Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hybridbil-kortesje

Startet av PerBear, onsdag 05. oktober 2011, klokken 10:15

« forrige - neste »

PerBear

Ford, som ikke fikk det helt til med elbiler (Th!nk) statser nå på elsykkel som de vil masseprodusere:





Sykkelen har en ramme som veier 2,5 kg, den er utstyrt med gates carbon belt drive og har altså ikke sykkelkjede. Bakhjulet er utstyrt med Shimano Alfine SG-S700, et navgir med 409% ratio i 11 steg. Bremsene, Avid Elixir 5, er hydrauliske og rotor er 185mm. Motoren i fornavet har frihjul og er på 250W kontinuerlig uteffekt som er det maksimalt tillatte i EU/EØS. Motoren er også oppgitt med 350W spisseffekt, noe som er litt lavt sammenlignet med f.eks. Bosch sin elsykkelmotor. Batteriet er på 0,34 kWh med nominell spenning på 36V.

Det hele styres med en Samsung Galaxy II i egen holder montert på styret:


Flere bilder finnes her: http://www.engadget.com/photos/ford-e-bike-concept/#4436700

Her er teksten fra pressemeldingen:

FRANKFURT, Germany – Alongside the exciting line-up of new vehicle and technology introductions on its stand at Frankfurt Motor Show, Ford is also unveiling a rather surprising addition to its range – an E-Bike.

Designed to show how the company's design language can translate to a bicycle, the Ford E-Bike Concept also demonstrates the spectrum of Ford's electric mobility competence. Ford has no plans to produce the E-Bike but will continue studying the concept along with other future mobility solutions.

"The E-Bike market is growing very, very rapidly, with some 30 million units sold globally last year," said Axel Wilke, director, vehicle personalisation, Ford Customer Service Division Europe. "We see E-Bikes as an important element of urban electric mobility. More and more people are using E Bikes for short distance commuting and they are becoming comfortable with the concept of electric mobility."

Cross-Gender Design
Developed by a Ford Design team led by Executive Design Director Martin Smith, in partnership with cyber-Wear, the German brand behind Ford's popular Lifestyle Collection products, the Ford E-Bike Concept has been created from the ground up to appeal to both men and women.

At the heart of the design is a trapezoidal frame profile. Constructed from aluminium and carbon, the frame combines outstanding strength with a weight of just 2.5kg. The wheels, with a six-spoke V-design, appear to float around the frame, while the drive system is hidden from view, creating a clean, minimalist appearance.

Cutting-Edge Technology
Providing the power is a drive system consisting of a motor in the front wheel hub, a lithium-ion battery concealed in the frame, promising a range of up to 85km on a full charge, an integrated controller and patented magnetostriction sensor technology from the world of Formula One.

Magneotostrictive materials are used to convert magnetic energy into kinetic energy, and vice versa. In Formula One, these sensors help handle high engine revolutions in combination with intense thermal strains. They need no physical contact with other parts of the engine, are temperature-independent and are completely maintenance-free.

In the Ford E-Bike, the first application of this technology in the bicycle industry, the sensors read the revolutions in the inner bearing and relay this information to the control unit within a hundredth of a second. The control unit then instantly activates or deactivates the electric motor, providing a seamless integration of the power of the legs with the power of the motor.

A handlebar-mounted display provides trip information and allows the rider to select from three support modes – Economy, Comfort and Sport.

Range-Topping Bicycle Components
The drive system is complemented by top-of-the-range bicycle components, including a Shimano Alfine 11-speed internal gear hub and a 2012 Shimano Rapidfire shifter. In place of a traditional chain is a Carbon Belt Drive System, making for a cleaner, lighter and more immediate transfer of energy.

"With its cutting edge design, cross-gender appeal, robust build quality and high performance drive package, we believe the Ford E-Bike Concept would be the perfect addition to the e mobility solutions we will offer," added Wilke.


Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

jkirkebo

Sitat fra: PerBear på torsdag 15. september 2011, klokken 22:02
Ford, som ikke fikk det helt til med elbiler (Th!nk) statser nå på elsykkel som de vil masseprodusere:

Den virket jo ganske så ubrukelig. I den første lille regnskur tar nok den Galaxyen kvelden, samt at det ikke finnes hverken skjermer eller bagasjebrett på den. El-sykler er jo typiske transportsykler og trenger etter min mening slikt utstyr.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

hens

#2
Dette minner litt om et utkast i en designkonkurranse, det var aldri meningen at den skulle virke... bare se fancy ut!
Et produkt som er så utprøvet som sykkelen er det vanskelig å forbedre. Selv om rammen veier 2,5 kilo hadde det vært interessant å vite hva sykkelen veier.

Dette kan minne om min egen Think- sykkel, umulig å sitte godt på, et drivsystem som gearet så høyt at det bare virker ved hastigheter over det lovlige, og er ineffektivt og fullt av unødige tap pga opp og nedgearing under veis fra pedal til bakhjul.
Men så er den da tegnet av mr Iacocca, mannen som reddet Chrysler. Tydeligvis er det ikke mange amerikanere som benytter sykkel.

Jeg håper jeg tar feil med hensyn til Ford's nye sykkel! ::)

Jeg har nå fått tak i et 22 tenners bakdrev som skal erstatte det på 16 som satt der, kanskje jeg klarer å trå pedalene rundt. -Og flyttet setet bakover slik at crank'en sitter foran setet.  Men den ser fascinerende ut!
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA