Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ny ladekabel november 2017?

Startet av Agmuns, lørdag 21. oktober 2017, klokken 15:01

« forrige - neste »

Agmuns

Leter (forgjeves) etter katalog/tilbehørskatalog for nye i3 og la tilfeldigvis merke til en liten notis om ny ladekabel.

[attachment id=0 msg=624569]

Noen som vet hva som er nytt eller hvorfor den byttes ut?

JorgenM

Vet ikke om dette gjelder Norge også:
http://www.bmwblog.com/2017/08/28/world-premiere-2018-bmw-i3-lci-facelift/

"- What's interesting is that BMW is now offering a new way to charge the i3. Replacing the old OUC (Occasional Use Charger) is BMW's new TurboCord. The new TurboCord is essentially a more usable version of the OUC. It's still used the same way but can now charge the i3 via either 120V or 240V. The previous OUC was only capable of 120V but now users can charge at 240V anywhere possible."
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (2 solgt) - Peugeot e-208 LCI '24 (lev. august 2024)

jkirkebo

Sitat fra: Agmuns på lørdag 21. oktober 2017, klokken 15:01
Leter (forgjeves) etter katalog/tilbehørskatalog for nye i3 og la tilfeldigvis merke til en liten notis om ny ladekabel.

[attachment id=0 msg=624569]

Noen som vet hva som er nytt eller hvorfor den byttes ut?

Kanskje de skal følge DSBs anbefaling om maks 8A på schuko?
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Autowinder

Det ville være i henhold til retningslinjene. Min beste investering er fortsatt Siemens 16A med blå Philip Hauge kontakt. Henger fast på garasjeveggen og originalladeren ligger i frunken.  Kommer jeg hjem med 10% SOC kl 23 er bilen oppladet og forvarmet før 07:00.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

krskrs

Sitat fra: Autowinder på søndag 22. oktober 2017, klokken 12:44
Det ville være i henhold til retningslinjene. Min beste investering er fortsatt Siemens 16A med blå Philip Hauge kontakt. Henger fast på garasjeveggen og originalladeren ligger i frunken.  Kommer jeg hjem med 10% SOC kl 23 er bilen oppladet og forvarmet før 07:00.

siemens 16a er hva? ladekabel? Med blå kontakt mener du enfaskontakt?

moderator 2

Mvh Lars, moderator på elbilforum.no

Lars C. Krogenæs

Nissan leverte ut 8A ladkladder i fjor, men måtte bite i gresset og levere ut 10A ladekladder til de som fikk feil. Skjønner ikke hvorfor 8A skal være nødvendig for å være innenfor gjeldende anbefalinger. Selv skriver DSB:
[attachment id=0 msg=625580]
Kilde: https://www.dsb.no/globalassets/dokumenter/elsikkerhet-els/veiledninger-pdf/elbil_installatoer.pdf
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Orbit

Elbilforeningen skriver at siden kravet er maksimalt 10A sikring, bør ladekladden være satt opp til å ligge noe under dette.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Lars C. Krogenæs

Er litt uenig i dette. Greit nok for "ekte" gammeldagse 10A kurser med 1,5mm ledning der man vil ligge helt i grenseland, men for en dedikert elbilkurs med 2,5mm ledning, strupet med til 10A sikring, bør det jo ikke være noen fare for overbelastning eller at sikringen går ved 10A. Det skal den jo tåle..

Noen som har opplevd at en 10A går ved 10A langvarig belastning?

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Klykken

Lader på ca 12A på en 16A kurs med schuko. Ny kurs for formålet lagt opp i 2014. Sliter ikke med det.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Autowinder

#10
Ladet de første 2 årene med "sporadiskladekabelen" på 10A på 10A kurs hjemme over schuko. Ingen problemer.
Men siden elbiler kontinuerlig trekker ved høy belastning, ser jeg klart at valget med Philip Hauge/CEE er et bedre valg enten det er 10A over 1,5mm eller 2,5mm over 16A. Kabelen belastes mindre med bending siden den er nedovervendt og med egen låsehake, mindre trekk i kabelen siden det er mer "å gripe i" ved til/frakobling og i tillegg er pinnene/polene kraftigere og fører til mindre varmgang. Jordingspinnen er også litt lengre, så lysbuer unngås.

Burde vel kanskje vært krav til dette snarere enn schuko ved nyinstallering. Endel elektrikere kjenner ikke reglene vedrørende at 16A er tillatt, så jeg har selv måttet finne frem dokumentasjon på dette og bedt om at det sjekkes opp. De godtar dette når noen i firmaet får lest seg opp i "blåboka".
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Smbob

#11
Nye retningslinjer etter hvert som man høster erfaring med el-bil.
Samtidig som at el forskriften tydeligvis har endret seg.
Tidligere 13 A på åpent anlegg med 1.5 m2 (fikk installert i 1999) og 16 A på 2.5 m2. Nå skal jeg få byttet sikringsskap og det blir da 10 A (1.5m2 kabel) og 15A (2.5m2kabel), etter dagens forskrift.
Til vår el-bil har jeg ønsket en 20 A Kurs på 4m2 kabel tilkoblet en 16A Salto lader som har innebygget b-vern. 
Med dette skulle vårt el-anlegg hjemme tilfredsstille dagens forskrifter.
På hurra fikk jeg ordnet en 16A kurs med b- vern og 4m2 kabel som ender opp i en cee stikk.
Kan jeg her lovlig benytte ladekladd som lader med 16A?
Eller er det kunne den originale laderen som fulgte med i3'n som kan benyttes lovlig?
Polstar 2 - Moon
BMW i3 120Ah - 2019 Melbourne Rød
BMW i3 94Ah - 2018 Marathon Edition (solgt)
BMW i3 94Ah - 2016 Protonic blue (solgt)
BMW 525d xDrive

Autowinder

#12
Jeg mener reglene tilsier at dette er lovlig, så lenge ladekladden har cee-stikk fast og ikke schuko med en overgang/adapter til cee.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA