Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bygger sin egen Nissan Leaf kompatible lader

Startet av ræselbil, torsdag 04. august 2011, klokken 17:29

« forrige - neste »

ræselbil

Jeg har en think 2000-modell. Det er en av de som har vært i USA. Bilen går helt fint, og greier omtrent 50 miles på en ladning. Det siste året har ladesikringen begynt å gå stadig vekk. Den har nå nettopp gått, den gikk for 3 måneder siden, den gikk 5 måneder før det igjen og 7 måneder før det igjen. På kværneland i Trondheim får de såklart ikke til å finne ut hva det er, de bare skifter den og venter til den går på nytt. Er det noen som kan fortelle meg hva som kan være galt?

mvh Martin

elektrolux

Helt sikkert dårlig sikringsholder.

Repareres med aluminiumsfolie rundt sikringen.

Sikringen er på 15A, mens kursen du kobler bilen inn på har 16A sikring. Dermed er denne 15A sikringen overkill, og kan elimineres, uten at det medfører noen fare.

Vil du være helt sikker, kan du jo sjekke hvordan laderen har det. Softstart kretsen er et svakt punkt på laderen, og ser du varmgang i denne kretsen kan det være en fordel å kortslutte hele kretsen, og montere en ekstern krets i stedet.

Samtidig som du har laderen ute, er det en fordel å file ned kanten som samler vann, slik at det ikke havner oppi laderen. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

ræselbil

takk for svar!

Jeg er dessverre ikke så rutinert, så det hadde vært til stor hjelp om du forklarte på en litt mer "barnevennlig" måte.

Du sier at sikringen kan elimineres? Vil det si at om man bruker alu.folie vil det ha samme effekt som å eliminere den, altså den kommer aldri til å ryke?

Hvordan ser man varmegang i softstartkretsen?

Beklager manglende kunnskap.

Takk

elektrolux

Alufolien rundt sikringen gjør at denne tåler mer enn 16A, og varmgangen elimineres. Dette bør du gjøre selv, da et verksted er pliktig til å følge reperasjonsanvisningene fra Think, og dette er neppe deres måte å løse problemet.

Nederst til venstre på dette bildet: http://www.elbil.no/wiki/Fil:Siste_type_Actia_lader.JPG  ser du 2 grønne motstander som står oppreist, ved siden av et hvitt rele. Dette er softstartkretsen i laderen som sitter under fronten på bilen. (Like under sikringen din)

Denne kretsen ser helt OK ut. Det som skjer, er at strømmen til laderen går gjennom de 2 motstandene i noen øyeblikk i oppstartsfasen, før releet kortslutter og dermed overtar strømmen. Når releet blir slitt, vil mer og mer av strømen fortsette å gå gjennom motstandene, og disse vil tilslutt brenne opp, og kan ta med seg deler av printkortet de sitter på. Av denne grunn alene er det lurt å kortslutte releet, og montere en ekstern softstart krets.

For å komme så langt må laderen ut av bilen, og dekselet må tas av.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

hens

Har du forsøkt å lade med 10A? Da vil både laderen og sikringen holde mye lengre!

10 A posisjon er når lampen i velgerbryteren lyser sterkt.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

ræselbil

Igjen takk for svar!

Er det mulig å løse alu.folie-problemet ved å sette inn en sikring som tåler mer?

Baltor

Muligens, men problemet er dårlig kontakt i holderen, og en generelt dårlig løsning.
En smeltesikring som belastes med 13 av 15A rated trenger å avgi noe varme, her sitter den montert i et plastlokk i en liten lukket plastboks. Når det i tillegg blir varmeutvikling pga dårlig kontakt i en slaskete korrodert holder blir den for varm.
Jeg har koblet vekk denne sikringen på mine biler, mener det er tryggere. (og etter min mening bedre enn alufolie.)
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

hens

Kabeltverrsnittet på ladeinntaket er 1,5mm. Flatstikkerene som er benyttet originalt er med låsefjær. Utenpå er det montert krympestrømpe. Uheldigvis sitter krympestrømpen på mange biler slik at den reduserer fjærspennet på flatstikkeren, med varmgang som resultat. . Klipp av flatstikkeren og lodd kabelene på sikringsholderen.  Eventuelt kan det i tillegg benyttes 2,5mm kabel fra kontakten og ned til sikringsholder, men da må skjøtene loddes og gjøres vanntette ved hjelp av krympestrømpe.
Varmgangen i sikringsholderen er et aksellererende problem, ettersom kontakten blir dårligere og dårligere.

Å fjerne sikringen kan også være en løsning, ettersom det er tre sikringer på dette inntaket, en i sikringsskapet, en i sikringsholderen og en i laderen. Alle på 15/16 A. Sikringen i holderen er kvikkest, og den  er lettest tilgjengelig gjennom hullet ved hovedlykten. Samtidig er den vanskeligst å få kjøpt. >:(
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

El rayo

Sitat fra: ræselbil på torsdag 23. juni 2011, klokken 09:27
Er det mulig å løse alu.folie-problemet ved å sette inn en sikring som tåler mer?
Nei, tror ikke det. Sikringen ryker på grunn av varmgang i sikringsholderen.

Trodde at alle bilene som kom fra USA ble bygget om med en bedre sikringsholder som er montert i en separat plastboks, men ditt problem kan tyde på at noen biler ikke har fått denne forbedringen.

Bilen på bildet er ikke forbedret og lokket er tatt av den grå plastboksen, som kalles interface-boks. Finner dessverre ikke bilde av forbedringen.
De som er forbedret har en mindre, lys grå plastboks til venstre for den store rett under frontruta.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

ræselbil

Takk for mange gode innspill. Vi har nå hatt bilen hos Kverneland igjen, og det viser seg at sikringsboksen er skiftet og kabel er oppgradert tidligere. Hele laderen er også skiftet av forrige eier for ca 3 år siden, og deretter skiftet igjen som reklamasjon for ca 2 år siden.
Kverneland har ikke tatt ut laderen, da de sier at det er mange timers arbeid, og at dersom de finner noe feil, er det stor sannsynlighet for at de ikke kan gjøre noe med det uansett. Det som synes å gjenstå for oss er da å koble vekk sikringen på ladeinntaket. Det vil ikke et verksted gjøre, og vi er også litt redd for brannfare. Spørsmålet er vel også om det vil hjelpe dersom feilen ligger et annet sted???
Men for galt å "skrote" bilen som ellers er helt ok, og ikke har gått så veldig langt. Er det noen hobbymekanikere i Trondheim som eventuelt kunne ta på seg en jobb for oss og koble ut sikringen? selvsagt på vårt ansvar..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA