Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: AVIC-F320BT mikrofon problemer

Startet av Lars C. Krogenæs, tirsdag 07. juni 2011, klokken 00:17

« forrige - neste »

Lars C. Krogenæs

Ener1, som eier store deler av Think, har i dag fremlagt resultater for første kvartal 2011. Dette er ikke lystig lesing for en Think-entusiast. Selskapet har avskrevet sin verdi hos think med rundt 74 millioner dollar (direkte og indirekte avskrivninger), som tilsvarer rundt 400 millioner kroner. Ener1 har halvert sin børsverdi i løpet av det siste året, men selskapet har som mål å gå med overskudd i løpet av 2011. Det er vel da heller tvilsomt at selskapet ønsker å investere mer i Think i øyeblikket.

Har du mange penger, kan det se ut som om du nå kan få kjøpt en billig finsk bilfabrikk....


Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Go-carter

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på onsdag 11. mai 2011, klokken 00:12
Har du mange penger, kan det se ut som om du nå kan få kjøpt en billig finsk bilfabrikk....

...jeg har alltid hatt den tankegangen om at hvis du -virkelig- vil bli en bildesigner, så må du ha ditt eget bilmerke. Så derfor alle skapdesignereogutviklere; her er en gyllen mulighet!  :D
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Lars C. Krogenæs

Litt mer info fra Ener1, og sitt forhold til Think:

....Having discussed the benefits of our association with Think earlier in the call, we thought it would be useful to provide clarity on the impairment loss we are recognizing in the quarter. As part of our increased involvement in the company last year, we came to recognize that Think needed a new management team to perform a thorough analysis of the structural challenges, costs, usage patterns, consumer behavior and distribution for the Think and the EV industry more broadly.

Our conclusion from the strategic assessment was that electric vehicles and lithium ion battery technology are the winning combination. But after much buildup around the industry, the reality was that EV adoption would be slower than some have predicted. In our view, this was primarily due to vehicle cost and slower than expected build out of charging infrastructure.

This conclusion was consistent with the views adopted by Ener1 management since the second quarter of 2010, as we sharpened our emphasis on portfolio mix of products. All of this having been said, Think faces the need to recapitalize its go forward business plan. While Think faces this challenge, Ener1 will be guided by two principles, no additional funds will be provided to Think by Ener1, and Ener1 will try to avoid consolidating or increasing its equity exposure to Think.

Based on Think's inability to raise additional capital, and due to its longer than anticipated delay in recommencing operations, Ener1 management has decided to fully impair its equity position in Think. Now that we have written down our shares, we have taken the additional step of returning our shares to Think in an effort to avoid any possible consolidation issues.

Ener1 anticipates supporting Think in its recapitalization with a debt for equity swap and Ener1 will maintain a minority equity position in the newly capitalized entity. While the total impact was $73.3 million, I would like to point out that only $30 million of the write-down represents actual cash investments. The balance represents equity that was exchanged for securities of Think at prices in excess of $0.04 per Ener1 share. We believe that government policies will continue to be the near-term catalysts for getting plug in vehicles on the road. As America experiences the rise of gas prices, it is time we put the possibility of electric drive in perspective.


Sakset fra:
http://seekingalpha.com/article/269194-ener1-ceo-discusses-q1-2011-results-earnings-call-transcript
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

elektrolux

Kanskje en ide for staten Norge å gå inn igjen og kjøpe opp fabrikken.

Vi har råd til det, og kan være "kjekt å ha"

( Samtidig kunne vi kjøpt opp en gresk øy, og tilbudt pensjonister en fin plass å løsne opp stive ledd. Dette er ikke komisk ment; Tyskerene har hatt sine kursteder i lange tider. )
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

erik e

Staten NORGE + div. andre har brukt nok penger på "TENK".   ;)  BMW kjøpte Rover for 1 pund (mulig det var10) med over 30 000 ansatte,brukte div. milliarder. Skjefen fikk sparken,hvor er Rover? India? Mini og "Rolls" er vel i "stallen".
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

POSi411

Sitat fra: erik e på onsdag 11. mai 2011, klokken 16:58
hvor er Rover? India? Mini og "Rolls" er vel i "stallen".
Rover og MG ble kjøpt av Kinesere og produseres nå i Kina, med litt MG produksjon  i England. Ford kjøpte Rover navnet for å beskytte Range Rover som de da eide, så Kineserne døpte den om til Roewe. ;D
Mini eies fortsatt av BMW. De eier også Rolls Royce, men de har jo aldri hatt noe samarbeid med Rover.
POSi411
Oslo
2008 Th!nk City Zebra

commiesoft

Lars C. Krogenæs rider igjen  ;D

Kanskje Think burde glemme de svindyre batteriene til Ener1 og kjøpe bedre og rimeligere batterier fra Kina istedet?

Batteriene utgjør 50% av prisen, så her er det mye å spare. Batteriene i den nye
scootern min er Kinesiske, og skal tåle nesten 190 000 km.


Lars C. Krogenæs

Sitat fra: commiesoft på fredag 20. mai 2011, klokken 21:07
Lars C. Krogenæs rider igjen  ;D

Uansett hvor mye vi elsker bilen Think, kan vi ikke behandle selskapet som en hellig ku. Jeg tror det skader elbilsaken hvis det selges mange elbiler til kommuner, flåtekunder og privatpersoner, uten at man er sikret en god oppfølging på produktet. På samme måte ble elbilsaken  skadelidende da Oslo Kommune i 2001 kjøpte inn haugevis med Renault Kangooer fra Miljøbil Grenland, som det ikke ble gitt oppfølging på. Hadde de den gang valgt å kjøpe Think og Kewet, tror jeg Think-historien hadde sett helt anderledes ut i dag.

Jeg ventet i spenning på om Ener1 hadde noe godt nytt å komme med når det gjaldt Think. Fakta fra Ener1 sin side var derimot nedslående. De har jo i korte trekk avskrevet Think, slik jeg fryktet. Børsverdien til Ener1 har forøvrig blitt halvert etter fremleggingen av kvartalstallene. Jeg skjønner godt at Røhne-Selmer ikke lenger ønsker (ifølge andre på forumet som har bestilt Think hos RS) å utsette seg for den risiko det er å måtte påta seg et evt. garantiansvar ovenfor Think-kunder ved en evt. Think-konkurs. Tror nok denne konkursen stadig rykker nærmere nå som det ikke er mer penger å hente hos moderselskapet.

Det positive er vel kanskje at det nå er åpent for en ny investor å kjøpe hele "butikken", uten å bli påtvunget bindinger til en bestemt batteritype. Håper Think kan få nye langsiktige investorer som greier å prioritere produksjon og kundepleie, fremfor presentasjon og investorpleie.

Think har gjort det bra på trening, men gang på gang snublet i startstreken. Nå trengs det noen som kan ta Think til start, og fullføre løpet.


Lars C. Krogenæs
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

El rayo

#8
Lars,

i likhet med mange journalister tolker du Ener1 sin nulling av aksjeverdi og returnering av aksjene til Think Global feil.

Jeg tolker det som følger:

Ener1 var i 2007 forespeilet salg av hundretusenvis av batterier, men det tok for lang tid å komme dit.

Ener1 hadde hoved-akjsemajoriteten i Th!nk, men kunne likevel ikke skalte og valte med selskapet som de ønsket. Demokratiet fungerer! Ener1 ønsket å flytte hele produksjonen til det enorme anlegget i Indiana. Valmet satte seg på bakbeina (holdt tilbake produserte biler til Europa og deler til USA); de hadde investert mye i sitt eget anlegg og regnet med å få dette tilbake over tid.

Ener1 sier selv at Think Global trenger nytt styre, det var også en av grunnene for at de trakk seg og ga tilbake aksjene.

Dette var et gunstig tidspunkt for Ener1 å bokføre tap. De hadde kommet seg gjennom den økonomiske krisen med glans.

Ener1 har oppnådd det de ønsket; å bevise at deres litiumbatteri er overlegent de kinesiske i praktisk bruk.

Think Global kommet til å fortsett å kjøpe EnerDel batterier fordi de vet at de fungerer i tempererte og midlere klimasoner.

Forhåpentligvis har amerikanske bilprodusenter også fått øynene opp for at USA produserer det beste litiumbatteriet på markedet.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Cobos

NUMMI eller (New United Motor Manufacturing, Inc) var et joint venture mellom Toyota og GM som inntil finanskrisen bygde opptil 500 000 biler for disse to produsentene. GM trakk seg idet de ble restrukturert i konkursen og Toyota likeså etter at de solgte NUMMI til Tesla Motors. Dermed har dette ingenting med Enerdel å gjøre. Enerdel holder til i Indiana som er et godt stykke fra Fremont rett sørøst for San Fransisco. Jeg vet siden jeg har booket en flytur fra SF til Indianapolis i sommer og den tar 3 timer :)

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

El rayo

Da har jeg blanda sammen. Må skjerpe meg.

Har rettet posten.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

commiesoft

#11
SitatUansett hvor mye vi elsker bilen Think, kan vi ikke behandle selskapet som en hellig ku.

Joda, det kan vi, Her koser den seg med noen sukkererter fra sverige :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA