Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Batteristatus ifm. salg av Think

Startet av elektrolux, tirsdag 10. januar 2012, klokken 19:38

« forrige - neste »

cra

Det de sier her er jo at det heller ikke er lov å installere overvåking e.l. selv om denne er der nettopp for å unngå potensielt farlige skader!  :-\
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

#31
Bytte av batterikjemi i elbil og øvrig ombygging eller endring av ladesystem,
overvåkingsystem etc. utgjør en sikkerhetsrisiko. Slik ombygging er underlagt
kjøretøyforskriftens bestemmelser om ombygging av kjøretøy


Det blir vel igjen hvordan en definerer det hele.

F.eks er montering av Robometer batteriovervåkningsystem et tillegg til bilens eget BMS system. Det endrer ingenting av det originale, men gir viktig tilleggsinfo som reduserer faren for batterieksplosjon. Noe de originale bilene forøvrig har som et velkjent problem. Jeg kjenner ikke til om noen som har forsøkt å få en bil med Robometer godkjent, men det blir vel som tidligere nevnt at en risikerer å måtte framlegge umulig dokumantasjon og ender opp med fare for avskiltning, og risiko for full dokumentasjon på at bilen er tilbakeført til sin opprinnelige mangelfulle tilstand, før skiltene eventuelt blir levert tilbake.

Cluet er vel om endringen er i strid med vognkortet eller ikke. Der står det heldigvis ingenting om at ekstra batteriovervåkning er forbudt å montere.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

cra

Se der, ja.... Ser ut til at jeg gikk glipp av nyansen som tilsier at det er endring av (som inforstått gjelder eksisterende) ladesystem, overvåkingssystem osv.

Sånn sett må det vel kunne sammenlignes med alt biltema selger av diverse målere for temperaturer trukk og spenninger til hvilken som helst annen bil. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

Da er status for bil nr 2 klar.

7 blokker med eksplosjonskader, samt 2 blokker med redusert kapasitet.

Lar disse 2 siste blokkene bli i bilen, og monterer Robometer for å se om de kommer seg.

Grafen viser hvordan de 2 blokkene mister futt før resten av pakken.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

El rayo

Sitat fra: elektrolux på søndag 01. januar 2012, klokken 20:40
Grafen viser hvordan de 2 blokkene mister futt før resten av pakken.
Det kan se ut som om det er ganske dramatisk forskjell, men i virkeligheten er det bare 10Ah forskjell. Elektrolux har etablert en god rutine for rekondisjonering.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

Like overraskende som det kom alarm allerede etter utkjørte 15Ahr på de 3 - 4 første kjøreturene, forble pakken synkron i går helt til 65 Ahr ???

Det virker som litt forsiktig reversering i mindre enn 1 km på de første kjøreturene har rensket opp i noe gruff, og at pakken nå oppfører seg slik tasten min skulle tilsi at den burde oppføre seg.

Igjen bevis på at batteriovervåkning er meget nyttig å ha på disse aldrene bilene. Uten det ville jeg antakelig reversert sundt den cellen som gav alarm ved 15 Ahr, og måtte tatt ned pakken på et mye tidligere tidpunkt. Nå kan jeg glede meg over 65 Ahr så lenge det varer. :)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA