går køen unna raskere.

Kanskje når 70 kW blir vanlig kan to stasjoner dele på 100 kW eller noe, kommer an på hva som lønner seg best.
'21 3LR

THE

Jeg kunne gjerne tenkt meg 22 kW i stedet for 16,5 kW som jeg har i dag. Planlegger tur til Finnmark gjennom Sverige og Finland, og da går det greit med SuC og ChaDeMO godt opp i Nord-Finland om jeg kjører E4. Lenger nord er det bare 22kW AC som er tilgjengelig.

Håper jo at det kommer noen super chargere i Finnmark, Nord- Sverige og Nord-Finland før jeg skal nordover, og at det blir bygd ut vanlige hurtigladere nordpå også. Jeg er vel uansett forberedt på at jeg må lade mye på AC sommeren 2019, og da hadde 22kW lader vært knall.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA