Hovedmeny

Pussige måleenheter:

Startet av Griffel, søndag 16. september 2007, klokken 23:05

« forrige - neste »

Griffel

NOK som måleenhet for energi:
Det er en irriterende uvane leverandører av elbiler har: å oppgi strømforbruket i kr/km. ???

Think :18 kr/180km (Så kan en jo regne ut selv at det blir 1kr/mil)
Buddy: 10øre/km (Så slipper en å regne ut selv)
Enviro bilsalg, Fiat Doblo 11kr/100km (hele annonseteksten vrimler av feil)
Enviro bilsalg, Renault Kangoo: mindre enn 10 kr/100km
Reva 0,5-1 kr/mil (varierer forbruket så mye eller er det strømprisen som varierer)
Lightning: 2.2p per mile (Hva betyr nå det for  en bil til flere millioner)
ZAP-X Lotus: 1cent per mile (Da er det antagelig kullkraft)
Tesla:1cent per mile

Er det ikke pussig med så runde tall 1kr/mil i Norge, 1 cent/mile i USA? Er disse tallene med eller uten nettleie?

Stikkontakt-timer/km
Volvo : 100km på 3 timer lading fra vanlig stikkontakt. (en usedvanlig interessant nyskapning, da er vel forbruket = 3 h/stikk/100km)

NOK er ikke en energi enhet, ikke en gang leverandører av fossilbiler oppgir oppgir drivstoff  forbruk i kr/km, og selv om prisene på bensin og diesel varierer en del er vel det lite sammenlignet med variasjonen i strømprisene, over året og fra syd til nord.

Meningsfulle enheter kan være:
kWh/mil
kWh/100km
km/kWh

Effekt i kWh, Kwh og sånt.
En annen gjenganger er at selv leverandører av elbiler ikke klarer å holde styr på hva som som er enhetene for effekt og energi. W (watt) og kW (kilowatt) er måleenheter for effekt. Wh (watt-timer) kWh (kilowatt-timer) er måleenheter for energi. ::)

Enviro bilsalg, Fiat Doblo: «Motorkraft: 30 kWt». Ikke er det kraft og ikke er det kWt det er motoreffekt og den måles i kW. (Dette er lang fra eneste feil på denne siden, og kanskje ikke den groveste :o)

Euromatic : »Tilbud Batteripakke Think A266 ...*Brusa NLG511 3,3 Kwh lader». Trolig har laderen har en effekt på  3,3 kW. (liten k stor W). Etter en times bruk har den levert en energi på 3,3kWh. Prefikset k (liten bokstav) står for kilo og betyr 1000. K (stor bokstav) brukes en del som «kilo i  datasammenheng» og da er det ikke 1000 men 1024 (IEEE norm) som er et rundt tall i den binære verden. ::)

Reva i brosjyre: Forbruker 9 kW/t ved full ladning av batteri. (kW per time. Dette må jo være en slags effekt akselerasjon, altså at effekten på motoren øker fra 0 til 9kW i løpet av en time. Ikke mye å rope hura for. :o) Antagelig er det en batteri kapasitet på 9kWh de mener.

Batteripris per kg
Go Green Skriver om Altairnano batterier: High power density 4000W/kg og pris på batterier U$2 per watt og at prisen vil synke til U$0,5 per watt når produksjonen øker.
4000W/kg er sikkert riktig men forteller meg bare at batteriet kan mate en motor med høy ytelse, min 20kW motor klarer seg da med et batteri på 5 kg men jeg aner ikke hvor langt jeg kommer med mitt 5kg fulladede batteri, men antagelig ikke langt. (Høy W/kg kan muligens være interessant for konstruktører av høy-ytelses elbiler, men ikke for Fiat Doblo eller p106). Å oppgi prisen per watt er i dette tilfelle det samme som å oppgi en kg pris for batteriet, men hvem går i butikken å sier jeg skal ha 10kg batteri takk.
Det som er interessant er jo hva en betaler for kapasiteten, altså $ per Wh lagringskapasitet (eller Ah).  :-[

Strøm og spenning og sånt.
NorthStarBatteri Skriver om sine Batterier for start og elektrisk drift (eksempel): «Dette batteriet innholder 420Ah ned 1,67 vpc og har en kortsluttnings-spenning på 10.000A. Indre motstand er på 1,5mΩ og det kan gå tomt over 500 ganger C3 til 80% uten å ta skade.» Jeg antar at de med 1,67vpc mener 1,67 volt per celle. Betegnelsen for volt er V (Stor bokstav). En  kortslutningspenning på 10.000A er jo imponerende. Spenning måles altså i V (volt)  mens strøm måles i ampere (A). Det skulle nok stått kortslutningstrøm 10.000A (Kortslutningspenningen er nok ganske beskjeden). 8)

Dette er eksempler fra profesjonelle aktører. Er det rart at andre går i surr?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

El rayo

Dine betraktninger er alltid like fornøyelige, Griffel.

For ikke lenge siden var det en som spurte på DoItYourself_EV_Cars hvor mange cent per mile han kunne vente seg i strømutgifter og la til at det ikke kom til å forhindre ham fra å gjøre ferdig prosjektet.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA