Redusert rekkevide e-golf

Startet av arnet01, onsdag 20. september 2017, klokken 19:47

« forrige - neste »

arnet01

Hei, jeg synes rekkevidden jeg tidligere fikk oppgitt ved fulladet bil i fjor sommer var høyere (ca 20-25km) oenn det jeg har opplevd i år med min 2,5 år gamle e-golf (kjørt snart 40k). Ved service i vinter står det at de har testet batteriet og at det var OK, men ingen testrapport ligger vedlagt. Noen som har samme utfordring og har dere fått med detaljer rundt testen ved service?

tomrh

Vi har 5 år gamle i-MiEV og Leaf gått hhv 140' og 130' km, og har målt ca. 20% reduksjon av batterikapasitet på begge vha 3. parts mobilapper + OBD2 dongle. Nissan oppgir heller ikke kapasitet på service men sier bare at det er «ok». Mitsubishi måler faktisk gjenværende Ah på service, kudos til dem! Jeg regner med at e-Golf heller ikke slipper unna kapasitetstap og at de eldste modellene snart begynner å merke det, slik ditt innlegg her kan tyde på? Finnes det ikke en app for å måle slikt for e-Golf også da?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

individu-el

I Danmark har jeg hørt at den reducerede rækkevidde på GOMen skyldes den seneste softwareopdatering...

ReneM

Batteritest ved service er 12V batteri. HV batteri blir ikke testet på kapasitet.

For øvrig er bruk av GOM ikke en særlig god måte å beregne kapasitet eller reel rekkevidde.

Finn en person som har tilgang til VCDS. Den har tilgang til HV loggen og kan dokumentere hvor mye kWh bilen lades ved en gitt batteriprosent.

For vår E-up så det slik ut:

Da er prosjektet i gang! Blir spennende å se resultatet senere i dag.

Har koblet til lader ved 0 km rekkevidde. Da hadde je kjørt 4,1 kilometer med skilpadde i dasboard. VCDS viste at det var nøyaktig 10,0% igjen av batteri (som sikkert er en buffer). Ladetid i Car-Net blir estimert til 4:50 minutter. Med full ladeeffekt tilsvarer det nøyaktig 16 kWh.





Da var bilen fulladet! Her er tallene:

Batteri% ved start: 9.6
Batteri kWh ved start: 8764,151

Batteri% ved slutt: 96
Batteri kWh ved slutt: 8778.969

Total ladet: 86,4% og 14,81 kWh

Tallene blir da følgende (etter 3,5 år og 55.000km):
Brukbar kapasitet: 15,0 kWh (89% av reklamert 16,8 kWh)
Total kapasitet: 17,2 kWh (91% av reklamert 18,7 kWh)

Batteritapet er da ca. 10% etter 55.000 km. Dersom tapet er linear skal vi gå under 70% ved 165.000 km ;) Regner derimot med at tapet flater seg ut. Tar en ny måling om ca. 1 år.

Konklusjon: 15 kWh ser ut til å være en normal verdi. 16,4 er ikke realistisk i det hele tatt. Så jeg tror at vi kan si at 90% etter 3 år er innenfor grensene, og at de som forventer 16,4 kWh må bytte bilen  :D





Har tenkt å gjennomføre en slik måling på Golfen når jeg har tid (muligens neste uke)
2021: P2 launch edition - non PP - 20 inch
2016: 2016 mod E-Golf med VP
Solgt: 2014 mod E-Up

tomrh

#4
Sitat fra: ReneM på onsdag 20. september 2017, klokken 21:10
Batteritapet er da ca. 10% etter 55.000 km. Dersom tapet er linear skal vi gå under 70% ved 165.000 km ;)
Det høres riktig ut ift hva vi opplever på Leaf og i-MiEV, men tapet flater ut som du også sier. Lithiumteknologien er nok ganske lik på tvers av elbilmerkene for 11-16 modeller.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

e-curious

@ReneM:  Har du fått tid til å ta målingen på e-Golfen?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA